سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری امارات برای مقابله با تغییرات اقلیمی

امارات تلاش دارد با راه‌حل‌های ابتکار‌آمیز خود تا سال ۲۰۵۰ از کشورهای پیشرو در زمینه حفاظت از محیط زیست شناخته شود

امارات متحده عربی نقشه‌های راه متعددی را در این مسیر معرفی کرده است - AFP

مریم بنت محمد المهیری، وزیر تغییرات آب و هوا و محیط زیست امارات از تصمیم شیخ محمد بن زاید آل نهیان، حاکم امارات مبنی بر سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری برای حفاظت از محیط زیست خبر داد.

به گفته او، این مبلغ برای افزایش اقدام‌های محیط زیستی از طریق استقرار راه‌حل‌های انرژی پاک در داخل و خارج از کشور اختصاص می‌یابد و نقطه عطف دیگری در سابقه طولانی امارات متحده عربی در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی است.

به گزارش خبرگزاری امارات، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، حاکم امارات متحده عربی اختصاص این مبلغ را در نشست رهبران مجمع اقتصادهای بزرگ در مورد انرژی و آب و هوا اعلام کرد.

مریم المهیری در این زمینه گفت: «امارات متحده عربی با توجه به چشم‌انداز آینده‌محور خود، به صف کشورهایی پیوسته‌ است که در خط مقدم مبارزه با تغییرات آب و هوایی قرار دارند.»

او افزود: «ما با در نظر گرفتن قوانین و راهکارهای حفاظت از محیط زیست و اجرای ابتکارهای مربوطه در این زمینه، رویکردی پیشگیرانه و در جهت ترویج استفاده از انرژی‌های پاک به عنوان منابع انرژی پایدار در پیش گرفته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر تغییرات آب و هوا و محیط زیست امارات همچنین با اشاره به تعهد به توافقنامه محیط زیستی پاریس تاکید کرد: «امارات متحده عربی نقشه‌های راه متعددی را در این مسیر معرفی کرده است و بر تمایل خود برای ساختن آینده‌ای پایدار برای نسل‌های بعدی تاکید می‌کند.»

یکی از مهم‌ترین اقدام‌های مورد اشاره او عبارت‌ است از تلاش امارات برای تبدیل شدن به کشور پیشروی تولیدکننده و صادرکننده هیدروژن سبز و آبی برای رسیدن به «صفر خالص». امارات تلاش دارد با راه‌حل‌های ابتکار‌آمیز خود تا سال ۲۰۵۰، اولین کشور در این زمینه در بین کشورهای منطقه باشد. صفر خالص به این معنی است که مقدار کربنی که تولید می‌شود با مقدار کربنی که به هر طریقی جذب می‌شود برابر باشد و به این ترتیب مقدار انتشار کربن به صفر برسد. برنامه کربن صفر (صفر خالص) اصلی‌ترین موضوع مطرح شده در اجلاس اقلیمی سازمان ملل (cop26) بود.

مریم المهیری در ادامه سخنانش افزود: «امارات بارها بر تعهد خود به توسعه و اجرای راهکارهای بلندمدت با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) و محدود کردن گرمایش جهانی تاکید کرده است. برای میزبانی از بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP28) در سال آینده نیز ما مصمم به افزایش برنامه‌های حفاظت از محیط زیست هستیم ضمن این که مشارکت بخش خصوصی را افزایش می‌دهیم تا از طریق ایجاد نوآوری و توسعه فناوری‌های پیشرفته آب و هوایی هوشمند برای بخش کشاورزی و غذا، از منابع طبیعی بیشتر محافظت شود.»

امارات متحده عربی پیشتر نیز اعلام کرده بود که بر اساس مشارکت ملی خود در توافقنامه پاریس تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۳۰ میلیون درخت مقاوم به شوری می‌کارد. این کشور در حال حاضر خانه ۶۰ میلیون مانگرو است که جنگل‌هایی به وسعت ۱۸۳ کیلومترمربع را تشکیل می‌دهند. این مساحت از جنگل حرا، سالانه ۴۳ هزار تن دی‌اکسید کربن را جذب می‌کند. کاشت ۱۰۰ میلیون مانگرو مساحت تحت پوشش را به ۴۸۳ کیلومترمربع افزایش می‌دهد و جنگل به وجود آمده قادر به جذب ۱۱۵ هزار تن کربن خواهد بود.

بیشتر از جهان