دانشمندان: سیاهچاله‌ای در کهکشان ما سرگردان می‌چرخد

به گفته گروهی از دانشمندان، جرم این سیاهچاله بین ۱.۶ تا ۴.۴ برابر خورشید ما است

«این نخستین سیاهچاله یا ستاره نوترونی سرگردان آزاد است که با ریزهمگرایی گرانشی کشف شده است» - NASA

دانشمندان احتمالا نخستین سیاهچاله «سرگردانی» را که در کهکشان راه شیری ما در حرکت است یافته‌اند . 

تصور بر این است که فروپاشی ستارگان به ایجاد سیاهچاله می‌انجامد. اگر چنین باشد، باید صدها میلیون سیاهچاله در کهکشان راه شیری که از مرگ ستارگان به جا مانده‌اند، پراکنده شده باشند.

به‌ هر حال، دانشمندان تلاش کرده‌اند آن‌ها را کشف کنند. سیاهچاله‌های منزوی قابل‌مشاهده نیستند. 

محققان اینک بر این باورند که چنین سیاهچاله‌ «سرگردانی» را پیدا کرده‌اند که با سرعت ۱۰۰ هزار مایل (۱۶۰ هزار کیلومتر) بر ساعت در کهکشان حرکت می‌کند. این سیاهچاله با استفاده از ریزهمگرایی گرانشی کشف شد. در این روش، دانشمندان انحراف و اعوجاج نور در اثر گرانش اجرام را رصد می‌کنند. 

این جرم در کهکشان ما واقع شده است، اما همچنان هزاران سال نوری با ما فاصله دارد. با این همه، این کشف حاکی از آن است که از لحاظ آماری، نزدیک‌ترین جرم از این نوع باید کمتر از ۸۰ سال نوری با ما فاصله داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته گروهی از دانشمندان، جرم این سیاهچاله بین ۱.۶ تا ۴.۴ برابر خورشید ما است. [گروه] دیگری، با استفاده از همین داده‌ها، بر این باورند که جرم آن به ۷.۱ برابر جرم خورشید نزدیک‌تر است.

برآورد کوچک‌تر در اندازه این جرم به این معنی است که هنوز هم ممکن است ثابت شود این جرم یک ستاره نوترونی است نه یک سیاهچاله. اما بر اساس محاسبات دوم، این جرم بی‌تردید یک سیاهچاله است. 

این جرم هرچه باشد، نخستین «شبح» از این دست به شمار می‌رود - [شبح به‌معنای] بقایای تاریک و متراکم یک ستاره مرده‌ــ که سرگردان و بدون همراهی با ستاره دیگری، تاکنون در کهکشان ما مشاهده شده است.

جسیکا لو، از دانشگاه برکلی، یکی از نویسندگان اصلی یکی از این پژوهش‌ها، می‌گوید: «این نخستین سیاهچاله یا ستاره نوترونی سرگردان آزاد است که با ریزهمگرایی گرانشی کشف شده است.»

«به کمک ریزهمگرایی گرانشی، می‌توانیم این اجرام فشرده و منزوی را کاوش کنیم و جرم آن‌ها را محاسبه کنیم. فکر می‌کنم پنجره‌ای جدید را به روی اجرام تاریکی باز کرده‌ایم که به‌ هیچ روش دیگری نمی‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.»

پژوهش‌های جداگانه دو گروه رقیب به این معنا است که این تحقیق در قالب دو مقاله توضیح داده می‌شود: یکی، مقاله‌ای از تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا برکلی که اندازه این جرم را کوچک‌تر می‌داند و در «آستروفیزیکال ژورنال لترز» (Astrophysical Journal Letters) منتشر شده است، در حالی که [مقاله شامل] برآورد بزرگ‌تر را موسسه علمی تلسکوپ فضایی در مجله «آستروفیزیکال ژورنال» (The Astrophysical Journal) شرح داده است.

علاوه بر تخمین‌های متفاوت برای جرم [این جسم]، این دو گروه پژوهشی در مورد فاصله احتمالی این جسم با ما نیز اختلاف نظر دارند. تیم دانشگاه کالیفرنیا برکلی معتقد است که این جسم بین ۲۲۸۰ تا ۶۲۶۰ سال نوری از ما فاصله دارد، در حالی که تیم موسسه علمی تلسکوپ فضایی بر این باور است که فاصله این جرم با ما حدود ۵۱۵۳ سال نوری است.

این همچنین به این معنا است که به این جرم دو نام متفاوت داده شده است: MOA-2011-BLG-191 و OGLE-2011-BLG-0462 یا به‌صورت کوتاه OB110462.

© The Independent

بیشتر از علوم