نشانه‌های بهبود روابط در دیدار نمایندگان کنگره با ولیعهد عربستان سعودی

افزایش بهای انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین موجب شد دولت بایدن تقویت روابط با عربستان سعودی را به طور جدی‌تر در دستور کار قرار دهد

کاهش حمایت آمریکا از «ائتلاف نظامی» در یمن و تلاش برای احیای «برجام» از مسائلی است که به ناخرسندی ریاض منجر شد - خبرگزاری عربستان سعودی

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در جده با شماری از نمایندگان کنگره آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری عربستان سعودی شامگاه سه‌شنبه سوم خرداد نوشت، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با کریس استوارت، نماینده کنگره از ایالت یوتا، گای رشنال از ایالت پنسیلوانیا و لیزا مک‌کلین از ایالت میشیگان، دیدار کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این نشست بر سر موضوع‌های مورد علاقه‌ طرفین گفت‌وگو شده است.

خبرگزاری عربستان سعودی در بخشی از گزارش خود نوشت، بررسی روابط ریاض-واشنگتن و گفت‌وگو درباره مسائل مشترک، محور گفت‌وگوها با هیئتی آمریکایی بوده است.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، در این دیدار عادل الجبیر، وزیر خارجه و شاهزاده ریما بنت بندر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، و نیز رئیس بخش سیاسی امور کنگره در سفارت عربستان در واشنگتن نیز حضور داشتند.

روابط ایالات متحده با عربستان سعودی، پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در مقایسه با روابط گرمی که دولت دونالد ترامپ با ریاض بنا نهاده بود، روی به سردی گذاشت. دونالد ترامپ، در اولین سفر خارجی خود به عربستان سعودی رفت، در حالی که بایدن یک سال و نیم پس از ورود به کاخ سفید، هنوز در حال بررسی این گزینه است.

طی ماه‌های گذشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال و برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی در چند گزارش‌ نوشتند روابط آمریکا و عربستان سعودی در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته است.

با این همه، ماه گذشته سفارت عربستان سعودی در واشنگتن با صدور بیانیه‌ای نسبت به انتشار این گزارش‌ها واکنش نشان داد و آنها را تکذیب کرد. در بیانیه اول اردیبهشت ماه سفارت عربستان سعودی، روابط واشنگتن و ریاض «تاریخی» و «مستحکم» توصیف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته نیز شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در واشنگتن با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، گفت‌وگو کرد.

به‌دنبال این دیدار، وزیر دفاع ایالات متحده، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر روابط ریاض و واشنگتن را «مستحکم» توصیف کرد و نوشت آمریکا به این روابط متعهد است و با عربستان سعودی بر سر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه نگرانی‌های مشترکی دارد و از تلاش ریاض برای پیشبرد توافق آتش‌بس در یمن هم استقبال می‌کند.

ماه گذشته همچنین شاهزاده محمد بن سلمان در جده میزبان ویلیام برنز، رئیس «سیا»، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بود.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی در این‌باره نوشت به نظر می‌رسد «حمله روسیه به اوکراین»، «میزان تولید نفت عربستان سعودی»، «توافق هسته‌ای با ایران» و «جنگ در یمن»، از محورهای اصلی گفت‌وگو‌ها بوده است.

علاوه بر مسائل سیاسی، امنیتی و ژئوپلتیک، موضوع‌های اقتصادی به ویژه افزایش بهای انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین، دولت بایدن را بر آن داشته است تا برای تقویت روابط با عربستان سعودی تلاش کند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در گزارش دیگری نوشت رئيس جمهوری آمریکا و شاهزاده محمد بن سلمان، ممکن است خیلی به هم علاقه نداشته باشند؛ اما نیازهای امنیتی و اقتصادی در نهایت آنها را به‌هم نزدیک می‌کند. 

آمریکا تلاش می‌کند از ظرفیت‌های عربستان سعودی برای تاثیر‌گذاری در بازارهای انرژی استفاده کند تا در نهایت قادر باشد سیاست خود را در قبال روسیه و بحران اوکراین مطمئن‌تر پیش ببرد.

بیشتر از جهان