مداومت روحانی برای تطهیر نظام

رئیس جمهور ایران به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد

نشست خبری حسن روحانی، 22 مهر ۱۳۹۸- عکس از خبرگزاری تسنیم

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، امروز دوشنبه در یک کنفرانس خبری حاضر شد. جمعی از خبرنگاران داخلی و خارجی در این نشست خبری سوالات خود را از رئیس جمهور ایران پرسیدند. محور سخنان روحانی در این نشست خبری مسایل مهم روز بود که جمهوری اسلامی در صحنه بین‌المللی و داخلی با آن‌ها روبروست. 

روحانی در بخشی از این کنفرانس خبری با اشاره به امکان میانجی‌گری پاکستان بین ایران و عربستان گفت: «چون آقای عمران خان بزودی به عربستان می‌رود، وی می‌خواست که از نظرات ایران آگاه شود». حسن روحانی همچنین گفت که کشورهای دیگر از جمله عراق در زمینه کمک به بهبود روابط بین ایران و عربستان فعال هستند.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا درباره امکان مذاکره با آمریکا با اشاره به اینکه خصوصیتهای شخصیتی آقای ترامپ تعامل با وی را نه برای ایران بلکه برای همه دنیا مشکل کرده است، گفت: «برای ما فرق نمی‌کند چه کسی رییس جمهور آمریکا باشد...اساسا مشکل ایران مواجه شدن و یا مذاکره با رئیس جمهور آمریکا نیست، بلکه آیا مذاکره به نتیجه‌ای می‌رسد و خواست مردم ایران برآورده می شود یا نه».

روحانی هم‌چنین در پاسخ به خبرنگار الجزیره درخصوص روابط ایران و امارات در ماه‌های اخیر نیز گفت:«در ماههای اخیر نمایندگان ایران و امارات با هم دیدار داشته‌اند و به کشورهای هم سفر کرده‌اند». به گفته روحانی «بهبودهایی در رابطه بین ایران و امارت صورت گرفته است».

روحانی در ادامه در پاسخ به خبرنگار اسپوتنیک روسیه درباره حمله اخیر به یک نفت‌کش ایرانی نیز گفت که «آن اقدام، کار یک فرد یا یک گروه نبود. حتما کار تروریستی بوده است. حتما دولتی این کار را صورت داده است. ما در حال بررسی هستیم. هر کشوری که این کار را انجام داده، باید منتظر عواقب آنها باشد».

اما جدای از سوالات خبرنگاران بین‌المللی که بیشتر تمرکز بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی داشت، بخش مهمی از حرف‌های امروز روحانی درباره حوادث دی‌ماه ۱۳۹۶ در ایران بود. هرچند که روحانی اشاره کوتاهی به حوادث دی‌ماه ۹۶ داشت، از خلال حرف‌های امروز او می‌توان دریافت که دولت وی و هم‌چنین دیگر ارگان‌های حکومتی در دی ماه ۹۶ با بحران بسیار جدی روبرو بودند و عبور از این بحران برای نظام دست‌آورد بسیار مهمی بوده است. 

روحانی در پاسخ به سوالی از خبرنگار روزنامه ایران مبنی بر اینکه مردم می‌پرسند آیا روحانی تغییر کرده یا نه گفت که «ما مسائل اقتصادی را با شرایط مردم پیش بردیم اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم. پیش بینی نمی‌کردیم در سال ۹۶ افراد کم خرد در داخل کشور مسائلی بوجود بیاورند و ضد انقلاب از آن اشتباه موج سواری کند. به ترامپ چراغ سبز نشان داده شود و او هم از برجام خارج شود».

اشاره حسن روحانی به اعتراض‌های گسترده‌ دی‌ماه ۹۶ در نزدیک به ۱۰۰ شهر در ایران است. اعتراضاتی که از شهر مشهد شروع شد و به سرعت به تعداد زیادی از شهرهای کوچک و بزرگ ایران رسید. اعتراض‌ها چنان غافلگیرکننده و ناگهانی شروع شد و ادامه پیدا کرد که نمونه آن در سال‌های حکومت جمهوری اسلامی بی‌سابقه بود. روایت‌های متناقضی از مقامات جمهوری اسلامی درباره دلیل و تشدید این اعتراض‌های سراسری به گوش می‌رسید که در همه آن‌ها استیصال مقامات جمهوری اسلامی واضح بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجربه اعتراضات سال ۹۶ برای حکومت جمهوری اسلامی ایران تجربه‌ای بسیار متفاوت با اعتراضات سال ۱۳۸۸ بود. مقامات جمهوری اسلامی در سال ۸۸ توانستند روایتی «یک‌دست» از آن اعتراضات ارائه کنند و نهایتا با وصل کردن آن به «نیروهای خارجی» و «ضد انقلاب خارج نشین» به سرکوب بی‌رحمانه و زندانی کردن دانشجویان و فعالان سیاسی و اجتماعی به زعم خود آتش اعتراضات در سال ۸۸ را خاموش کردند. 

روحانی در نشست خبری امروز خود که پس از حدود یک‌سال ونیم برگزار می‌شد در چند نوبت به شرایط بحرانی نظام در سال ۹۶ اشاره کرد هرچند که سعی داشت تا با غالب کردن روایت خود از اعتراض‌های مردمی دی‌ماه ۹۶، خشم مردم و اعتراضات در بیش از ۱۰۰ شهر کشور را به «اشتباه افراد کم خرد داخل کشور و ضد انقلاب خارج از ایران» تقلیل دهد و از پاسخ به مطالبات اصلی و اساسی شهروندان فرار کند.

روحانی در جایی از حرف‌هایش ادعا می‌کند که «بحران اجتماعی دی ماه سال ۱۳۹۶ تنها ظرف پنج روز پایان یافت». ادعایی که بازهم نشان از رویکرد مقامات دولتی جمهوری اسلامی در پاسخ به مطالبات مردمی‌ست. احتمالا منظور حسن روحانی از «پایان یافتن بحران در عرض پنج روز» تشدید سرکوب مردم معترض در خیابان‌ها‌ست چرا که با گذشت نزدیک به دوسال از اعتراضات سال ۹۶ حرف دل مردم از زبان هیچ‌یک از مسئولین حکومتی به گوش نمی‌رسد؛ مردمی که سال ۹۶ با صدای بلند فریاد می‌زدند: «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا.»

بیشتر از