اخطار پلمب در تهران برای ناایمن‌ترین بیمارستان ایران

آتش‌نشانی در دو سال گذشته ۹۳۰ اخطاریه ایمنی به اداره‌کل آموزش‌وپرورش تهران فرستاده، اما در پاسخ اقدام مناسبی انجام نشده است

پس‌از ریزش مرگبار ساختمان متروپل در آبادان و به‌راه افتادن موج گسترده هشدارها درباره وجود ساختمان‌های ناایمن متعدد در پایتخت و دیگر شهرهای ایران، علی صالحی، دادستان تهران، اعلام کرد که ناایمن‌ترین بیمارستان ایران در پایتخت قرار دارد و به‌درخواست  سازمان آتش‌نشانی،  اخطار پلمب و تعطیلی آن صادر شده است.

با فروریختن ساختمان متروپل و شهر آبادان در روز دوم خردادماه و کشته‌شدن دست‌کم ۴۳ نفر در این فاجعه، موضوع ایمن‌سازی ساخت‌وسازها بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفت و شناسایی و انتشار فهرست کامل ساختمان‌های ناایمن در کشور به یکی‌از مطالبات مردم تبدیل شد. 

در روزهای گذشته انصاف‌نیوز فهرست ۱۲۹ ساختمان ناایمن پایتخت را که ازلحاظ ایمنی در وضعیت بحرانی و پرخطر قرار دارند، براساس اطلاعات ارائه‌شده ازسوی مدیران دوره قبلی شورای شهر و شهرداری تهران منتشر کرد؛ البته مقام‌های مسئول در شهرداری و آتش‌نشانی هنوز حاضر به تایید این فهرست نشده‌اند، اما درضمن، فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، هم اعلام کرده که حدود ۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل آبادان، در تهران درحال ساخت است.

حالا دادستان تهران از بررسی وضعیت ساختمان‌های ناایمن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت آموزش‌وپرورش در نشستی در دادستانی تهران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران (میزان)، علی صالحی روز دوشنبه، ۱۶ خردادماه، گفت که مدیران این دو وزارتخانه ناایمن‌بودن ساختمان‌ها را تایید کرده و مهم‌ترین عامل این وضعیت را  «فقدان بودجه و اعتبار کافی جهت تملک یا تخریب و نوسازی ساختمان» دانسته‌اند.

او همچنین گفت که براساس گزارش رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، «ناایمن‌ترین بیمارستان ایران» در شهر تهران قرار دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فهرستی که پیش‌تر از ۱۲۹ ساختمان ناایمن تهران منتشرشده بود، نام چند بیمارستان و مرکز درمانی به چشم می‌خورد: بیمارستان‌های بوعلی، فجر، شهدای یافت‌آباد، فیاض‌بخش، غیاثی، ضیائیان، طرفه و مرکز درمانی شاه‌آبادی. دادستان تهران به نام بیمارستانی که به‌گفته او ناایمن‌ترین مرکز درمانی ایران است، یا موقعیتش در تهران اشاره نکرد، اما گفت که «اخطار پلمب و تعطیلی» آن به درخواست سازمان آتش‌نشانی صادر شده است. 

به گفته صالحی، گزارش سازمان آتش‌نشانی همچنین نشان می‌دهد در دو سال گذشته، حدود ۹۳۰ فقره اخطاریه و دستورالعمل ایمنی به اداره‌کل آموزش‌وپرورش شهر تهران فرستاده شده، اما آن اداره در واکنش «اقدام مناسبی انجام نداده است».

صالحی از تصمیم‌گیری درمورد تشکیل پرونده ایمنی برای تمام مدارس دولتی تهران (شامل دوهزار و ۴۲۰ مدرسه) و اصلاح و ارتقای وضعیت مدارس ناایمن زیرنظر آموزش‌و پرورش خبر داد. 

براساس این گزارش، اداره آموزش‌وپرورش تهران و سه دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی، مکلف شده‌اند تا تمام مدارس، ساختمان‌های اداری و دانشگاهی و بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های پایتخت  را در چهار سطح «بحرانی، پرخطر، کم‌خطر و ایمن» طبقه‌بندی و فهرست و مشخصات آن‌ها را به «سازمان آتش‌نشانی و سازمان نظام مهندسی» ارائه دهند تا پس‌از بازدید، به‌ویژه برای ساختمان‌های بحرانی و پرخطر، دستورالعمل مناسب تهیه شود.

به گفته دادستان تهران، درصورتی که به هر دلیلی، درمورد ساختمانی امکان اصلاح وضعیت و ارتقای ایمنی نباشد، «کمیته مشترک شناسایی و ارتقای ایمنی» نظر خود را به دو نهاد مسئول در این حوزه، یعنی سازمان آتش‌نشانی و سازمان نظام مهندسی، اعلام می‌کند، تا با درخواست آن‌ها دستور پلمب و تعطیلی ساختمان صادر شود.