نگرانی دوباره خامنه‌ای از ناامیدی گسترده مردم از جمهوری اسلامی

خامنه‌ای معتقد است تضعیف انگیزه‌های دینی در ایران ریشه سیاسی دارد

علی خامنه‌ای می‌گوید تلاش برای ناامید کردن مردم ایران از مدیران جمهوری اسلامی به سود دشمن است.ـ سایت خامنه‌ای

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بی‌آنکه در سیاست‌های چهار دهه حکمرانی‌اش تجدید‌نظر کند، برای چندمین‌بار از مردم خواست همچنان نسبت به آینده جمهوری اسلامی امیدوار باشند.

او این مطلب را در دیدار ۲۲ خرداد خود با دست‌اندرکاران کنگره ملی «شهدای عشایر» بیان کرده است که متن کامل آن روز چهارشنبه ۳۱ خرداد در محل برگزاری این همایش در شهرکرد منتشر شد.

خامنه‌ای این درخواست را در پی افزایش اعتراض‌ها و انتقاد‌ها از عملکرد بیش از چهار دهه حکمرانی روحانیون شیعه بر ایران و ضرورت عبور از چنین نظامی، مطرح کرده است.

او پس از به قدرت رساندن ابراهیم رئیسی و یک‌دست کردن حاکمیت، امیدوار بود با حذف بسیاری از نیرو‌ها و مدیران سایر جریان‌های سیاسی و با اتکا به «جوان‌های انقلابی» بتواند در اقدامی «انقلابی» بسیاری از چالش‌های گریبان‌گیر جمهوری اسلامی را کنترل و بعد رفع و رجوع کند.

با گذشت کمتر از یک‌سال از تشکیل پرحاشیه دولت، اما برآورد‌ها و برآیند‌های عینی نشان می‌دهد این دولت بسیار ضعیف‌تر از شعار‌هایی عمل کرده که در انتخابات سر داده است.

افزایش انتقاد‌ها و اعتراض‌ها از این دولت که با ضرورت عبور از نظام جمهوری اسلامی همراه شده است، علی خامنه‌ای را بر آن داشت به حمایت همه‌جانبه از آن بپردازد.

خامنه‌ای در تازه‌ترین این حمایت گفته است که «القای بی‌آیندگی»، «بن‌بست»، و کار نابلدی مدیران جمهوری اسلامی تلاشی از سوی «بدخواهان» با هدف «ناامید» کردن مردم ایران از آینده است.

او در این دیدار «تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوش‌بینی به آینده کشور» را از جمله مؤلفه‌های «جنگ نرم علیه ملت» دانست و گفت هر کسی «مردم را به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بی‌اعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار می‌کند».

رهبر جمهوری اسلامی همچنین «مهمترین ابعاد جنگ نرم را خاموش یا تضعیف کردن انگیزه‌های دینی» دانست و گفت تمام اقدامات در این زمینه «متکی به یک انگیزه سیاسی و مورد استفاده دشمن است».

خامنه‌ای دو هفته پیش نیز در سخنرانی سالانه خود در آرامگاه روح‌الله خمینی این اظهارات را تکرار و از مدیران جمهوری اسلامی خواست اجازه ندهند کسانی «وانمود کنند که کشور به بن‌بست رسیده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از توصیه‌های او به مقام‌های جمهوری اسلامی در این سخنرانی این است که اجازه ندهند تا «ضدّانقلاب و دشمن از انقلاب هویّت‌زدایی کند و حقیقت انقلاب را واژگونه نشان بدهند».

خامنه‌ای در آن سخنرانی به طور تلویحی تغییر سبک زندگی مردم ایران و گرایش آنها به ارزش‌های جامعه جهانی را «ارتجاع» خواند و خواستار مبارزه با آن شد.

رهبر جمهوری اسلامی «مرتجع» را کسی معرفی کرد که «در سیاست و سبک زندگی، تابع سیاست و سبک زندگی غربی است» که به گفته او این وضعیت در دوران پهلوی وجود داشت.

خامنه‌ای گفت انقلاب سال ۱۳۵۷ این وضعیت را «پس زد» و حالا  هر کسی بخواهد به آن برگردد و به سمت فرهنگ و سبک زندگی غربی برود، «مرتجع» است.

او در این سخنرانی همچنین نسبت بازگشت نظام پهلوی در ایران هشدار داد، هشداری که پیش از این در پاره‌ای از سخنرانی‌های خود به سایر مقام‌های جمهوری اسلامی داده است.

ناامیدی مردم ایران از نظام جمهوری اسلامی، سیاست‌ها و عملکرد‌ چهار دهه گذشته این نظام در کنار سر دادن شعار‌هایی در حمایت از خاندان پهلوی در اعتراض‌های خیابانی، با نگرانی عمیق روحانیون حاکم بر ایران همراه شده است.

روحانیون شیعه از تغییر سبک زندگی مردم و تغییر نگرش و ارزش‌های ایرانیان تحت تاثیر تحولات جهانی، به عنوان یکی از مهمترین عوامل روی‌گردانی و فاصله گرفتن مردم از گفتمان دینی و سنتی در ایران نام می‌‌برند.

خامنه‌ای هم در ۲۰ سال گذشته از این تغییرات با تعابیری چون «هجوم فرهنگی»، «شبیخون فرهنگی» و «جنگ نرم» نام برده است و تلاش‌های بسیاری برای مقابله با این تغییرات داشته که طرح «سبک زندگی ایرانی-اسلامی» و الگوی «پیشرفت اسلامی ایرانی» از جمله آنهاست.

مقابله با گرایش مردم ایران به هویت ملی و هویت جهانی که به بزرگ‌ترین تهدید هویت دینی در ایران تبدیل شده‌اند، از دیگر اهداف خامنه‌ای در اجرای چنین طرح‌هایی است.

قدرت‌ گرفتن شاخص‌های این دو هویت در جامعه ایران حتی خانواده‌های مذهبی را هم تحت تاثیر قرار داده است و سبک زندگی آنها را دست‌خوش برخی تغییرات کرده است.

ناکارآمدی و تضاد قوانین اسلامی و سنتی با مهمترین عناصر تشکیل دهنده این دو هویت در کنار افزایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی، دو پیشران مهم دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی در ایران دو دهه گذشته محسوب می‌شود.

علی خامنه‌ای هم برای کنترل و حل و فصل مشکلات اقتصادی تصمیم گرفت دولت «جوان انقلابی» را در ایران بر سر کار بیاورد که هم به «ارزش‌های اسلامی» پایبند است، هم سرشار از انرژی است و هم انگیزه‌های زیادی برای مقابله با تغییر و تحولات اجتماعی و سیاسی دارد.

این دولت «جوان انقلابی» در ماه‌های گذشته به اندازه‌ای ضعیف و ناکارآمد عمل کرده است که با انتقاد قابل توجه حامیان دولت و روحانیون شیعه در ایران همراه شده است.

خامنه‌ای هم در واکنش به این انتقاد‌ها و اعتراض‌ها که اغلب از سوی خودی‌ها بیان می‌شود، از دولت و اقدامات آن حمایت می‌کند و در آخرین سخنرانی خود این انتقاد‌ها را اقدامی در جهت ناامید کردن مردم ایران ارزیابی کرده است.