پناهجویان سوری و افغان، اولین اخراجی‌های احتمالی از بریتانیا به رواندا

قرار است روز ۱۴ ژوئن اولین گروه پناهجویان از بریتانیا به رواندا فرستاده شوند

دولت بریتانیا تصمیم گرفته است برخی از پناهجویانی که از کانال مانش عبور کرده‌اند و خود را به خاک این کشور رسانده‌اند،‌ به رواندا بفرستد‌ـ SAMEER AL-DOUMY/AFP

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، اعلام کرد که اولین گروه پناهجویان روز ۱۴ ژوئن به رواندا فرستاده می‌شوند. موسسات خیریه گمانه‌زنی می‌کنند که پناهجویان سوری و افغان در فهرست اولین افرادی باشند که قرار است در دو هفته آینده به رواندا فرستاده شوند.

به گزارش اسکای نیوز، زویی گاردنر، رئیس بخش سیاست و حمایت در شورای مشترک رفاه مهاجران (JCWI)، گفت که به ۱۵ سوری گفته شده است که تا دو هفته دیگر به رواندا فرستاده خواهند شد.

یک گروه مدافع پناهندگان سوری موسوم به «از غیرنظامیان محافظت کنید» نیز اعلام کرد که به نظر می‌رسد در فهرست اولیه، پناهجویانی از سوریه و افغانستان قرار گرفته‌اند.

این گروه افزود که مصری‌ها، کردها و اتباع چاد نیز قرار است با هواپیما به رواندا فرستاده شوند.

دولت بریتانیا تصمیم گرفته است برخی از پناهجویانی که از کانال مانش عبور کرده‌اند و خود را به خاک این کشور رسانده‌اند،‌ به رواندا بفرستد. این طرح آزمایشی بر مردان مجردی که با قایق یا کامیون وارد خاک بریتانیا می‌شوند متمرکز خواهد بود و قرار است به آن‌ها بلیت یک‌طرفه رواندا داده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر کشور بریتانیا با اشاره به انتقادها از این طرح، گفت که ممکن است تلاش‌هایی برای به تاخیر انداختن این روند وجود داشته باشد، اما او از پیشبرد برنامه‌ها منصرف نخواهد شد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، طرح انتقال پناهجویان به رواندا را در ماه آوریل تایید و اعلام کرد: «مهاجرانی که از مسیرهای غیرقانونی مانند عبور از کانال مانش استفاده می‌کنند، به‌سرعت اما به‌صورت انسانی به کشور ثالث یا کشور مبدا خود منتقل خواهند شد.»

این سیاست انتقاد شدید موسسات خیریه کارگری و پناهجویان را برانگیخته است، اما بوریس جانسون معتقد است کسانی که تلاش می‌کنند با قایق کوچک خودشان را به بریتانیا برسانند، عمدتا مردان جوانی‌اند که در کشورشان خطری تهدیدشان نمی‌کند.

جانسون پیش‌تر نیز ادعا کرده بود که این طرح ۱۲۰ میلیون پوندی «جان افراد بی‌شماری» را از خطر قاچاق انسان نجات می‌دهد. او معتقد است که طرح در جلوگیری از کسب‌و‌کار «قاچاقچیان شرور» که اقیانوس را به «قبرستانی پر از آب» تبدیل می‌کنند، موثر است.

آماری که وزارت کشور بریتانیا هفته گذشته منتشر کرد نشان می‌دهد افرادی که از افغانستان گریخته‌اند بزرگ‌ترین گروه مهاجرانی را تشکیل می‌دهند که در اوایل سال ۲۰۲۲ از کانال مانش عبور کردند. از هر چهار نفری که به این سفر پرمخاطره تن می‌دهند، یک نفر از افغانستان بوده است. با این ارقام، تعداد افغان‌هایی که از ژانویه تا مارس امسال (۱۰۹۴ نفر) از کانال مانش عبور کرده‌اند، تقریبا به اندازه کل سال ۲۰۲۱ (۱۳۲۳ نفر) است.

تصمیم انتقال پناهجویان به رواندا در شرایطی گرفته شده است که ایوت کوپر، وزیر کشور در سایه حزب کارگر، دولت بریتانیا را متهم کرد که «بدون توجه به واقعیت چنین راهکاری را اتخاذ کرده است».

او گفت: «طرح رواندا یک سیاست کاملا غیرقابل اجرا، یک اخاذی گران‌قیمت و در مجموع روشی غیرانگلیسی است.»

پیش از او، سر کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر، نیز این طرح را «غیرقابل اجرا» توصیف کرد و مدعی شد که این کار تلاشی برای منحرف کردن توجه افکار عمومی از جریمه «پارتی گیت» بوریس جانسون است. اشاره استارمر به جریمه‌ شدن نخست‌وزیر بریتانیا به‌دلیل رعایت نکردن مقررات قرنطینه کرونا است.