آمریکا یک میلیارد و دویست میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک می‌کند

کاخ سفید می‌گوید، آمریکا، به غیر از کمک‌های بشردوستانه، سلاح هویتزر، مهمات و سامانه‌ پدافند ساحلی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، جنگ روسیه در اوکراین را «به شدت فرسایشی و تقریبا شبیه جنگ جهانی اول» خواند -- AFP

دولت جو بایدن روز چهارشنبه، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲، اعلام کرد که بیش از یک میلیارد دلار کمک نظامی و بشردوستانه جدید به اوکراین خواهد داد؛ بخشی از این کمک فرستادن سلاح دوربرد هویتزر،‌ مهمات و سامانه‌های پدافند ساحلی خواهد بود.

بایدن روز چهارشنبه، پیش از اعلام این خبر، با همتای اوکراینی‌اش، ولودیمیر زلنسکی، صحبت کرد. پنتاگون با اعلام جزئیات این کمک جدید گفت آمریکا ۱۸ هویتزر، ۳۶ هزار دور مهمات این سلاح دوربرد و دو سامانه پدفند ساحلی «هارپون» به اوکراین خواهد داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از این گفتگوی تلفنی گفت: «به رئیس‌جمهور زلنسکی اطلاع دادم که آمریکا یک میلیارد دلار دیگر کمک امنیتی به اوکراین می‌فرستد از جمله توپ و سامانه‌های پدافند ساحلی جدید و همچنین مهمات مربوط به این دو که اوکراینی‌ها برای پشتیبانی عملیات پدافندی خود در منطقه دونباس به آن‌ها احتیاج خواهند داشت. ما در ضمن در مورد تلاش‌های امروز وزیر دفاع، آقای آستین، در بروکسل به‌منظور هماهنگی در مورد افزایش پشتیبانی بین‌المللی از نیروهای مسلح اوکراین صحبت کردیم.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در بروکسل گفت واشنگتن و کی‌یف «در هماهنگی نزدیک برای رسیدگی به تقاضاهای اوکراین برای ظرفیت‌های جدید و به‌خصوص نیازهای این کشور به تسلیحات «دوربرد، زرهی و پدافند ساحلی» قرار دارند.

از سوی دیگر، بریجت برینک، سفیر آمریکا در اوکراین، نیز روز چهارشنبه از نهاد امنیت سایبری دولت اوکراین دیدار کرد و وعده داد از «تلاش‌های حیاتی» کی‌یف در مقابله با هکرهای روسیه پشتیبانی کند. خانم برینک چند هفته پیش به مقام سفیر منصوب شد و این از اولین اقدامات او به شمار می‌رود. آژانس توسعه‌ بین‌المللی آمریکا از دو سال پیش برنامه‌ای چهار ساله و ۳۸ میلیون دلاری برای کمک به تلاش‌های اوکراین در زمینه امنیت سایبری به راه انداخته بود.

اوکراین نزدیک به چهار ماه است در مقابل حمله‌های ارتش روسیه مقاومت می‌کند در حالی که بخش‌های گسترده‌ای از شرق و جنوب این کشور به دست نیروهای روس افتاده است. تسلیحات این کشور عمدتا مربوط به زمان شوروی هستند و کی‌یف از غرب خواهان تسلیحات سنگین برای بهبود وضعیت نظامی خود است. مقام‌های نظامی و اطلاعاتی غرب در گفتگو با رسانه‌ها می‌گویند جنگ در اوکراین به نقطه‌ای کلیدی رسیده که نتیجه طولانی‌مدت تخاصم را تعیین خواهد کرد. روسیه دو شهر مهم شرق اوکراین را در اختیار دارد و نیروهای خود را حول آن‌ها متمرکز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که، با احتساب کمک جدید آمریکا، این کشور از آغاز جنگ در ماه فوریه تا کنون بیش از پنج میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است. پنتاگون گفته از آخرین تسلیحاتی که به دست اوکراینی‌ها خواهد رسید خودروهای تاکتیکی «برای بازیابی تجهیزات» خواهد بود و همچنین هزاران رادیوی امن، دوربین‌های شب‌بین و سایر وسایل بصری. بخشی از این تجهیزات فی‌الحال در زرادخانه‌های آمریکا موجودند و به سرعت به دست اوکراینی‌ها خواهند رسید و برخی دیگر باید ساخته شوند.

آمریکا در ضمن ۲۲۵ میلیون دلار کمک بشردوستانه ارسال می‌کند که به گفته آقای بایدن خرج موارد زیر می‌شود: «تامین آب شرب امن، وسایل پزشکی حیاتی و خدمات درمانی، غذا، سرپناه و پول نقد برای خانواده‌ها جهت خرید مواد ضروری.»

آستین و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، روز چهارشنبه در بروکسل بودند و در جلسه‌ گروه کاری مربوط به اوکراین با حضور نزدیک ۵۰ کشور شرکت کردند.

هانا مالیار، معاون دفاع اوکراین، روز سه‌شنبه گفت کشورش تنها ۱۰ درصد از کمک نظامی‌ای که از غرب تقاضا کرده دریافت کرده است. خانم مالیار گفت: «هر چقدر تلاش کنیم، هر چقدر ارتش‌مان حرفه‌ای باشد، اوکراین بدون کمک شرکای غربی خود قادر به پیروزی در این جنگ نخواهد بود.»

آقای میلی که روز چهارشنبه در نشستی خبری صحبت می‌کرد این گمانه که اوکراین نیازهای خود را از غرب نمی‌گیرد زیر سوال برد و گفت شخصا در هماهنگی مرتب با همتای اوکراینی خود قرار دارد.

میلی گفت: «سرعت ما در به مقصد رساندن کمک امنیتی بی‌مانند بوده است. از زمان تایید تقاضا و صدور جواز تنها ظرف چند روز منابع لازم را پیدا کردیم، ارسال کردیم و به دست اوکراینی‌ها رساندیم. در بعضی موارد شاید یک هفته طول بکشد اما بیشتر موارد ظرف چند روز بوده.»

این ژنرال آمریکایی در ضمن تاکید کرد که «در جنگ هیچ سامانه تسلیحاتی هرگز سلاحی جادویی نیست که کار را یکسره کند.»

میلی در ضمن گفت علی‌رغم این‌که میزان نیروی انسانی و تسلیحات روس‌ها در منطقه دونباس در شرق اوکراین بسیار بیشتر از طرف اوکراینی است، تسلط روسیه بر این منطقه «تمام‌شده» نیست.

او افزود: «جنگ امر ناگزیر ندارد. جنگ هزار جور چرخ می‌خورد. به نظر من هیچ چیز ناگزیر نیست.» او البته اعتراف کرد که «اعداد به روشنی به نفع روس‌ها هستند.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به سرنوشت شهر سِوِرودونتسک نیز اشاره کرد و گفت «احتمالا سه چهارم این شهر را نیروهای روس گرفته‌اند» اما در ادامه افزود «اوکراینی‌ها خیابان به خیابان و خانه به خانه با آن‌ها در نبرد هستند.»

میلی جنگ روسیه در اوکراین را «به شدت فرسایشی و تقریبا شبیه جنگ جهانی اول» خواند. او گفت: «روس‌ها به کلی مشکل برخورده‌اند. مشکل فرماندهی و کنترل دارند، مشکل لجستیکی دارند، مشکل روحیه دارند، مشکل رهبری دارند و شمار وسیعی از مشکلات دیگر. و روس‌ها در ضمن میزان عظیمی تلفات داشته‌اند.»

برخی داوطلبان آمریکایی نیز در کنار نیروهای اوکراینی به نبرد مشغول‌اند. دو نفر از ساکنین ایالت آلاباما در جنوب آمریکا به همراه ارتش اوکراین در شمال شهر خارکیف در حال نبرد بودند و نزدیک یک هفته است که مفقود شده‌اند. خانواده‌های آن‌ها و یکی از نیروهای همرزشان به رسانه‌ها از احتمال ربوده شدن این دو آلابامایی گفته‌اند: الکساندر جان رابرت دروکه، ۳۹ ساله از شهر توسکالوسا و اندی تای نوک هیون ۲۷ ساله از شهر هارتسل.

بیشتر از جهان