کودکان اینکایی قبل از قربانی شدن برای آرامش کوکایین مصرف می‌کردند

قربانیان در هفته‌های آخر عمر، برگ کوکا می‌جویدند و با آیوواسکا نشئه می‌شدند

باقی‌مانده‌های ماچوپیچو در پرو از تمدن اینکاها-ERNESTO BENAVIDES / AFP

بررسی تازه روی نمونه‌های باستانی مو و ناخن‌ نشان داد به کودکان اینکایی که برای مراسم قربانی انتخاب می‌شدند کوکایین داده می‌شد تا قبل از مرگ آرام باشند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که سنت قربانی کردن انسان، معروف به «کاپاکوچا» (capacocha)، در جامعه باستانی اینکا یک عرف رایج بود که روحانیون برای کنترل جمعیت انجام می‌دادند.

به گفته تیمی بین‌المللی از محققان، شامل دانشمندانی از پرو، لهستان و ایالات متحده، قربانی کردن در جامعه اینکاها معمولا برای جشن گرفتن رویدادهایی مهمی مانند تولد فرزندی در خاندان سلطنتی یا پیروزی در نبرد اجرا می‌شد.

در این بررسی جدید که اخیرا در نشریه علم باستان‌شناسی (Journal of Archaeological Science منتشر شد، محققان تجزیه‌وتحلیل سم‌شناسی دو کودک شش یا هفت ساله را که بیش از ۵۰۰ سال پیش در مراسم کاپاکوچا در کوه آمپاتو در جنوب پرو سوزانده شده بودند، بررسی کردند. 

محققان در نمونه‌های مو و ناخن مومیایی‌های اینکا، دنبال وجود مواد شیمیایی مسموم‌کننده مانند کوکائین و محصولات ناشی از تجزیه آن در بدن مانند بنزویل لکگونین و کوکااتیلن بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان همچنین به دنبال یافتن سایر مواد شیمیایی مسموم‌کننده و توهم‌زا مانند مسکالین، تریپتامین، هارمالین و هارمین بودند که خواص روان‌گردان دارند.

باستان‌شناسان دریافتند که قربانیان در هفته‌های آخر عمر، برگ کوکا می‌جویدند و با آیوواسکا (ayahuasca)، عصاره‌ای که عمدتا از گیاه گل‌دار توهم‌زای بومی آمریکای جنوبی یا همان بانیستریوپسیس کاپی (Banisteriopsis caapi) تهیه می‌شد، نشئه می‌شدند.

محققان بر این باورند که اینکاها احتمالا «برای کاهش اضطراب و حالات افسردگی قربانیان» آگاهانه از خواص ضدافسردگی بانیستریوپسیس کاپی استفاده می‌کردند.

محققان شواهدی دال بر وجود مولکول توهم‌زای «دی‌ام‌تی» (DMT)- یکی دیگر از مواد اصلی تشکیل‌دهنده آیوواسکا- پیدا نکردند اما گفتند معلوم نیست فقدان این ماده تصادفی باشد.

آن‌ها گفتند که بچه‌ها احتمالا از هفته‌ها قبل می‌دانستند که قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد و ممکن است با میل و رغبت پذیرای آن نبوده باشند.

محققان حدس می‌زنند داروهای مشخص‌شده در این مطالعه به توهم‌ منجر نشده باشد، اما احتمالا کودکان را آرام و اجرای این مراسم را آسان‌تر می‌کرده‌ است.

محققان در این مطالعه نوشتند: «در پزشکی نوین، (کشف) خواص هارمین به استفاده از آیوواسکا در درمان افسردگی منجر شد.»

آن‌ها افزودند: «احتمالا اینکاها آگاهانه از خواص ضدافسردگی بانیستریوپسیس کاپی برای کاهش اضطراب و حالات افسردگی قربانیان استفاده کرده باشند.»

در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۳ در مجله «پی‌ناس» (PNAS) منتشر شد، محققان رژیم غذایی یک دختر ۱۳ ساله اینکا را که بیش از پنج قرن پیش در منطقه کوهستانی واقع در آرژانتین امروزی طبق رسوم قربانی شده بود، تجزیه‌وتحلیل کردند.

آن‌ها دریافتند که او مصرف مقدار قابل توجهی برگ کوکا، محرک ملایم و از گیاهان بومی کوهستان آند، همراه با الکل را شروع کرده بود. محققان گفتند این دختر از شش ماه قبل از قربانی شدنش، احتمالا در یکی از مراسم بزرگ اینکاها، موقتا مواد بیشتری مصرف کرده است.

© The Independent

بیشتر از علوم