اسرائیل درخواست پناهندگی ندا امین را به اتهام همکاری با جمهوری اسلامی رد کرد

به گفته سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل، پیش‌تر به او هشدار داده شده بود که این ارتباط را قطع کند

سازمان اطلاعات اسرائیل ندا امین را در اواخر سال ۲۰۱۷ بازجویی کرد - آپارات 

اسرائیل درخواست پناهندگی ندا امین، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس را به دلایل امنیتی رد کرد. این روزنامه‌نگار که از سال ۲۰۱۷ در اسرائیل حضور دارد، متهم است که در این مدت، با یک مامور ایرانی در تماس بوده است.

به گزارش هاآرتص، ندا امین، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ای که خود را از مخالفان جمهوری اسلامی معرفی می‌کرد، در سال ۲۰۱۷ و با تایید آریه دری، وزیر کشور سابق اسرائیل، به این کشور رفت؛ با این حال اکنون آیلت شاکد، وزیر کشور فعلی اسرائيل، با درخواست پناهندگی او مخالفت کرده است. شاکد برای رد درخواست پناهندگی امین بر اساس توصیه سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) تصمیم گرفته است. شین بت مدعی است این روزنامه‌نگار همچنان با یک مامور ایرانی در تماس است.

گفته می‌شود ندا امین پس از اینکه مقام‌های ایرانی او را به دلیل فعالیت‌های سیاسی و نوشتن مطالبی علیه جمهوری اسلامی تحت تعقیب قرار دادند، به ترکیه گریخت. پس از آن، او به دلیل روابطش با اسرائیل مجبور شد ترکیه را ترک کند. امین از آنجا به اسرائیل رفت تا از این کشور درخواست پناهندگی کند. پرونده ندا امین چند سال در حال بررسی بود و در این فاصله، او از یک مرد اسرائیلی صاحب فرزند شد.

 بر اساس اطلاعاتی که هاآرتص به‌ دست‌ آورده، سازمان اطلاعات اسرائیل ندا امین را در اواخر سال ۲۰۱۷ بازجویی کرد و در ژانویه ۲۰۲۱، با وزیر کشور سابق این کشور تماس گرفت تا توصیه کند که به او پناهندگی ندهند.

بر اساس گزارش شین بت، امین به ارتکاب جرائمی که امنیت ملی اسرائیل را به خطر می‌اندازد مظنون است و این موضوع، مانع دادن پناهندگی به او تحت کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل شده است.

آیلت شاکد، وزیر کشور اسرائیل، در ماه مارس تصمیم خود مبنی بر نپذیرفتن درخواست پناهندگی امین را به وکیل او اطلاع داد. شاکد در توضیح تصمیمش نوشت: «اطلاعات ارائه‌شده نشان می‌دهد که برای اعطای پناهندگی به امین در اسرائیل مانع امنیتی وجود دارد و درخواست پناهندگی سیاسی او پذیرفته نمی‌شود.»

با این حال، شاکد موافقت کرد که یک سال دیگر به امین اجازه اقامت موقت در اسرائیل داده شود تا او بتواند خود را برای رفتن از این کشور آماده کند.

امین: از رد درخواست پناهندگی‌ام شوکه شده‌ام

برخلاف سازمان امنیت اسرائیل، کمیته مشاوره وزارت کشور اسرائیل نظر دیگری داشت. این کمیته در سپتامبر ۲۰۲۰ توصیه کرد که با درخواست پناهندگی امین موافقت شود. یکی از اعضای این کمیته گفته بود: «ندا امین معیارهای تعیین‌شده در کنوانسیون پناهندگان را دارد. ادعاهای او بسیار قوی است و داستان زندگی او با تحت آزار واقع شدن در ایران و مواجه شدن با خطر جدی برای زندگی‌اش دارای نشانه‌هایی‌اند که باید درخواست او را پذیرفت.»

نماینده وزارت خارجه اسرائیل نیز از این توصیه حمایت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال و با تمام این توصیه‌ها، با درخواست پناهندگی امین موافقت نشد و او پرونده‌ خود را به دادگاه تجدیدنظر فرستاد. در جریان دادگاه تجدیدنظر، دولت به دادگاه اعلام کرد که امین با یک عامل اطلاعاتی ایرانی که خود را اسرائیلی نشان می‌داد، در تماس بوده و این تماس ادامه داشته تا اینکه به امین گفته شد که او واقعا ایرانی است. با این حال به دلیل شکاف‌های اطلاعاتی در مورد این موضوع، تعیین اینکه آیا تماس او با این فرد واقعا قطع شده یا خیر، غیرممکن است.

در جلسه دادگاه در ژوئن ۲۰۲۱، یک نماینده وزارت دادگستری اعلام کرد که رسیدگی به درخواست ندا امین به دلیل مخالفت سرویس‌های امنیتی متوقف شده است. در جلسه دادگاه در ماه اکتبر ۲۰۲۱ نیز مشخص شد که شین بت و پلیس اسرائیل، امین را در رابطه با تماس او با یک «عامل خارجی» بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۱ بازجویی کرده‌اند. یکی از نمایندگان شین بت به دادگاه گفت که علت مخالفت با اعطای پناهندگی به امین این است که پیش‌تر به او هشدار داده شده بود این ارتباط را قطع کند.

پس از آن، تومر وارشا، وکیل امین، با اعتراض به تصمیم رد درخواست پناهندگی موکلش، گفت: «امین با حسن نیت معتقد بود که آن فرد اسرائیلی است و حتی با اطلاعات اندکی که مقام‌های امنیتی به ما دادند، امین بیش از یک سال قبل از تصمیم‌گیری در مورد پرونده‌اش، با این ایرانی در تماس نبوده است.»

ندا امین نیز در گفت‌وگو با هاآرتص تاکید کرد که روابط او شامل «موارد مربوط به روزنامه‌نگاری» بوده است. امین با اعلام این که رد درخواست پناهندگی‌‌اش او را شوکه کرده است، افزود: «من نزدیک به پنج سال است که اینجا زندگی می‌کنم. آن‌ها خودشان من را به اینجا دعوت کردند و حالا ادعا می‌کنند که با یک مرد ایرانی در تماس‌ام. شین بت بدون هیچ مدرکی ادعا می‌کند این مرد یک مامور اطلاعاتی است اما اینکه با کسی در تماس باشم به این معنی نیست که او یک عامل اطلاعاتی است. من روزنامه‌نگارم و این وظیفه من است که به دنبال حقیقت باشم. فکر می‌کردم اسرائیل یک کشور دارای دموکراسی است.»

امین افزود که تصمیم دولت اسرائیل باعث شده احساس کند از او سوءاستفاده شده است، زیرا اسرائیل در ابتدا به خود می‌بالید که او را «نجات» داده است، اما اکنون او را اخراج می‌کند.

 او تاکید کرد که اگر واقعا امنیت این کشور را تهدید می‌کرد، باید بازداشت می‌شد. به گفته او، دخترش تابعیت اسرائیل را دارد اما نگران است که تابعیت اسرائیلی او را هم لغو کنند.

واکنش روزنامه کیهان به خبر اخراج ندا امین

ماجرای رد درخواست پناهندگی ندا امین به روزنامه اصولگرای کیهان نیز رسید. این روزنامه تندرو در روز چهارشنبه، هجدهم خرداد، با انتشار گزارش روزنامه اسرائیل تایمز، نوشت: «در پی کشف دیرهنگام چند مورد نفوذ و جاسوسی در میان برخی وزرا و سرمایه‌داران و مقام‌های سیاسی اسرائیل به نفع ایران، مراکز امنیتی این رژیم از جمله به برخی اتباع ایرانی پناهنده‌شده بدگمان شده‌اند.»

کیهان ادامه داد: «ندا امین به اخبار کانال ۱۲ اسرائیل گفت از رفتاری که با او می‌شود شوکه شده است و هیچ جایی ندارد برود. با اینکه سازمان امنیت و اطلاعات اسرائیل به این پناهنده گفته که او با مقام‌های اطلاعات ایران در ارتباط است و دستور ترک اسرائیل به او داده شده، وکیل او، این اتهام را «پوست گردو» خواند و گفت این بهانه‌ای برای واداشتن امین به ترک اسرائیل است.»

ندا امین در سال ۲۰۱۴ ایران را به مقصد ترکیه ترک کرد و از آنجا برای نسخه فارسی تایمز اسرائیل مطلب می‌نوشت. در تابستان ۲۰۱۷، او با تایمز اسرائیل تماس گرفت و گفت جانش در خطر است. به گفته او، تولید محتوا برای یک وب‌سایت اسرائیلی و دیگر نوشته‌هایش باعث شد که پلیس ترکیه بارها او را سوال و جواب کند و سپس به او گفتند که از ترکیه اخراج می‌شود و می‌ترسد که به ایران فرستاده شود و جانش در خطر باشد.

پس از آن، شرایط ورود او به اسرائيل به‌سرعت و طی هماهنگی با کنسولگری این کشور فراهم شد و او به اسرائیل رفت. امین به تایمز اسرائیل گفته بود آرزو دارد روند رسمی گرویدن به یهودیت را نیز آغاز کند.

ندا امین با روح‌‌الله زم، مدیر آمدنیوز هم همکاری کوتاه‌‌مدتی داشت. زم در نهایت با فریب به ایران کشیده و اعدام شد. با این حال، امین در گفت‌وگوهای خود روح‌الله زم و آمدنیوز را دروغ‌پرداز خوانده است.