احتمال «مرگ دسته‌جمعی» کودکان در شمال سومالی‌

جنگ در اوکراین، سوءتغذیه ناشی از بدترین خشکسالی ۴۰ سال اخیر در «سومالی‌لند» را تشدید کرده است

سازمان ملل می‌گوید تبعات جنگ اوکراین به بدترین قحطی ۴۰ سال اخیر، در سومالی‌لند دامن زده است-EDUARDO SOTERAS / AFP

تهاجم نظامی مسکو به کی‌يف، نه‌تنها زندگی اوکراینی‌ها را به خطر انداخته است، بلکه ممکن است پیامدهای بیشتری نیز در سایر کشورها داشته باشد. یکی از مناطقی که ممکن است تحت تاثیر شدید این جنگ قرار گیرد، «سومالی‌لند» است. ۹۰ درصد غلات در این منطقه از روسیه و اوکراین وارد می‌شود و حالا سه ماه است که محموله‌ای نرسیده است. 

«سومالی‌لند» نامی است که قبایل پنج استان شمالی سومالی از سال ۱۹۹۱ به ناحیه خود داده‌اند و از کشور سومالی جدا شده‌اند. هنوز هیچ کشوری «سومالی‌لند» را به رسمیت نشناخته ‌است و در سطح بین‌المللی تنها به عنوان یک منطقه خودمختار از سومالی شناخته می‌شود.

به گزارش اسکای نیوز، یکی از کارمندان یونیسف خبر داد که اگر کشورها و نهادهای بین‌المللی کمک نکنند، شاهد مرگ دسته‌جمعی کودکان در شاخ آفریقا خواهیم بود، زیرا تبعات جنگ اوکراین به بدترین قحطی ناشی از خشکسالی ۴۰ سال اخیر، در سومالی‌لند دامن زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمال عبدی سارمان، کارمند یونیسف، افزود: «آمارها نشان می‌دهد که سطح سوءتغذیه در میان کودکان شمال سومالی بیشتر از قحطی سال ۲۰۱۱ است. این موضوع بیانگر این است که بروز قحطی پیش‌بینی شدنی است و اگر به سرعت مداخله‌ای نشود، شاهد مرگ دسته‌جمعی کودکان در ماه‌های آینده خواهیم بود.»

این پیش‌بینی وحشتناک، با گزارش‌های قبلی و شواهد موجود از مناطق دچار خشکسالی شاخ آفریقا، قابل تایید است. رودخانه‌ها و چاه‌ها خشک شده‌اند، دام‌ها تلف می‌شوند، روستاها به سرعت تخلیه می‌شوند، و مردم می‌کوشند خود را به اردوگاه‌هایی برسانند که شاید در آنجا از آب و غذا خبری باشد. این در حالی است که دما هنوز به اوج تابستانی خود نرسیده است و به نظر می‌رسد که برای چهارمین سال متوالی، خشکسالی در راه است.

جمهوری خودخوانده مردمی سومالی‌لند، یک منطقه آفریقایی گرم و خشک است که وقوع خشکسالی در آن همواره محتمل است، اما پس از هر چند سال خشکسالی، بارش باران پیش‌بینی می‌شود. در سال‌های بی‌آبی، مردم مدتی روستاهای خود را ترک می‌کنند و به امید تغذیه به کمپ‌ها می‌روند، سپس با بازگشت باران، بازمی‌گردند. اما اکنون چهار سال است که بارانی نباریده است و در پی بحران اوکراین، قحطی در این ناحیه به اوج رسیده است.

جنگ و خشکسالی اکنون سومالی‌لند و سراسر شاخ آفریقا را فرا گرفته است و خطر بروز فاجعه‌ای انسانی مردم این منطقه را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی، مردم این منطقه از جامعه جهانی می‌خواهند که با ارسال غذا و آب مانع تلف شدن تعداد زیادی از ساکنان بر اثر خشکسالی شوند، اما جنگ در اوکراین اوضاع آن‌ها را بدتر کرده است. در کارخانه اصلی آرد سومالی‌لند، غلات در حال تمام شدن است و اگر این کارخانه تولید را متوقف کند، منبع اصلی نان از بین می‌رود.

به گفته جمال عبدی، نیاز فوری به مداخله بین‌المللی در این منطقه به شدت احساس می‌شود. یونیسف تاکنون درخواست اضطراری خود را دو برابر کرده و به ۲۵۰ میلیون دلار رسانده است، اما تنها ۲۰ درصد از این رقم تامین شده است.

جمال عبدی، تاکید می‌کند که «در سال ۲۰۱۱، حدود ۲۵۰ هزار کودک زیر پنج سال جان خود را در این منطقه بر اثر خشکسالی و قحطی از دست دادند و اقدام فوری جهان برای جلوگیری از تکرار این فاجعه، ضروری است.»

بیشتر از جهان