«ئی‌تی» با قلب درخشان فضایی چهل ساله شد

تصورات ذهنی ما از جنگ با فرازمینی ها از روزی که «الیوت» یک موجود عجیب را در باغچه خانه‌شان پیدا کرد برای همیشه عوض شد

اسپیلبرگ صورت این موجود عجیب را از روی کارل سندبورگ شاعر و آلبرت انیشتین فیزیکدان الهام گرفت و آن را با قیافه سگ پاگ ترکیب کرد - Movies with Martha Youtube

تا چهل سال پیش مشهورترین انگشت اشاره جهان هنر روی سقف کلیسای سیستین بود تا اینکه یک موجود فضایی با ربودن قلب میلیون‌ها نفر آن را روی پرده سینما نشاند.

داستان «ئی‌تی» موجود فضایی ده میلیون ساله، یک سال تمام بر روی پرده سینما بود و تا امروز یکی از مشهورترین و موفق‌ترین فیلم‌های سینمایی کودکان است اما تاثیر آن تنها به بالا بردن ثروت استیون اسپیلبرگ، کارگردان آن محدود نمی‌شود.

تصورات ذهنی ما از جنگ با فرازمینی ها از روزی که «الیوت» یک موجود عجیب را در باغچه خانه‌شان پیدا کرد برای همیشه عوض شد و احساس همدلی جای خود را به «بیگانه هراسی» معمول در داستان‌ها و فیلم‌های «نبرد با آدم فضایی‌ها» داد. ئی‌تی نیامده بود تا انسان‌ها را بدزدد یا روی آن‌ها آزمایش‌های علمی انجام دهد. او با قلب درخشانش آمده بود تا محبوب دل‌ها شود.

 چرا ئی‌تی این شکلی است؟

 شاید ظاهر این موجود فضایی که نه نر است نه ماده و عمرش ده میلیون سال است کمی به آدم فضایی‌های سبزرنگ داستان‌های علمی تخیلی نزدیک باشد، اما حقیقت این است که اسپیلبرگ صورت این موجود عجیب را از روی کارل سندبورگ شاعر و آلبرت انیشتین فیزیکدان الهام گرفت و آن را با قیافه سگ پاگ ترکیب کرد.

چرا ئی‌تی به‌یادماندنی شد؟

داستان پسربچه‌ای که با موجودی بیگانه دوست می‌شود و دیدگاه کودکانه و سرراست به جهان باعث شد این داستان دل‌نشین شود؛ اما این به معنای ساده‌انگارانه بودن فیلم نبود. تنهایی عمیق و غم پشت این داستان از زندگی شخصی کارگردان می‌آمد. اسپیلبرگ می‌گوید تجربه طلاق والدینش سهم بالایی در خط داستانی ئی‌تی داشت.

 صدای ئی‌تی 

شاید تصور اینکه موجودات فضایی تارهای صوتی داشته باشند دشوار باشد. برای همین شاید بهترین انتخاب کسی بود که تارهای صوتی خاصی داشته باشد. آن‌ها برای این منظور به سراغ پت ولش رفتند که بنا بر گفته همکارانش یک سیگاری حرفه‌ای بود. ولش پس‌ازآن کارش را با صداپیشگی در فیلم‌های جنگ ستارگان (بازگشت جدای) ادامه داد تا همچنان صدای آدم فضایی‌ها باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درآمد فیلم چقدر بود

ئی‌تی به‌سرعت از فروش رویایی «جنگ ستارگان» عبور کرد و به پردرآمدترین فیلم تاریخ تبدیل شد، رکوردی که بیش از یک دهه باقی ماند تا اینکه اسپیلبرگ خودش با «پارک ژوراسیک» در سال ۱۹۹۳ آن را شکست. این فیلم در پنجاه و پنجمین دوره جوایز اسکار نامزد ۹ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد، اما هر دو را به گاندی باخت.

 داستان فیلم درباره الیوت، پسری است که با یک موجود فرازمینی به نام ئی‌تی که در زمین جا مانده است دوست می‌شود. الیوت به همراه دوستان و خانواده‌اش باید راهی برای کمک به او و بازگشتش به خانه پیدا کنند و هم‌زمان نگذارند دست ماموران دولتی به او برسد.

طرفداران ئی‌تی

از کودکان آن روزها که اکنون همگی بزرگ‌سال هستند گرفته تا نسل‌های بعدی که پای تماشای این فیلم نشستند، گروه‌های وفادار طرفداران در سراسر دنیا وجود دارد. یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها، مایکل جکسون، خواننده فقید آمریکایی است که حتی یک کتاب صوتی هم از روی داستان این فیلم تهیه کرد. او که خودش هم کودکی سختی داشت با این موجود فضایی احساس نزدیکی زیادی می‌کرد.

فیلم چطور ساخته شد

این پروژه توسط کلمبیا پیکچرز که به موفقیت تجاری آن شک داشت رد شد. یونیورسال پیکچرز در نهایت فیلم‌نامه را به قیمت یک‌میلیون دلار خرید. فیلم‌برداری از سپتامبر تا دسامبر ۱۹۸۱ با بودجه ۱۰٫۵ میلیون دلاری انجام شد. درآمد این فیلم تا کنون حدود ۷۹۲ میلیون دلار تخمین زده شده است.

برخلاف اکثر فیلم‌ها که پراکنده فیلم‌برداری و در تدوین مرتب می‌شوند، ترتیب زمانی در ساخت این فیلم رعایت شد تا کودکان بازیگر با آن بهتر ارتباط برقرار کنند.

 این فیلم در جشنواره فیلم کن در ۲۶ می ۱۹۸۲ و در ۱۱ ژوئن ۱۹۸۲ در ایالات متحده اکران شد. رکورد نمایش را برای یازده سال نگه داشت تا اینکه پارک ژوراسیک اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۳ از آن پیشی گرفت.

جوایز جشنواره‌های جهانی

 این فیلم در پنجاه و پنجمین دوره جوایز اسکار ۹ نامزدی دریافت کرد که برنده بهترین موسیقی متن، بهترین جلوه‌های بصری، بهترین صداگذاری و بهترین تدوین صدا شد و همچنین دو جایزه گلدن گلوب برد.

این فیلم در سال ۱۹۸۵ و بار دیگر در سال ۲۰۰۲ به مناسبت بیستمین سالگرد خود با نماهای تغییریافته، جلوه‌های بصری و صحنه‌های اضافی اکران شد. انتشار مجدد برای جشن چهلمین سالگرد آن برای ۱۲ اوت ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی‌شده است.

بیشتر از فیلم