جنگنده‌های اسراییل برای دومین بار در یک هفته به جنوب دمشق حمله کردند

یک روز پس از حمله دوشنبه‌شب اسرائیل به جنوب دمشق، نیروهای هوایی روسیه و سوریه رزمایش نظامی مشترکی انجام دادند

براساس گزارش‌ها، هواپیماهای اسرائیلی برای دومین‌بار در هفته جاری، به اهدافی در جنوب دمشق، پایتخت سوریه، حمله کردند. این درحالی است که یک روز پس‌از حمله قبلی اسرائیل، نیروهای هوایی روسیه و سوریه، در رزمایشی مشترک، مقابله با «نیروهای متخاصم» را تمرین کردند.  

تلویزیون دولتی سوریه روز جمعه، ۲۰ خردادماه، گزارش داد که «حمله اسرائیل» حدود ساعت ۴صبح همان روز، با شلیک چند موشک از سمت بلندی‌های جولان به جنوب دمشق آغاز شد.

یک مقام ارتش سوریه به تلویزیون دولتی این کشور گفت که سامانه‌های پدافند هوایی مستقر در اطراف دمشق توانسته اند بیشتر موشک‌های اسرائیلی را رهگیری و منهدم کنند، اما این حملات به زخمی‌شدن یک فرد غیرنظامی و همچنین خسارات مادی منجر شده است.

این دومین حمله هوایی به جنوب شهر دمشق بود که در این هفته به اسرائیل نسبت داده شد. در ساعات پایانی دوشنبه‌شب نیز رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند موشک‌های اسرائیلی مواضع ارتش آن کشور را در جنوب دمشق نیز هدف قرار دادند که خسارات مادی برجای گذاشت، اما تلفات جانی درپی نداشت.

یک حساب توییتری که فعالیت نظامی اسرائیل در سوریه را رصد می‌کند، مدعی شد که در آن حملات، مکان‌هایی در منطقه الکسوه، واقع‌در حومه جنوب پایتخت سوریه و نزدیک فرودگاه بین‌المللی دمشق در جنوب شرقی شهر، هدف قرار گرفته‌اند. 

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، گروه ناظر بر درگیری‌ها و تحولات داخل این کشور که در بریتانیا مستقر است، نیز اعلام کرد که هدف این حملات منطقه الکسوه بوده است که در آن نیروهایی از گروه حزب‌الله لبنان و همچنین واحدهای پدافند هوایی سوریه مستقر شده‌اند.

رزمایش مشترک خلبان‌های نیروی هوایی سوریه و روسیه

وزارت دفاع سوریه روز سه‌شنبه، ۱۷ خردادماه، اعلام کرد که یک روز پس از حمله دوشنبه‌شب اسرائیل به جنوب دمشق، نیروهای هوایی روسیه و سوریه، رزمایش مشترکی را برفراز این کشور انجام داده‌اند. این رزمایش نخستین تمرین نظامی دو کشور از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که دو جنگنده  سوخو-۳۵ (SU-35) روسیه و شش هواپیمای میگ-۲۳ و میگ-۲۵ سوری رویارویی با هواپیماهای جنگی و پهپادهای «متخاصم» را شبیه‌سازی کرده‌اند. در این عملیات تمرینی خلبانان سوری با پوشش و حمایت هواپیماهای جنگی روسیه با دشمنان فرضی مقابله کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، موشک‌های اسرائیل ۲۳ اردیبهشت‌ماه نیز منطقه‌ای در نزدیکی شهر حما، واقع‌در مرکز آن کشور را هدف قرار دادند که به کشته‌شدن پنج نفر، ازجمله یک غیرنظامی و شعله‌ورشدن آتش در زمین‌های کشاورزی منطقه منجر شد.

روسیه از سپتامبر ۲۰۱۵ به درگیری‌های نظامی در سوریه وارد شد و به تغییر موازنه قدرت به نفع نیروهای بشار اسد در درگیری ۱۱ ساله‌ای که حدود نیم‌میلیون نفر را به کام مرگ کشیده است، کمک کرد.

آخرین رزمایش مشترک از این دست یک هفته قبل از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) انجام شد. در اواسط فوریه، ارتش روسیه بمب‌افکن‌های دوربرد با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای و جت‌های جنگنده حامل موشک‌های پیشرفته مافوق صوت خود را برای یک رزمایش دریایی گسترده در دریای مدیترانه، به سوریه اعزام کرد.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی، اسرائیل صدها حمله هوایی در کشور همسایه خود انجام داده است. این حملات اغلب مواضع نیروهای دولتی سوریه و همچنین نیروهای متحد مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، ازجمله شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، و همچنین محموله‌های تسلیحاتی را که گمان می‌رود برای آن‌ها ارسال شده باشند، هدف قرار داده است.

اسرائیل به‌ندرت درباره یک حمله مشخص در سوریه اظهارنظر  یا آن را تایید می‌کند، اما به‌طور کلی انجام صدها مورد از آن‌ها را پذیرفته است. در ماه‌های اخیر نیز حمله‌های اسرائیل به اهداف مرتبط با جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان شدت گرفته است. ارتش اسراییل در موارد لزوم از حمله‌های خود دفاع کرده است، تا مانع از آن شود که دشمن سرسختش، یعنی جمهوری اسلامی ایران، بتواند جای پایی در نزدیکی مرزهای آن کشور پیدا کند.