ادامه اعتراض بازنشستگان و کسبه در شهرهای مختلف ایران

روز چهارشنبه شهرهای اهواز، شوشتر، شوش، کرمانشاه، درود، فسا و ایلام شاهد برگزاری اعتراض‌های بازنشستگان و کسبه بودند

شهرهای مختلف ایران بار دیگر شاهد برگزاری اعتراض‌های سراسری بازنشستگان و هچنین بازاریان و کسبه بود. روز چهارشنبه ۲۵ خرداد، بازنشستگان تامین اجتماعی برای دهمین روز متوالی و بازاریان و کسبه برای چهارمین روز، در خیابان‌ها دست به تجمع زدند.

بازنشستگان تامین اجتماعی که از روز دوشنبه ۱۶ خرداد در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه مزدی شورایعالی کار و تصمیم دولت مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی مستمری سایر سطوح به خیابان‌ها آمدند، روز چهارشنبه ۲۵ خرداد نیز با سر دادن شعارهایی علیه مسئولان، اعتراض‌های خود را ادامه دادند.

شهرهای اهواز، شوش، شوشتر، کرمانشاه و درود از جمله شهرهایی بودند که بازنشستگان آنها با حضور در خیابان‌ خواستار تحقق مطالبات‌شان شدند.

بازنشستگان اهوازی که در مقابل ساختمان استانداری و فرمانداری این شهر دست به تجمع زده بودند، شعار می‌دادند: «گرانی، تورم، بلای جان مردم»، «می‌جنگیم، می‌میریم، حق‌مان را می‌گیریم.»

تجمع بازنشستگان در حالی ادامه دارد که روز سه‌شنبه ۲۴ خردادماه، حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از ۳۰۰ روز، از سمت خود استعفا داد. پس از اعلام استعفای این وزیر پرحاشیه، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، از موافقت ابراهیم رئیسی با استعفای عبدالملکی خبر داد. 

مصوبه‌ افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان، از جمله اقداماتی بود که در دوره وزارت او، موجب شکل‌گیری اعتراض‌های سراسری و گسترده بازنشستگان شد.

همزمان با ادامه اعتراض بازنشستگان، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف خواست تا مصوبه دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان در هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس، بررسی شود. او در این نامه عنوان کرده که به نظر می‌رسد این مصوبه دارای مغایرت قانونی است.

ادامه تجمع کسبه و بازاریان در چهارمین روز متوالی

بازنشستگان تنها گروهی نیستند که در روزهای اخیر حضور پررنگی در خیابان داشتند. برخی از کسبه و بازاریان نیز روز چهارشنبه ۲۵ خرداد در ادامه اعتراض به اعمال مالیات‌های سنگین و مشکلات معیشتی دست به اعتصاب و تعطیلی مغازه‌های خود زدند و در برخی شهرها‌ به خیابان آمدند.

شهرهای فسا و ایلام از جمله مناطقی بود که شاهد تداوم اعتصاب بازاریان بود. معترضان در ایلام مقابل اداره کل مالیات این شهر تجمع کرده و شعار دادند، «مدیر بی‌کفایت استعفا، استعفا.»

روز سه‌شنبه کسبه و بازاریان در هفت شهر مختلف اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کرده بودند. در این تجمع‌ها شعارهایی علیه مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی سر داده شد.

در جریان اعتراض‌های کسبه تهران در روزهای اخیر، نیروهای امنیتی و پلیس ضدشورش با حمله به معترضان و اقدام به ضرب و شتم، اقدام به متفرق کردن آن‌ها کردند.