خزانه‌داری آمریکا: اردوغان درست رفتار نکند، تحریم‌اش می‌کنیم

پنتاگون حمله‌های ارتش ترکیه در نزدیکی پایگاه نیروهای آمریکایی در کوبانی را تایید کرد

Ozan KOSE / AFP

پنتاگون خبرهای مربوط به هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی در کوبانی از سوی ارتش ترکیه را تایید کرد.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید در جریان آتش توپخانه‌ای در شمال شرق سوریه،‌ انفجارهایی در فاصله نزدیک یک پایگاه نیروهای آمریکایی اتفاق افتاد اما به کسی آسیب نرسیده است.

رویترز به نقل از بروک دیولت، سخنگوی پنتاگون گزارش داد که نیرو‌های ترکیه از حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه آگاه بوده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه اخبار مربوط به حمله ناخاسته به پایگاه نیرو‌های آمریکایی در کوبانی را رد کرده و می‌گوید در حال واکنش نشان دادن به شبه نظامیان کرد بوده و همه تدابیر امنیتی را اتخاذ کرده تا به نیروهای آمریکایی آسیب وارد نشود.

وزارت دفاع ترکیه همچنین می‌گوید پس از اطلاع از اینکه انفجارها در فاصله چندصدمتری پایگاه آمریکایی بوده، حمله‌های توپخانه‌ای در این منطقه را متوقف کرده است.

در همین حال استیون منوچین،‌وزیر خزانه‌داری آمریکا از طرح دونالد ترامپ برای امضاء یک فرمان اجرایی خبر داده که به موجب آن افراد مرتبط با دولت ترکیه تحریم می‌شوند.

وال استریت ژورنال به نقل از منوچین نوشته است که آمریکا می‌تواند اقتصاد ترکیه را فلج کند. ادعایی که پیش‌تر نیز از سوی رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده بود.

مقامات کاخ سفید از سه‌شنبه هفته گذشته که موضوع آمادگی ارتش ترکیه برای حمله به شمال سوریه مطرح شد، همواره تاکید کرده‌اند که اگر دولت رجب طیب اردوغان از خط قرمزها عبور کند،‌ واکنش قاطعی نشان خواهند داد.

نسل کشی و حمله‌های هوایی کور به مناطق غیر نظامی از جمله خط قرمزهای واشینگتن اعلام شده است. منوچین روز جمعه به خبرنگاران گفت که اعمال تحریم‌ علیه ترکیه به رفتار و اقدامات این کشور بستگی دارد.

او به پذیرش اسرای داعش اشاره کرد که قبلا هم در بیانیه کاخ سفید مورد توجه قرار گرفته بود و آمریکا تاکید کرده بود از این پس مسئولیت نگهداری همه اسرای داعش با ترکیه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ می‌گوید دیگر قصد ندارد هزینه نگهداری آنها را از جیب مالیات دهندگان آمریکایی بپردازد.

ترامپ می‌گوید رئیس‌جمهور ترکیه تعهد داده که در حمله به شمال سوریه دست به نسل کشی نمی‌زند، اما آمار سازمان ملل حاکی از آن است که از چهارشنبه گذشته که حمله ارتش ترکیه آغاز شد، تا کنون، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جستجوی محلی امن خانه‌های خود را رها کرده‌اند. پیش‌تر نیز سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرده‌ بودند که در صورت ادامه درگیری‌ها جمعیت ۴۵۰ هزار نفری ساکن در این منطقه با بحران جدی مواجه می‌شود.

اردوغان با ادعای اینکه نگران امنیت مرزهای ترکیه است به دنبال ایجاد یک نوار امنیتی به عمق ۳۰ کیلومتر در شمال سوریه است تا در عین حال بتواند بخشی از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجویی که در جریان بحران سوریه به ترکیه پناه‌آورده‌اند را در این منطقه ساکن کند.

در عین حال او اعلام کرده که می‌خواهد با کردها که آنها را تروریست می‌خواند، ‌مبارزه کند.

وزارت دفاع ترکیه روز جمعه تعداد شبه نظامیان کرد کشته شده در درگیری‌ها را ۳۹۹ نفر اعلام کرد. همزمان گروه‌های حقوق‌بشری از کشته شدن دست کم ۱۱ غیرنظامی در جریان این حمله‌ها خبر داده‌اند.

جامعه بین‌المللی یکصدا عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرده و خواستار پایان آن است. اروپا همچنین به اردوغان هشدار داد که در صورت ایجاد نوار امنیتی نباید روی دریافت بودجه از این اتحادیه حساب کند. آمریکا نیز ترکیه را به تحریم تهدید کرده است.

اما ادوغان می‌گوید، باوجود تهدید‌ها تن به توقف عملیات نخواهد داد.

بیشتر از