بریتانیا حکم استرداد جولیان آسانژ به آمریکا را تایید کرد

در صورت استرداد و محاکمه آسانژ در ایالات متحده او با ۱۸ عنوان اتهامی مختلف مواجه است و ممکن است به ۱۷۵ سال زندان محکوم شود

وزارت کشور بریتانیا روز جمعه اعلام کرد حکم قضایی استرداد جولیان آسانژ، روزنامه‌نگار استرالیایی و بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس»، به ایالات متحده را تایید می‌کند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۲۷ خردادماه، در گزارشی به نقل از تیم وکلای آسانژ نوشت آنها ۱۴ روز زمان دارند و به این حکم و تصمیم دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعتراض خواهند کرد.

پس از تایید حکم استرداد، استلا موريس، همسر آسانژ امروز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما این جا در انتهای راه قرار نداریم. به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.»

وزارت دادگستری آمریکا از دولت بریتانیا خواسته، برابر «موافقت‌نامه استرداد مجرمان میان دو کشور»، جولیان آسانژ به منظور رسیدگی به اتهام مرتبط با «جاسوسی»، در اختیار دستگاه قضایی ایالات متحده قرار گیرد.

به گفته کارشناسان حقوقی، در صورت استرداد و محاکمه آسانژ در ایالات متحده او با ۱۸ عنوان اتهامی مختلف مرتبط با «جاسوسی» و «افشای اسناد محرمانه» مواجه است و ممکن است به ۱۷۵ سال زندان محکوم شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برابر گفته‌‌های مقام‌های دادستانی آمریکا، این شهروند استرالیایی به چلسی منینگ، تحلیل‌گر اطلاعاتی ارتش آمریکا، کمک کرد تا اسناد دیپلماتیک طبقه‌بندی شده و برخی از پرونده‌های محرمانه نظامی ارتش را به دست اورد.

به گفته دادستانی آمریکا، انتشار این اسناد که بعدها به طور عمومی در وب‌سایت «ویکی‌لیکس» در اختیار همگان قرار گرفت موجب شد جان و امنیت افراد و کسانی که مخفیانه با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کردند به خطر افتد.

آسانژ هم‌اکنون در زندان فوق‌ امنیتی «بلمارش» در لندن در بازداشت مقام‌های قضایی بریتانیا است و به تازگی هم با نامزد خود استلا موريس ازدواج کرد. این زوج دارای دو فرزندند که شهروند بریتانیا به‌شمار می‌روند.

آسانژ پیشتر هفت سال در سفارت اکوادور پناه گرفته بود، اما تغییر دولت در اکوادور باعث تغییر وضعیت او و دستگیری‌اش شد تا روند قانونی استرداد او به آمریکا ادامه یابد.

در ژانویه سال ۲۰۲۱، یک دادگاه در بریتانیا رای داد تحویل آسانژ به آمریکا، به دلیل مسائل و مشکلات روانی او، «سرکوبگرانه» است.

این حکم بعدتر نقض شد و در نهایت در فروردین ماه امسال، دادگاه دوم با درخواست استرداد آسانژ موافقت کرد. حکم دوم باید به تایید وزارت کشور بریتانیا می‌‌رسید و امروز دولت بوریس جانسون این حکم را تایید کرد.

با این همه، آسانژ ۵۰ ساله از نظر حامیانش فقط یک روزنامه‌نگار تحقیقی مخفی‌‌کار است که تخلفات ارتش آمریکا، در عراق و افغانستان، را به طور عمومی افشا کرد.

بیشتر از جهان