برگزاری جشن میله‌ انار در حمایت از کشاورزان افغان

باوجود افزایش محصول انار در باغ‌ها،‌ کشاورزان برای نگهداری و عرضه آن به بازار فروش با مشکل مواجه هستند

فرهاد نوری/ایندیپندنت فارسی

روز یک‌شنبه، ۲۱ مهر، «روند ملی فصل نوین افغانستان» جشن «میله انار» قندهار را در کابل برگزار کرد. در آن محفل، شماری از مقامات حکومتی، کشاورزان قندهار و شهروندان افغانستان، شرکت داشتند و در مورد محصولات انار افغانستان، به‌ویژه انار قندهار، و مشکلات باغداران صحبت کردند. 

برگزارکنندگان این محفل (میله انار)، از حکومت و مسئولان مربوطه خواستند که در مورد محصولات انار افغانستان، مشکلات باغداران و نبود بازارهای داخلی و خارجی، توجه جدی به‌خرج دهند و زمینه مساعدی برای صادرات انار و دیگر میوه‌های تازه افغانستان را به کشورهای خارجی فراهم کنند تا آن محصولات فاسد نشود، یا به بهای ناچیز به فروش نرسد، و کشاورزان دل‌سرد نشوند.

عبدالبصیر رشتیا،یکی از برگزارکنندگان «میله انار»، گفت: «هدف از برگزاری جشن میله انار، این است که چگونه بتوانیم برای میوه‌های تازه افغانستان بازارهای بهتر داخلی و خارجی پیدا کنیم و در کنار آن، شهروندان افغانستان را تشویق کنیم که به جای میوه‌های بی‌کیفیت خارجی، از میو‌ه‌های تازه کشور خود استفاده کنند، و نیز پیامی برای حکومت داشته باشیم تا به مشکلات تاجران ملی میوه‌های تازه و باغداران افغانستان، توجه کنند».

آقای رشتیا افزود: «نبود امکانات معیاری جهت نگهداری از محصولات کشاورزی کشور، مهمترین چالش فراراه باغداران میوه‌های تازه افغانستان است. به همین دلیل، سالانه میلیون‌ها تُن محصولات تولید شده در این بخش، در سراسر کشور از بین می‌رود و باید دولت و مسئولان در این مورد توجه داشته باشند».

تاجران ملی افغان که در بخش محصولات کشاورزی، به ویژه میوه‌های تازه افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌گویند که کم‌کاری دولت سبب شده است که بیشترین محصولات در این بخش، فاسد شود.

حاجی آغا، یکی از تاجران ملی که در بخش محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری کرده است، می‌گوید: «دولت تاکنون به خواست‌های تاجران و باغداران توجه جدی نداشته است.» به گفته حاجی آغا، امسال بیشترین میوه‌های تازه افغانستان، مانند انگور و انار، در باغ‌های باغداران فاسد شده است و کسی نیست که آن‌ها را خریداری کند، و دولت نیز توجه ندارد. وی معتقد است: «حکومت باید به جای خرید میوه‌های تازه خارجی برای ادارات دولتی، از میوه‌های تازه کشور خود ما استفاده کند.»

حاجی آغا افزود: «ایجاد مسیر هوایی جهت صادرات و انتقال محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی از سوی دولت، امیدواری‌هایی را مبنی برحمایت از این محصولات کشور ایجاد کرده بود، اما تاجران ملی آن را بسنده نمی‌دانند و خواهان توجه بیشتر دولت در این بخش شده‌اند».

کشاورزان نیز حکومت افغانستان را متهم کردند که به حمایت از باغداران و محصولات وطنی بی‌توجه است، و به جای آن که از میو‌های تازه کشور خود در ادارات دولتی استفاده کند، میوه‌های خارجی را ترجیع می‌دهد. به گفته کشاورزان افغانستان، اگر حکومت در طول هژده سال گذشته از محصولات و تولیدات داخلی بخ نحو بایسته‌ای حمایت می‌کرد، اکنون باغداران و تاجران ملی این بخش، با هیچ مشکل مهمی روبه‌رو نمی‌شدند.

ضیاءالدین، از باغداران انار استان قندهار، می‌گوید: «امسال نسبت به سال‌های پیش، انار قندهار افزایش یافته است، اما بازار فروش خوبی نه در داخل و نه در خارج دارد و انار اکثریت باغ‌ها در قندهار برجای مانده است، یعنی ارزش خود را از دست داده است و دولت نیز در این مورد بی‌توجه است. اگر (آینده نیز) چنین باشد، ما مجبوریم در سال‌های آینده در این بخش سرمایه‌گذاری نکنیم».

رحیم قندهاری، صاحب یک باغ انار در قندهار، نیز از عدم توجه دولت در این بخش شکایت دارد و می‌گوید: «افغانستان یک کشور زراعتی است و اکثریت شهروندان آن کشاورز هستند. دولت باید توجه داشته باشد که برای محصولات کشاورزی افغانستان بازارهای داخلی و خارجی پیدا کند، تا از یک طرف باغداران ما محصولات خود را به قیمت خوبی به فروش برسانند، و از سوی دیگر، تلاش‌های آنها در بخش محصولات میوه‌های تازه افزایش یابد، نه آن که هر سال باعث دل‌سردی کشاورزان شود.»

احمد سروری، پزشک و ساکن شهر کابل، که او نیز در این محفل شرکت کرده بود، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «حرف‌های کشاورزان کشور ما درست و به‌جاست و حکومت باید در این عرصه توجه کند و باغداران ما را کمک کند، تا ما برای میوه‌های تازه و باکیفیت نیاز به کشورهای خارجی نداشته باشیم».

آقای سروی بیان کرد: «میوه‌های افغانستان بدون شک و مبالغه در جهان بی‌نظیر هستند.  در تمام میوه‌هایی که از بیرون به کشور ما صادر می‌شود، صددرصد مواد شیمیایی به‌کار رفته است که سرطان‌زا هستند و برای سلامتی مضرند، و نباید از آن میوه‌ها استفاده شود».

جشن میله انار قندهار، در حالی برگزار می‌شود که از سال‌ها پیش بدین‌سو، ارزش محصولات کشاورزی افغانستان کاهش چشم‌گیری داشته است و کشاورزان افغان در عرصه نگهداری این محصولات و یافتن بازارهای فروش، با مشکلات جدی روبه‌رو هستند، اما راهکاری که بتواند مشکلات کشاورزان افغان را حل کند، تا کنون از سوی حکومت یا هیچ نهاد داخلی یا خارجی دیگر، ارائه نشده است.

بیشتر از