«آب خزر فعلا به سمنان نمی‌رود»

رئیس سازمان محیط زیست: فعلا در زمینه انتقال آب دریای خزر به سمنان خبری نیست و این طرح منتفی شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس به تازگی از احتمال از سرگیری طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان خبر داده بود _ عکس از برنا

علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، انتقال آب دریای خزر به سمنان را منتفی اعلام کرد. این در حالی است که به تازگی با اعلام پیشنهاد انتقال پتروشیمی میانکاله به دامغان، نماینده مازندران در مجلس، این تصمیم را هم‌راستا با طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان اعلام کرده بود.

او در تازه‌ترین اظهارات خود در باره انتقال آب دریای خزر به سمنان اعلام کرد: «فعلا در این زمینه خبری نیست و این طرح منتفی شده است.» این واکنش حدود یک هفته پس از زمانی صورت می‌گیرد که عضو کمیسیون عمران مجلس سکوت چند هفته‌ای سازمان محیط زیست در مورد محل تامین آب پتروشیمی میانکاله را نشانه از سرگیری مجدد طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان عنوان کرده بود.

پس از آنکه اعلام شد دبیرخانه سازمان حفاظت محیط زیست طرح انتقال پتروشیمی میانکاله از مازندران به سمنان را مطرح کرده، غلامرضا شریعتی اندراتی، عضو کمیسیون عمران به تسنیم گفت: «در صورت اجرای طرح پتروشیمی در سمنان، به ناچار آب مازندران را به سمنان منتقل خواهند کرد و موضوع سد فینسک که محل اختلاف مازندران و سمنان است و ساخت آن متوقف شد، دوباره از سر گرفته می‌شود.»

او با انتقاد از سکوت محیط زیست در قبال گمانه‌زنی‌ها برای انتقال آب خزر به استان سمنان، گفته بود: « منافع مازندران دارد قربانی می‌شود و این استان گروگان سازمان محیط زیست کشور شده است.»

حالا گفته‌های رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه اتفاقی در حوزه انتقال آب خزر به سمنان رخ نداده و این مسئله منتفی است، مشخص نیست منابع آبی مورد نیاز واحد پتروشیمی‌ای که قرار است از میانکاله به دامغان منتقل شود، چطور تامین خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران، ترکیه، امارات و کویت بر سر ریزگردها گفت‌وگو می‌کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اظهارات اخیر خود به موضوع ریزگردها هم پرداخته و اعلام کرده که در این زمینه پس از عراق و سوریه به سراغ ترکیه، کویت و امارات می‌رویم.

مسئولان جمهوری اسلامی در چند سال اخیر پدیده ریزگردها را که حالا وسعت بیشتری از مناطق ایران را تحت تاثیر خود قرار داده، به اقدامات ترکیه در سدسازی معطوف کرده‌اند. تمرکز بر فعالیت‌های سدسازی ترکیه اما برای مقام‌های جمهوری اسلامی تنها معطوف به تبعات زیست‌محیطی آن نیست. این مسئله از زمانی بیشتر مورد توجه ایران قرار گرفت که نگرانی نسبت به هژمونی آبی ترکیه به واسطه ساخت این سدها، به عنوان تهدیدی برای قدرت سیاسی ایران در نظر گرفته شد. در همین راستا طی سال‌های اخیر، کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران چندین بار طرح گاپ ترکیه را به عنوان تهدیدی بزرگ در خاورمیانه بررسی کرد.

گرچه این طرح بر خشکی در عراق و سوریه اثرگذار است و به گسترش بیابانی شدن اراضی این دو کشور و افزایش ریزگردهای آن‌ها به مقصد ایران منجر خواهد شد، مسئله هژمونی سیاسی متاثر از آب بالادستی ترکیه در این دو کشور نیز برای جمهوری اسلامی بسیار حائز اهمیت است. هژمونی آب بدون شک در آینده تحولات سیاسی خاورمیانه رکنی اثرگذار و مهم خواهد بود.

حالا آن‌طور که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده، قرار است به زودی ایران به همراه امارات و کویت، با ترکیه بر سر یک میز نشسته و پیرامون پدیده ریزگردها به مذاکره بنشیند. به نظر می‌رسد طرح سدسازی ترکیه از محورهای این نشست‌ها خواهد بود، حوزه‌ای که به نظر نمی‌رسد ترکیه حاضر به توقف یا تغییری در اجرای آن باشد.

پیش از این تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در قبال اظهارات مقام‌های ایرانی برای معرفی ترکیه به عنوان علت پدیده ریزگردها در منطقه، گفته بود: « در جغرافیای ما هر کشوری برای پیشگیری از این مسائل باید مسئولیت‌های خود را به جا آورد و اتهام‌های مقام‌های تهران به ترکیه در این خصوص راه‌حل درستی برای مسائل نیست.»