برایان هوک: دولت بایدن مرگ مذاکرات اتمی ایران را اعلام کند

«سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی در دولت سابق آمریکا بسیار موفق بود»

برایان هوک از سیاستمداران جمهوری‌خواه آمریکایی است که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، به سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب شد-REUTERS/Hamad l Mohammed/File Photo

برایان هوک، نماینده ویژه سابق ایالات متحده آمریکا در امور ایران، ضمن تاکید بر موفق بودن سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال کشورهای حوزه‌ خلیج فارس، گفت که سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی در دولت سابق آمریکا «بسیار موفق» بود.

هوک در گفت‌وگو با ایندیپندنت عربی در ۳۰ مه، گفت:‌ «بهترین اقدامی که دولت بایدن می‌تواند انجام دهد این است که مرگ مذاکرات اتمی ایران را اعلام کند و سیاست خارجی را در پیش گیرد که بازدارندگی، فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و همصدایی با دوستانمان در منطقه را احیا کند؛ به‌ویژه با عربستان سعودی، اسرائیل، امارات متحده عربی، بحرین، و هر کشوری که در خط مقدم مقابله با تهاجم ایران است.»

این دیپلمات وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ درباره تاثیرگذاری سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ بر حاکمیت ایران، گفت:‌ ‌‌«شخص روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، اعتراف کرد که تحریم‌های ما ۲۰۰ میلیارد دلار به رژیم ایران خسارت وارد کرد. این پول می‌توانست ‌صرف گروه‌های نیابتی تهران‌، خرج موشک‌‌پرانی حوثی‌ها علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، و تهاجم در منطقه و کارزار تروریسم جمهوری اسلامی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوک گفت:‌ «تمام کشورهای خلیج فارس و اسرائیل با صدای بلند و واضح گفتند که ایران در دوران دولت باراک اوباما قدرتمند و خشن شد، و برجام ایران را ثروتمند کرد و به تهران چراغ سبز گسترش فعالیت‌هایش در منطقه و حمایت از گروه‌های حماس، حزب‌الله، جهاد اسلامی، حوثی‌های یمن و گروه‌های شیعه را داد. »

او در انتقاد از عملکرد دولت جو بایدن در «غفلت از منطقه خاورمیانه»، گفت که یک سال و نیم پس از آغاز به کار دولتش، او هنوز به خاورمیانه نرفته است و این ادامه راه دولت هشت ساله باراک اوباما در نادیده گرفتن آن منطقه است. او گفت که ظهور داعش در دوران ریاست‌جمهوری اوباما یکی از نشانه‌های غفلت از خاورمیانه بود.

هوک ضمن تحسین تصمیم دولت بایدن در حفظ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا، گفت که این تصمیم باعث توقف مذاکرات احیای برجام شد و «تمامی دوستان ما در خلیج فارس و همچنین کنگره ایالات متحده از این تصمیم حمایت می‌کنند».

هوک گفت که دولت آمریکا باید حوثی‌های یمن را به فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه بازگرداند. او گفت که انگیزه دولت جو بایدن در خارج کردن حوثی‌ها از فهرست تروریستی برای حمایت از فعالیت‌های انسان‌دوستانه را درک می‌کند، ولی به گفته او، «می‌شود هر دو سیاست را هم‌زمان پیش برد. می‌شود حوثی‌ها را تروریست‌های تحت سازماندهی و آموزش جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد و هم‌زمان برای جلوگیری از رنج مردم یمن اقدام کرد.»

برایان هوک از سیاستمداران جمهوری‌خواه آمریکایی است که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، به سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب شد. او و مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق ایالات متحده آمریکا، از چهره‌های اصلی اعمال تحریم‌های فلج‌کننده دولت ترامپ علیه تهران بودند ‌و هر دو کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کردند.

پیش‌تر در ماه مارس، وزارت خارجه دولت جو بایدن اعلام کرد که برای تامین امنیت پمپئو و هوک، که هر دو با تهدیدهای «جدی»‌ جمهوری اسلامی ایران مواجه‌اند، ماهانه بیش از دو میلیون دلار هزینه می‌کند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا به کنگره، ارزیابی‌ها حاکی از آن است که تهدید علیه این دو از زمانی که دولت را ترک کردند همچنان باقی مانده است و حتی ممکن است تشدید شده باشد.

مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام که در یک سال نخست دولت بایدن ادامه داشت، در نیمه اسفندماه و به درخواست مسکو، برای تضمین منافعش در هرگونه توافق با ایران، در حالت «تنفس» قرار گرفت. سپس، درخواست تهران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا «مانع پیشرفت مذاکرات» اعلام شد و اکنون، چندین ماه است که گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» بدون هیچ دستاورد مشخصی متوقف شده است.