یونان خواهان اقدام جهانی برای آزاد‌ی خدمه نفتکش‌های توقیفی شد

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه یونان، ۹ شهروند یونانی در میان خدمه این دو نفتکش‌ به ایران منتقل شده‌اند

مقام‌های یونانی این اقدام سپاه پاسداران را «دزدی دریایی» توصیف کرده‌اند-VesselFinder.com

دولت یونان خواستار اقدام جهانی برای آزادی خدمه دو نفتکش توقیف شده خود در ایران و جلوگیری از تکرار وقایع مشابه شد.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد در گزارشی به نقل از یوانیس پلاکیوتاکیس، وزیر بازرگانی دریایی یونان، نوشت: «ما از همه کشورهای جهان می‌خواهیم تا برای پایان دادن به این حادثه غیرقابل قبول و اطمینان از عدم تکرار آن اقدام کنند.»

مقام‌های یونانی این اقدام سپاه پاسداران را «دزدی دریایی» توصیف کرده‌اند و خواهان آزادی فوری نفتکش‌ها و خدمه آنها شده‌اند.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه یونان، ۹ شهروند یونانی در میان خدمه این دو نفتکش‌ به ایران منتقل شده‌اند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عصر روز جمعه، ششم خرداد ۱۴۰۱،  دو نفتکش متعلق به یونان را در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد.

در پی این اقدام، نیروهای سپاه پاسداران پرچم‌ یونان را پایین کشیدند و بعد از خاموش کردن سامانه‌های موقعیت‌یابی، دو نفتکش را به سوی بندرهای جنوب ایران هدایت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از داده‌های پایگاه اطلاع‌رسانی ردیابی دریایی «تنکرترکر» نوشت: «ما اکنون یک بار دیگر نفتکش یونانی ربوده شده با نام سوئزمکس را پیدا کردیم. این نفتکش در شمال جزیره لارک ایران نگهداری می‌شود.»

جزیره لارک یکی از جزایر متعلق به ایران در خلیج فارس، در ساحل شرقی جزیره قشم، قرار دارد.

نفتکش‌های یونانی حامل ده‌ها هزار بشکه نفت صادراتی عراق‌اند که به آمریکا فروخته شده است و یک روز از قبل از اقدام سپاه پاسداران، از بندر بصره به سوی آمریکا حرکت کردند.

رسانه‌های رسمی و دولتی ایران مدعی شده‌اند که دو نفتکش‌‌ یونانی به واسطه نقض مقررات مربوط به حقوق بین‌الملل دریا‌ها توقیف و به بنادر ایران منتقل شدند.

 در حالی که برابر گزارش‌ها رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسدارن، این اقدام به تلافی توقیف صدها هزار بشکه نفت ایران و انتقال آن به آمریکا انجام شد.

یونان نفتکش روسی پگاس را در فروردین‌ماه گذشته به درخواست ایالات متحده، به خاطر نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، توقیف کرد. نفتکش روسی پگاس، حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران بود.

بیشتر از جهان