خط و نشان خامنه‌ای برای عربستان: زائران علیه روابط اسرائیل و کشورهای منطقه تبلیغ کنند

خامنه‌ای: امنیت زوار ایرانی را به جد مطالبه می‌کنم، موظفند که این امنیت را حفظ کنند و نگذارند که فجایع گذشته تکرار بشود

علی خامنه‌ای از مقامات عربستان سعودی به دلیل افزایش هزینه حج انتقاد کرد ـ دفتر خامنه‌ای

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در آستانه برگزاری مراسم حج برای دولت عربستان خط و نشان کشید و با حمایت مالی از حجاج ایرانی از آنها خواست در میان سایر حجاج علیه اسرائیل و رابطه این کشور با برخی کشور‌های منطقه «افشاگری» کنند.

خامنه‌ای روز چهارشنبه ۱۸ خرداد، در دیدار با مدیران سازمان حج و زیارت گفت کعبه متعلق به عربستان نیست و مقام‌های این کشور در اداره قبله مسلمین «بر طبق مصلحت دنیای اسلام عمل کند، نه بر طبق مصلحت خودشان».

او همچنین با هشدار به مقام‌‌‌های عربستان سعودی گفت: «بنده امنیت همه‌ زوار دنیای اسلام را و به طور ویژه امنیت زوار ایرانی را به جد مطالبه می‌کنم، موظفند که این امنیت را حفظ کنند و نگذارند که فجایع گذشته تکرار بشود.»  

خامنه‌ای در سخنان خود به اسرائیل هم تاخت و این کشور را «رژیمی جعلی» خواند که سرمایه‌داران آن «بلای جهان اسلام» شده‌اند و برخی کشور‌های منطقه نیز به خواست آمریکا با مقام‌های اسرائیلی «مصافحه کردند و روبوسی کردند و جلسه گذاشتند که هیچ سودی نخواهند برد از این کار» و این مسئله باید «افشا» شود.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از مقام‌های عربستان به خاطر افزایش هزینه‌های حج انتقاد کرد و گفت: «اینها کارهایی است که باید تجدید نظر کنند.»

متوسط هزینه‌ حج برای هر نفر پیش‌تر ۳۷ میلیون تومان اعلام شده بود، اما مسئولان سازمان حاج و زیارت می‌گویند این هزینه به حدود ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است.

در پی دستور دفتر علی خامنه‌ای در سازمان حج و زیارت هم قرار شده است بخشی از هزینه چهار هزار و ۵۰۰ دلاری سفر حجاج ایرانی به عربستان از «بیت‌المال» پرداخت شود.

صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت این خبر را اعلام کرد و گفت برخی کشورهای اسلامی بعد از افزایش هزینه‌ها، از شرکت در مراسم حج امسال انصراف یا حجاج خود را کاهش دادند، اما «ما درخواست افزایش سهمیه ۱۰ هزار نفری» دادیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او میزان این افزایش قیمت را هزار و ۱۶۴ دلار برای هر نفر اعلام کرد که قرار است تنها حدود ۲۳۰ دلار آن از حجاج دریافت شود و مابقی آن را سازمان حج و زیارت پرداخت خواهد کرد.

این مقام مسئول همچنین گفت سازمان حج و زیارت برنامه‌های برای مدیریت گرانی ناشی از افزایش ۲۴ درصدی قیمت اقلام پروتئینی برای حجاج ایرانی در عربستان دارد.

حسینی هزینه سفر حج هر ایرانی برای سال‌ آینده را ۱۳۰ میلیون تومان تخمین زد و گفت اغلب این افزایش هزینه‌ها را دولت عربستان اعمال کرده است.

او همچنین از اینکه عربستان شرکت افراد بالای ۶۵ سال در حج ممنوع کرده است، ابراز تاسف کرد و گفت این شرط «مطابق احکام شریعت نیست چرا که مهم استطاعت جسمانی حجاج است.»

حج «تمتع» یا حج واجب یکی از مهم‌ترین فروع دین اسلام است که مسلمانان با داشتن شرایطی مکلف می‌شوند در دهه اول ماه ذی‌الحجه به مسجد‌الحرام در شهر مکه در عربستان سعودی بروند و مجموعه‌ای از اعمال نیایشی را به‌جا آورند.

این سفر و اعمال دینی بر کسی واجب است که توان مالی داشته باشد، یعنی از نظر مالی، امکان ثبت‌نام و رفتن و انجام مناسک حج را داشته باشد و در برگشت هم در تهیه مخارج همسر خود به زحمت نیفتد.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به این «شرط اسلامی»، تلاش می‌کنند در شرایط وخیم اقتصادی مردم ایران از بودجه عمومی بخش قابل توجهی از هزینه متقاضیان سفر به حج را تامین کنند.

براساس آمار‌های رسمی در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ هزار نفر از ایران قرار است به سفر حج بروند که سازمان و حج و زیارت فقط در یک فقره موظف به پرداخت دست‌کم ۲۵ میلیون تومان کمک هزینه سفر به آنها شده است.

مقام‌های سازمان حج و زیارت اعلام کرده‌اند تاکنون تنها ۵۰۱ نفر از شرکت در این مراسم انصراف داده‌اند و بیش از ۳۵ هزار نفر هم تمامی پول خود را پرداخت کرده‌اند.

به پیشنهاد سازمان حج و زیارت و موافقت بانک مرکزی، میزان ‎ارز تخصیصی به هر زائر ‎حج سال ۱۴۰۱ از ۲۰۰ یورو به ۵۰۰ یورو، با نرخ بازار «متشکل» افزایش یافه است.

نخستین کاروان حج سال ۱۴۰۱ قرار است ۲۳ خرداد تهران را به مقصد فرودگاه مدینه ترک کند و مقام‌های جمهوری اسلامی هم تاکید فراوانی بر شرکت در حج امسال دارند.

آنها با صرف هزینه‌‌های هنگفت و اعطای کمک‌های مالی به حجاج ایرانی، همان‌طور که علی خامنه‌ای در سخنرانی امروز خود مطرح کرد، این حجاج را تشویق به فعالیت سیاسی علیه آمریکا، اسرائیل و برخی کشور‌های منطقه در مراسم حج امسال می‌کنند که این اقدام می‌تواند عواقب ناگواری برای جمهوری اسلامی و حجاج ایرانی داشته باشد.