تیم ملی فوتبال زنان؛ کناره‌گیری اجباری ایراندوست و جایگزینی سفارشی آزمون 

آزمون مثل ایراندوست درباره مسائل اجتماعی اظهارنظر نمی‌کند و از چهره‌های نزدیک به سپاه پاسداران است

مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران، با تصمیم نهادهای بالادستی از سمت خود کناره‌گیری کرد - ویکی‌پدیا

در حالی‌ که زنان فوتبالیست تیم ملی ایران خود را برای شرکت در نخستین دوره رقابت‌های کافا (جام آسیای مرکزی) آماده می‌کردند، مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران، با تصمیم نهادهای بالادستی از سمت خود کناره‌گیری کرد و مریم آزمون که با سپاه پاسداران ارتباط نزدیکی دارد، جایگزین او شد. 

رقابت‌های جام آسیای مرکزی فوتبال زنان از ۱۰ تیرماه به میزبانی تاجیکستان شروع می‌شود و علاوه بر ایران، تیم‌های قرقیزستان، افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان نیز در آن شرکت دارند. قرار بود اردوی آماده‌سازی تیم ملی فوتبال زنان ایران از روز سه‌شنبه، ۲۴ خرداد، آغاز شود، اما خبری غیرمنتظره همه برنامه‌ها را به هم ریخت؛ مریم ایراندوست، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال زنان ایران، روز یکشنبه، ۲۲ خرداد، در یک پست اینستاگرامی، از «خداحافظی اجباری» خود با تیم ملی فوتبال زنان پرده برداشت و نوشت: «فعلا مجبورم خداحافظی کنم و به خاطر موفقیت دختران ایران سکوت کنم، اما در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارم.» 

مریم ایراندوست در رسانه‌های اجتماعی حضوری فعال داشت و بارها از دستمزد پایین بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان انتقاد کرده بود. او همواره درباره خودداری صداوسیما از پخش مسابقات ورزشی زنان و ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه اظهارنظر می‌کرد و این نگاه انتقادی و زبان تندوتیز او خوشایند مقام‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، کنار گذاشتن سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران دلایل دیگری هم داشت؛ برخی روایت‌های شفاهی حاکی از آن است که مریم ایراندوست روز شنبه، ۲۱ خرداد، در جلسه کمیته زنان فدراسیون فوتبال با پوششی حضور یافت که برخی افراد حاضر در این جلسه را خشمگین کرد. او در همان جلسه فهرست اعضای تیم ملی فوتبال زنان را اعلام کرد و بعد هم در تمرین تیم ملی حاضر شد؛ اما یک روز پس از این جلسه، به او دستور دادند از سمت خود کناره‌گیری کند؛ آن‌هم در شرایطی که تیم ملی در آستانه شرکت در رقابتی بین‌المللی است و تغییر سرمربی در چنین شرایطی ممکن است پیامدهای منفی داشته باشد. 

مریم ایراندوست در حالی کنار گذاشته شد که کارنامه کاری موفقی از خود به جا گذاشته است؛ تیم ملی فوتبال زنان ایران با هدایت او برای نخستین بار به جام ملت‌های آسیا راه یافت. دی‌ماه ۱۴۰۰، هم‌زمان با برگزاری این رقابت‌ها، کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) در وب‌سایت خود از مریم ایراندوست تمجید کرد و نوشت: «او تیم ملی فوتبال زنان ایران را به مرزهای جدید رساند.»

ایراندوست به مردم ایران قول داده بود که تیم ملی فوتبال زنان ایران تا پنج سال آینده به جام جهانی زنان صعود کند؛ اما حالا با کناره‌گیری اجباری او معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار تیم ملی فوتبال زنان ایران است. به‌خصوص اینکه درباره مریم آزمون، سرمربی جدید تیم ملی فوتبال زنان ایران، تردیدهای زیادی وجود دارد.

آزمون مثل ایراندوست درباره مسائل اجتماعی اظهارنظر نمی‌کند و از چهره‌های نزدیک به سپاه پاسداران است؛ تصویری که او در راهپیمایی روز قدس در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد این موضوع را اثبات می‌کند. مریم آزمون نایب‌رئیس هیئت فوتبال استان گیلان هم بوده است و سرمربی‌گری تیم فوتبال دختران زیر ۱۸ سال را در کارنامه کاری خود دارد. ملی‌پوشان زیر ۱۸ سال ایران اسفند ۱۴۰۰ با هدایت او  قهرمان رقابت‌های کافا شدند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، شامگاه سه‌شنبه، ۲۴ خرداد، در خبری مدعی شد که انتخاب مریم آزمون به سمت سرمربی تیم ملی فوتبال زنان تصمیم فدراسیون فوتبال و پاداش قهرمانی در رقابت‌های کافا بود. از طرفی، وب‌سایت خبر ورزشی هم ادعاهایی را درباره ارتباط نزدیک مریم ایراندوست با شهاب‌الدین عزیزی‌ خادم، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، مطرح کرد.

مریم ایراندوست روز سه‌شنبه در یک پست اینستاگرامی جدید، بدون اشاره به حاشیه‌های ایجادشده، برای زنان ملی‌پوش فوتبال ایران آرزوی موفقیت کرد و نوشت: «شما باید به راهتون ادامه بدین؛ محکم و پرغرور. چون افتخارآفرینی برای پرچم ایران غرورانگیزترین لحظه زندگی ما است. امیدوارم با جام قهرمانی از کافا برگردید، چون لایقش هستید.»

بیشتر از فوتبال