اولین ساختمان اداری با روکش خورشیدی در استرالیا ساخته می‌شود

برج ملبورن که به‌طور کامل با صفحه‌های خورشیدی پوشانده می‌شود

استرالیا ساخت یک برج اداری بزرگتر ۴۹ طبقه را نیز در ملبورن برای سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی کرده‌ است - pixabay

ساخت نخستین مجتمع اداری «روکش خورشیدی» استرالیا قرار است سال آینده شروع شود، چیزی که آن را لحظه‌ای تاریخی برای انرژی‌های تجدیدپذیر نامیده‌اند.

ساختمان ۴۰ میلیون دلاری (ای‌یودی (AUD)) در ملبورن با ۱۱۸۲ صفحه خورشیدی به طور کامل پوشانده می‌شود که به دفع انتشار حدود ۷۰ تن دی اکسید کربن در سال کمک می‌کند.  

ضخامت این صفحه‌های خورشیدی همانند نمای شیشه‌ای متداول است و از یک «ماژول پی‌وی لایه نازک» برای برداشت برق کافی از انرژی خورشید استفاده می‌کند تا انرژی ساختمان هشت طبقه را تامین کند.

مدیر پروژه نئواسکیپ گفت که این ساختمان «معیاری تازه در ئی‌اس‌دی (ESD) (طراحی پایدار به لحاظ زیست‌محیطی) برای ساختمان‌های اداری تجاری است که امکان ایجاد نماهای خورشیدی یکپارچه را در ساختمان‌های سراسر[ایالت] ویکتوریا فراهم می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روکش خورشیدی اسکالا ساخت شرکت آلمانی آوانسیس در متراژ و رنگ‌های مختلف موجود است و می‌توان از آن در طیف گسترده‌ای از بناها و پروژه‌های ساختمانی استفاده کرد.

در وب‌سایت این شرکت آمده است: «به لطف فناوری رنگی اختصاصی، این طیف‌ از نمای مات ابریشمی تا شیب‌های رنگی تند و وابسته به نور در کل نما را دربرمی‌گیرد.»

این فناوری پیشتر در ساختمان‌های دولتی، تجاری و مسکونی در اروپا به کار رفته است، اما نخستین بار است که در استرالیا – یکی از کشورهای پیشرو جهان در انرژی خورشیدی- انجام می‌شود.

استرالیا در تلاش برای توقف انتشار کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰، [ساخت] یک برج اداری بزرگتر ۴۹ طبقه را نیز در ملبورن برای سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی کرده‌ است.

پیت کنون معمار به نشریه پی‌وی گفت: «می‌خواهیم این ساختمان نماد نوآوری و پایداری باشد که چگونه محیط انسان‌ساخت می‌تواند بخشی از راه حل [تغییرات] اقلیمی باشد.»

«این واقعیت که ساختمانی قادر است نور خورشید را در روکش خود مهار کند – شبیه چیزی است که خوابش را دیده‌ یا در کارتون دیده‌ایم... ما این محصول را اختراع نکردیم، بلکه راهی پیدا کردیم که به کشورمان بیاید، و کشور ما به‌دلیل دسترسی به نور خورشید بازار بسیار بزرگی است.»    

© The Independent

بیشتر از جهان