آنتی‌بیوتیک‌های جدید از آلودگی پلاستیک اقیانوس‌ها ساخته می‌شوند؟

دانشمندان توانسته‌اند پنج باکتری تولیدکننده آنتی‌بیوتیک را از پلاستیک موجود در اقیانوس جدا کنند

آلودگی ناشی از پلاستیک به‌صورت توده‌ای در عرض اقیانوس‌های کره زمین مانند زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام جمع می‌شود - Olivier MORIN / AFP

بر اساس مطالعه‌ای که ممکن است به روش‌های جدیدی برای مقابله با عفونت‌های ابرمیکروب‌های (سوپرباگ‌‌) مقاوم در برابر دارو (میکرو ارگانیسم‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک) منجر شود، آلودگی ناشی از پلاستیک در اقیانوس می‌تواند منبع آنتی‌بیوتیک‌های نوظهوری در آینده باشد.

مطالعات پیشین چنین تخمین می‌زنند که هر ساله احتمالا بین پنج تا ۱۳ میلیون تن آلودگی پلاستیکی وارد اقیانوس می‌شود و حدود ۱۲ تا ۱۲۵ تریلیون ریزپلاستیک در دریاها شناورند.

دانشمندان نشان داده‌اند که آلودگی ناشی از پلاستیک به‌صورت توده‌ای در عرض اقیانوس‌های کره زمین مانند زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام جمع می‌شود. حتی مناطق قطبی منجمد اقیانوس شمالی و جنوبی نمی‌توانند از تهدید جهانی آلودگی ناشی از پلاستیک در امان باشند.

محققان همچنین هشدار داده‌اند که آلاینده‌های پلاستیکی از تکه‌های بزرگ شناور گرفته تا ریزپلاستیک‌ها می‌توانند سطح منطقه را برای رشد میکروب‌ها آماده کنند که باعث می‌شود تمام اکوسیستم را شکل دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها گفته‌اند بعضی از این اکوسیستم‌های میکروبی با حفظ کردن باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک ممکن است تهدیدی برای سلامت جهانی باشند.

تحقیق جدید که قرار است از تاریخ ۹ تا ۱۳ ژوئن در کنفرانس انجمن میکروبیولوژی آمریکا در واشینگتن دی‌سی ارائه شود دریافته است که آلودگی ناشی از پلاستیک در اقیانوس‌ها ممکن است منبعی برای باکتری‌هایی باشد که آنتی‌بیوتیک‌های نوظهوری برای مقابله با ابرمیکروب‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک تولید می‌کند.

دانشمندان، از جمله آن‌هایی که در موسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس در ایالات متحده‌اند، در این مطالعه که هنوز باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد، اکوسیستم‌های احتمالی را که برای زندگی در محیط‌های پلاستیکی تکامل یافته‌اند (پلستیسفر (plastisphere)) در اقیانوس‌های کره زمین به‌عنوان منبعی برای آنتی‌بیوتیک‌های نوظهور مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها پلاستیک‌های پلی اتیلن با چگالی بالا و چگالی کم را - نوعی که معمولا در کیسه‌های فروشگاه‌ها یافت می‌شود- در آب‌های نزدیک اسکریپس پیر (Scripps Pier) در لا جولای (La Jolla) کالیفرنیا به مدت ۹۰ روز پروراندند.

پس از این مدت، دانشمندان گفتند که می‌توانند پنج باکتری تولیدکننده آنتی‌بیوتیک را از پلاستیک اقیانوس جدا کنند، از جمله رشته‌های باسیلوس (Bacillus)، فائیوباکتر (Phaeobacter) و ویبریو (Vibrio).

محققان همچنین جداشده‌های میکروبی را در مقابل چندین باکتری‌ گِرَم مثبت و منفی دیگر آزمودند.

آن‌ها دریافتند که این جداشده‌ها در مقابل باکتری‌های مورد استفاده رایج و همچنین دو رشته ابرمیکروب‌ مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک موثرند.

آندریا پرایس، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه ملی، در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به بحران کنونی آنتی‌بیوتیکی و افزایش ابرمیکروب‌ها، جست‌وجوی منابع جایگزین آنتی‌بیوتیک‌های نوظهور اهمیت به سزایی دارد. ما امیدواریم این برنامه را گسترش دهیم و میکروب‌ها و آنتی‌بیوتیک‌هایی را که آن‌ها تولید می‌کنند بیشتر شناسایی کنیم.»

© The Independent

بیشتر از علوم