نیکوکار آمریکایی چهار میلیارد دلار برای امور خیریه اهدا کرد

وارن بافِت از افراد پیشگام در تعهد به اهدای بخشی از دارایی‌‌اش برای امور خیریه است

وارن بافِت، میلیاردر و نیکوکار آمریکایی، حدود چهار میلیارد دلار به بنیاد بیل و ملیندا گیتس و چهار موسسه خیریه خانوادگی‌اش اهدا کردـ ALEX WONG/GETTY IMAGES VIA AFP

وارن بافِت، میلیاردر و نیکوکار آمریکایی، حدود چهار میلیارد دلار به بنیاد بیل و ملیندا گیتس و چهار موسسه خیریه خانوادگی‌اش اهدا کرد. اختصاص چنین مبلغی بخشی از تعهد این فعال اقتصادی برای اهدای تقریبا تمام دارایی خالصش است.

شرکت برکشایر هاتاوی (BRKa.N) که بافِت آن را از سال ۱۹۶۵ اداره می‌کند، اعلام کرد که که اهدای این مبلغ ۱۴.۴ میلیون سهام را شامل می‌شود که قیمت نهایی هر سهم در روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئن، ۲۷۷.۶۴ دلار بود.

از این میزان، ۱۱ میلیون سهم به بنیاد بیل و ملیندا گیتس و ۱.۱ میلیون سهم به بنیاد سوزان تامپسون بافت اختصاص داده می‌شود که به نام همسر درگذشته وارن بافت است.

۷۷۰ هزار سهام دیگر نیز به سه موسسه خیریه‌ای که فرزندان بافت، هاوارد، سوزان و پیتر اداره می‌‌کنند، تعلق خواهد گرفت؛ بنیاد هوارد جی بافت، بنیاد شروود و بنیاد نوو.

بافت ۹۱ ساله از سال ۲۰۰۶ به این سو، بیش از نیمی از سهام شرکت برکشایر را اهدا کرده است. ارزش این کمک‌ها با توجه به بهای سهام در زمان اهدای آن‌ها، حدود ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود حجم گسترده‌ کمک‌های مالی، بافت هنوز حدود ۱۶ درصد سهام برکشایر و حدود یک‌سوم از قدرت رای این شرکت را در اختیار دارد. جالب این‌جا است که این درصدها در سال‌های اخیر به‌نسبت ثابت بوده‌اند، زیرا برکشایر سهامش را مجددا خریداری کرده است.

وارن بافت شرکت برکشایر، مستقر در نبراسکا، را به مجتمعی بیش از ۶۰۰ میلیارد دلاری تبدیل کرده است که در زمینه‌های مختلفی مانند راه‌آهن و بیمه خودرو فعالیت تجاری دارد و در برخی بانک‌ها و همچنین شرکت اپل سهام دارد.

او و بیل گیتس از جمله افرادی شناخته می‌شوند که در تعهد به اعطای بخشی از دارایی‌شان به امور خیریه پیشگام‌اند. در کنار آن‌ها، بیش از ۲۰۰ شخص ثروتمند دیگر مانند مایکل بلومبرگ، لری الیسون، کارل ایکان، ایلان ماسک و مارک زاکربرگ دست‌کم نیمی از ثروت خود را به امور خیریه اختصاص داده‌اند.

در زندگی‌نامه وارن بافت آمده است که او از کودکی فعالیت اقتصادی را با فروش خانه به خانه آدامس، نوشابه کوکاکولا و مجلات هفتگی شروع کرد و مدتی نیز در مغازه پدربزرگش مشغول به کار شد. در ۱۱ سالگی، سه سهم شرکت سایتزسرویس را به قیمت هر سهم ۳۷ دلار خرید. پس از مدتی، قیمت هر سهم به ۲۷ دلار کاهش یافت اما او این سهام را نگه داشت و پس از مدتی هر سهم را ۴۰ دلار فروخت؛ ولی سیر صعودی قیمت آن سهام ادامه یافت و به ۵۰۰ دلار رسید. او از این تجربه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین درس‌های سرمایه‌گذاری‌اش یاد می‌کند.

بیشتر از جهان