تهدید روزنامه سپاه: صادرات نفت از خاورمیانه را متوقف می‌کنیم

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که راه درست رویارویی با غرب «اقدام متقابل» است

عکس از ایرنا

پس از آنکه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه قطع‌نامه‌ای در توبیخ اقدامات ایران برای تعلل در همکاری جمهوری اسلامی با این نهاد بین‌المللی صادر کرد، لحن مقام‌های تهران تندتر از قبل شده است.

در جدیدترین موضع‌گیری، روزنامه جوان، ارگان مطبوعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شماره روز شنبه خود ضمن بررسی ابعاد فشارهای بین‌المللی بر ایران، تهدید کرد که فروش نفت خاورمیانه باید مختل شود.

این روزنامه نوشت: «اگر قرار بر استمرار ایذای ایران اسلامی باشد، عزت اسلامی ایرانیان و نیروهای مؤمن انقلابی اجازه نخواهد داد که عاملان این ایذا به‌سادگی به کار خود مشغول باشند. به بازار نفت بنگرید، اگر قرار است ما نتوانیم نفت بفروشیم، شاید شما هم نتوانید از رعایای منطقه‌ای‌تان نفت بخرید.»

جمهوری اسلامی، کشورهای همسایه‌اش در خاورمیانه را که روابطی عادی با جهان دارند «رعایای غرب» می‌نامد و تهدید برای اخلال در فروش نفت این کشورها، تازه‌ترین تهدید سپاه در منطقه پرالتهاب خاورمیانه است.

روزنامه وابسته به سپاه همچنین مدعی شد که مقام‌های جمهوری اسلامی رویکردشان را از صبوری به پاسخ مستقیم به تهدیدات تغییر داده‌اند.

روزنامه جوان در ادامه به توقیف دو نفت‌کش یونانی در خلیج‌فارس در واکنش به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در سواحل یونان اشاره کرده و این رویکرد را درست و نتیجه‌بخش خوانده است: «همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با اقدام متقابلِ مضاعف جمهوری اسلامی ایران، منطق قدرت کار خودش را کرد و مقدمات رهاسازی دارایی ملت ایران که به ناحق در یونان غارت شده بود، فراهم شد. پیش‌تر در ماجرای توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق، انگلیسی‌ها هم صبر ایران را آزمایش کرده و البته پاسخ مشابهی از ایران دریافت کردند.»

نفتکش روسی حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران در ماه آوریل و با حکم یک داگاه یونانی به دلیل نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا توقیف شده بود. سپاه دو هفته پیش در اقدامی متقابل، دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس به دلیل «ایجاد آلودگی محیط‌زیستی» توقیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته چند روز بعد علی‌ خامنه‌ای در سخنرانی روز ۱۴ خرداد در مدفن روح‌الله خمینی گفت که ایران با توقیف دو نفتکش یونانی پاسخ «دزدی دریایی» یونانی‌ّ‌ها را داده است.

نهایتا در میانه هفته گذشته دادگاه دیگری در یونان به اعتراض حقوقی ایران رسیدگی کرد و حکم به رفع توقیف این نفتکش داد. مقام‌های جمهوری اسلامی حال این رویداد را نتیجه اقدامات سپاه در خلیج فارس و توقبف دو نفتکش یونانی می‌دانند.

تهدید به اخلال در صادرات نفت خاورمیانه نخستین بار نیست که از زبان مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح می‌شود. علی خامنه‌ای در سال ۱۳۸۹ و پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای یک بار تلویحا به این موضوع اشاره کرد. اما سرراست‌ترین موضع رسمی مقام‌‌های ارشد نظام در تیرماه ۱۳۹۷ و در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از برجام اعلام شد.

در تیرماه ۱۳۹۷، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت در سفرش به سوئیس در یک سخنرانی در جمع ایرانیان بازگشت تحریم‌های نفتی ایران را «ناممکن» خواند و گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود».

چند روز بعد، علی خامنه‌ای در یک سخنرانی از حرف‌های روحانی استقبال کرد و گفت که تهدید حسن روحانی برای ممانعت از صادرات نفت خاورمیانه «مهم» و بازتاب «سیاست و رویکرد نظام» است. او از دستگاه‌های مسئول جمهوری اسلامی هم خواست تا زمینه را برای اجرای این سیاست نظام فراهم کنند.

حال در میانه بن‌بست پرونده هسته‌ای و احتمال ختم برجام و ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل مجددا تهدید به بستن جریان صادرات نفت از خاورمیانه روی میز مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته است.