اژه‌ای: خمینی از کسانی که در مقابل نظام می‌ایستادند نمی‌گذشت

روحانیون شیعه تغییر نگرش و ارزش‌های ایرانیان را تهدیدی علیه حکمرانی خود می‌دانند

گرایش رو به رشد مردم ایران به مساله عبور از نظام جمهوری اسلامی در ایران با نگرانی روحانیون حاکم مواجه شده است.ـ سایت خامنه‌ای

یک روز پس از هشدار علی خامنه‌ای نسبت به «بدبین» کردن مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی، قوه قضائیه با استناد به دیدگاه‌های روح‌الله خمینی زبان به تهدید چندباره منتقدان و مخالفان حکومت و موافقان عبور از نظام جمهوری اسلامی گشود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئییس قوه قضائیه روز چهارشنبه یکم تیر در آرامگاه خمینی گفت بنیانگذار جمهوری اسلامی «نسبت به اصل مسائل دینی و نظام اسلامی بسیار حساس» بود.

محسنی اژه‌ای افزود خمینی در برابر کسانی که «می‌خواستند در مقابل نظام اسلامی بایستند و به نظام اسلامی لطمه وارد کنند، هیچ گذشتی نداشت».

حساسیت خمینی به مسائلی که اژه‌ای از آنها سخن به میان آورد، مجموعه مسائلی است که علی خامنه‌ای هم در متنی که روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد از او منتشر شد، دیده می‌شود.

این متن مربوط به دیدار ۲۲ خرداد خامنه‌ای با دست‌اندرکاران کنگره ملی «شهدای عشایر» است که در این دیدار «القای بی‌آیندگی»، «بن‌بست» و کار نابلدی مدیران جمهوری اسلامی را تلاشی از سوی «بدخواهان» با هدف «ناامید» کردن مردم ایران از آینده دانسته است.

او در این دیدار «تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوش‌بینی به آینده کشور» را از جمله مؤلفه‌های «جنگ نرم علیه ملت» ارزیابی کرده است.

خامنه‌ای با این مقدمه‌چینی هشدار داده است هر کسی «مردم را به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بی‌اعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار می‌کند».

خامنه‌ای دو هفته پیش نیز در سخنرانی سالانه خود در آرامگاه روح‌الله خمینی این اظهارات را تکرار و از مدیران جمهوری اسلامی خواست اجازه ندهند کسانی «وانمود کنند که کشور به بن‌بست رسیده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نارضایتی گسترده عمومی که در سال‌های اخیر در قالب «ضرورت عبور از نظام جمهوری اسلامی» و شعار علیه روحانیون شیعه حاکم بر ایران خود را نشان داده است، با نگرانی خامنه‌ای همراه شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در این سال‌ها به طور تلویحی نسبت به گسترش محبوبیت خاندان پهلوی در جامعه ایران هشدار داده است و از حامیان خود خواسته تا «جنبش تبیین» به راه بیندازند.

هدف از راه‌اندازی این جنبش، آگاه کردن نسل جوان از تاریخ ایران به خصوص دوره پهلوی براساس خواسته و علاقه خامنه‌ای است.

افزایش گرایش مردم به هویت ملی و باستانی که با نظام پادشاهی پیوندی تاریخی و عمیقی دارد و بیش از ۴۰ سال حکومت دینی در ایران، منجر به متزلزل شدن پایه حکومت روحانیون در جامعه شده است.

در تجمعات صنفی و اعتراضی که هر روز در نقاط مختلف ایران برگزار می‌شود نیز این گرایش در قالب سر دادن شعار‌هایی در مدح خاندان پهلوی و اعتراض به حاکمان جمهوری اسلامی به وضوح دیده می‌شود.

علی خامنه‌ای هم به این گرایش‌ها و شعار‌ها واکنش نشان داده است و نسبت به بازگشت پهلوی‌ها به ایران هشدار داده است.

خامنه‌ای درباره گسترش اعتراض‌های صنفی و غیرصنفی هم پس از سال‌ها سکوت، در دیدار با گروهی از کارگران و معلمان از آنها خواست مراقب باشند که اقدامات و اعتراض‌هایشان با «دشمن» همسو نشود.

«دشمن» محبو‌ب‌ترین واژه رهبر جمهوری اسلامی در حدود ۴۰ سال حکمرانی‌اش بر سرزمین ایران است که با آن توانسته است بسیاری از مخالفان و منتقدان خود را خاموش کند.