نماینده آمریکا در آژانس:‌مطالبات فرابرجامی تهران مانع پیشرفت مذاکرات شد

مذاکرات احیای برجام سه ماه پیش و پس از آن متوقف شد که ایران سرنوشت مذاکرات را به حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی گره زد

سفیر آمریکا در آژانس گفت که ایران باید خواسته‌های فرابرجامی‌اش را کنار بگذارد- JOE KLAMAR / AFP

ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۷ ژوئن، تهران را در «شکست دو طرف برای دستیابی به توافق احیای برجام» مقصر دانست و گفت مطالبات جمهوری اسلامی ایران درباره لغو تحریم‌ها مانع پیشرفت مذاکرات شد.

لارا هالگیت، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌ای که در جلسه شورای حکام آژانس در روز سه‌شنبه قرائت کرد، ضمن اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک، موسوم به برجام، که در سال ۲۰۱۵ میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ امضا شد، گفت: «آنچه ما نیاز داریم شریکی مشتاق همکاری در ایران است. ایران به‌ویژه باید درخواست‌هایش برای لغو تحریم‌هایی که مشخصا فرابرجامی‌اند و اکنون مانع رسیدن ما به توافق می‌شود، کنار بگذارد.»

مذاکرات احیای برجام در ماه مارس و از جمله پس از آن متوقف شد که ایران سرنوشت مذاکرات را به حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا از سازمان‌های تروریستی گره زد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه و قبل از شروع جلسه شورای حکام در وین، گفت پیش‌بینی می‌کند که این نهاد بازرسی سازمان ملل متحد ‌‌به ایران هشدار بدهد. او گفت:‌ «پیش‌بینی می‌کنیم که شورای حکام به ایران شفاف هشدار دهد که اگر به سیاست اتمی‌اش ادامه دهد، بهای سنگینی خواهد پرداخت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته و در آستانه نشست شورای حکام، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اسرائیل با بنت ملاقات کرد. در این دیدار، بنت گفت که اسرائیل قطعنامه‌ای دیپلماتیک را برای بن‌بست پیش‌آمده با ایران ترجیح می‌دهد، اما توانایی اقدام مستقل را نیز دارد.

ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، و آلمان پیش‌تر در روز سه‌شنبه، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام ارائه کردند که از جمهوری اسلامی به‌دلیل پاسخ ندادن به پرسش‌های آژانس درباره آثار اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای ایران انتقاد می‌کند.

اسرائیل دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌داند و غرب بارها تاکید کرده است که ایران با تولید بمب اتم فاصله چندانی ندارد. جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی در هفته جاری در شورای حکام به رای گذاشته می‌شود. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که به‌رغم تهدیدهای تهران، این قطعنامه احتمالا تصویب می‌شود.

در این قطعنامه آمده است: «شورای حکام به‌علت همکاری اصولی ناکافی ایران، به‌رغم تعامل‌های متعدد با آژانس، عمیقا نگران مسائل پادمانی مربوط به این سه مکان اعلام‌نشده است.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه در پی صحبت با جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتر نوشت: «اگر بانیان قطعنامه ضدایرانی در آژانس روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.»