روحانی: اگر عکس می‌خواهید،‌ توبه کنید!

ظریف: دیدار روحانی و ترامپ قابل تصور نیست

HO / IRANIAN PRESIDENCY / AFP

حسن روحانی یک روز پس از اینکه مدعی شد، برای مردم و کشور حاضر است با هر کسی ملاقات کند و از هر ابزاری استفاده کند، با تکرار مواضع سابق خود گفت:« ما آنهایی که تحریم بر مردم ایران روا داشته‌اند و تروریسم اقتصادی برای مردم ایجاد کرده‌اند،‌خاطرمان هست. هرگونه تحول در رفتار ما از توبه آنها آغاز می‌شود». رئیس‌جمهور ایران در ادامه اظهارات خود که تا کنون بارها تکرار کرده گفت: آنها باید از راه خطای خود بازگردند و به ما احترام بگذارند و از تحریم‌ها دست بردارند.

در همین حال محمد‌جواد ظریف،‌وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار روحانی و ترامپ را غیر قابل تصور خوانده است. او که به چین سفر کرده در پاسخ به پرسش ایرنا در مورد گمانه‌زنی‌ها در زمینه دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا گفت: «در سفر بیارتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست تا زمانی که آمریکا به جمع پنج بعلاوه یک بپیوندد و برجام را اجرا کند، در آن زمان هم گفت و گوی دو جانبه ای نخواهیم داشت».

این موضع‌گیری‌ها در حالی انجام می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به اظهارات روز گذشته روحانی مبنی بر آمادگی برای ملاقات به منظور حل مشکلات مردم، گفته بود دیدار با روحانی در چند هفته آینده واقع‌بینانه است. او همچنین گفته بود که برای ملاقات با ظریف خیلی زود است.

روحانی روز گذشته (دوشنبه)، چند ساعت پس از بازگشت ظریف از بیاریتز، شهر بندری فرانسه که اجلاس گروه ۷ در آن جریان داشت، گفته بود برای حفظ منافع ملی باید از هر ابزاری استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریف پس از سفر به  کشورهای اسکاندیناوی و پاریس در حالی که در مسیر بازگشت به ایران قرار داشت، از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به بیاریتز دعوت شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که مکرون در جریان ملاقات سه ساعته با ظریف در این شهر، به او پیشنهادهایی برای کاهش تنش‌ها و حفظ برجام ارایه داده بود. مکرون در اختتامیه اجلاس گروه ۷ اعلام کرد که مقدمات دیدار ترامپ و روحانی فراهم شده است.

رویترز همزمان گزارش داد که ظریف موضوع مذاکره در زمینه برنامه‌های موشکی را نپذیرفته و خواستار بازگشت معافیت از تحریم‌های نفتی شده تا ایران بتواند دست کم ۷۰۰ هزار بشکه در روز، نفت بفروشد. در همین حال در نظر گرفتن خط اعتباری ۱۵ میلیون یورویی در چارچوب اینستکس(کانال ویژه اقدام مالی) و توقف برخی تحریم‌ها،‌ به عنوان پیشنهادهای فرانسه در گزارش‌ها مطرح شده است. این گزارش‌ها هنوز به طور رسمی تایید یا تکذیب نشده‌اند.

با این وجود روحانی امروز(سه‌شنبه) گفت، اگر کسی می‌خواهد با او عکس بگیرد، ‌باید اول از همه تحریم‌های ظالمانه دست بردارد. ایرنا به نقل از روحانی نوشت: سیاست دولت تعامل گسترده با جهان است. اما تا آمریکا روی مسیر غلطی که انتخاب کرده خط نکشد، هیچ تحول مثبتی اتفاق نمی‌افتد. به گفته او کلید تحولات مثبت در واشینگتن است و اگر تحریم‌ها رفع نشوند، این قفل باز نمی‌شود.

البته او به این نکته اشاره نکرد که کلید قفل مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفته بود در دست خودش است تا کنون چه قفل‌هایی را باز کرده است.

اظهارات روز گذشته روحانی که اشاره تلویحی او به تمایل به ملاقات با ترامپ تعبیر شد، با واکنش تند رسانه‌های اصولگرا همراه بود. از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای که در یک سال گذشته همواره علیه مذاکره با آمریکا سخن گفته، هنوز اظهار نظر جدیدی در این زمینه نداشته است.

برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد اظهارات روز دوشنبه روحانی، حاکی از آن بود که احتمالا اشاره او به مجمع عمومی سازمان ملل است که تا چند هفته دیگر در نیویورک برگزار می‌شود. هر سال در آستانه برگزاری این مجمع، بحث ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا مطرح می‌شود. 

تا کنون روسای جمهوری ایران و آمریکا در جریان این اجلاس ملاقات نکرده‌اند. اما در زمان مذاکرات هسته‌ای،‌ وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و مذاکره‌های متعددی داشتند. این مذاکرات با مجوز آیت‌الله خامنه‌ای انجام شد و او عبارت نرمش قهرمانانه را برای برجام به کار برد.