طالبان چهار کاربر یوتیوب را به اتهام توهین به مقدسات بازداشت کرد

مردم می‌پرسند اگر اشتباه خواندن قرآن جرم است، چرا سراج‌الدین حقانی، به دلیل قرائت اشتباه یکی از آیه‌های قرآن، مجازات نمی‌شود؟

اداره اطلاعات طالبان، شامگاه سه‌شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ویدیویی از اعتراف اجباری چهار یوتیوبر را پخش کرد که از چند سال پیش به این‌سو با هدف کسب درآمد، ویدیوهای سرگرم‌کننده تولید می‌کنند. اداره اطلاعات طالبان در اطلاعیه‌ای مدعی شد که این افراد به اتهام توهین به مقدسات اسلامی بازداشت شده‌اند.

 اجمل حقیقی، مدل، طراح لباس، و مدیر کانالی در شبکه یوتیوب، در این ویدیو می‌گوید هر حکمی را که دادگاه طالبان برای آن‌ها صادر کند، می‌پذیرند.

اجمل حقیقی که ظاهرا متن از پیش آماده شده‌ای را می‌خواند، می‌گوید از دوران دولت جمهوری در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته است و در این مدت به «ترویج فحشا و فرهنگ غربی» در افغانستان مشغول بوده است. او می‌افزاید که اخیرا یکی از همکارانش در یکی از ویدیوهایی که از کانال یوتیوب او پخش شده، آیه‌ای از قرآن را به تمسخر گرفته است و از این بابت از طالبان و مردم پوزش می‌خواهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجمل حقیقی از چند سال پیش در یوتیوب، فیسبوک، و اینستاگرام فعال است و با تولید  ویدیوهایی سرگرم‌کننده، اجتماعی و طنزآمیز، درآمد کسب می‌کند. او گروهی از پسران و دختران جوان را نیز برای تهیه ویدیوهای سرگرم‌کننده استخدام کرده است. یکی از این افراد، مرد جوانی به نام غلام سخی است. سخنان غلام‌سخی که گفته می‌شود معتاد به مواد مخدر و دچار نارسایی ذهنی است، باعث جذب مخاطبان فراوانی به کانال یوتیوب اجمل حقیقی شده است. یک هفته پیش، قرائت یک آیه قرآن از سوی غلام سخی به شیوه طنزآمیز، باعث خشم شماری از آخوندها شد و در پی آن، طالبان دست‌اندرکاران این کانال یوتیوب را بازداشت کردند.

در چند روز گذشته شماری از اعضای طالبان نیز ویدیوی سخنان طنز‌آمیز غلام سخنی را بازپخش کردند و خواستار بازداشت اعضای این کانال و متوقف کردن فعالیت آن‌ها در افغانستان شدند. 

بازداشت و نشر اعتراف اجباری چهار کاربر یوتیوب به دلیل خواندن اشتباه آیاتی از قرآن و تمسخر آن با شیوه خواندن یکی از آن‌ها که نارسایی ذهنی دارد، باعث انتقاد گسترده از سوی مردم شده است. شماری از  کاربران شبکه‌های اجتماعی این پرسش را مطرح کردند که اگر اشتباه خواندن آیه‌هایی از قرآن جرم است، چرا سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی، که در نخستین حضور علنی‌اش در مقابل رسانه‌ها در اوایل مارس آیه‌ای از قرآن را اشتباه خواند، مجازات نمی‌شود؟ سراج‌الدین حقانی در سوم مارس برای نخستین‌بار در مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد و با چند بار تلاش، نتوانست آیه «واعتصموا بحبل‌الله جميعا ولاتفرقوا..» را دقیق و کامل بخواند. ویدیوی خوانش اشتباه این آیه از زبان حقانی، بارها در فضای مجازی بازنشر شد و باعث سرگرمی و انتقاد کاربران از کسی شد که چندی قبل اعتراف کرده بود صدها جوان را برای عملیات انتحاری آماده کرده است.

کاربران همچنین ویدیویی از یک سخنرانی مولوی حمیدالله حماسی، فرمانده ارشد طالبان، را بازنشر کردند که می‌گوید نام زادگاهش، لوگر، در قرآن ذکر شده است. حماسی در این سخنرانی ادعا می‌کند که «تحقیقات علمی» او ثابت کرده است که نام استان لوگر در قرآن ذکر شده است. این فرمانده طالبان همچنین در یک سخنرانی دیگر می‌گوید که برای جلال‌الدین حقانی، پدر سراج‌الدین حقانی، در کوه‌ها می‌جنگیده است و برای اینکه جنگجویان تحت امرش گرسنه بودند، از خداوند درخواست یاری کرده است و چند لحظه بعد، چند گوسفند در مقابلش ظاهر شده‌اند تا به جنگجویانش بخوراند.

شماری دیگر از ویدیوهای اعضای طالبان نیز که آیات قرآن را اشتباه می‌خوانند یا در مساجد می‎رقصند، در فضای مجازی دست به دست می‌شود. کاربران فضای مجازی ضمن درخواست آزادی اجمل حقیقی و همکارانش، از طالبان خواستند که اگر به حفاظت از مقدسات اسلام اعتقاد و تعهد دارند، با همه یکسان برخورد کنند.