آیا «الگوی پنیر سوییسیِ» کالیفرنیا می‌تواند جلوی کشتار با اسلحه در آمریکا را بگیرد؟‌

ایالت کالیفرنیا آمار موفقی در زمینه کاهش کشتار با اسلحه نشان داده است

ایالت تگزاس برخی از آزادترین قوانین مربوط به حمل اسلحه را دارد-CHANDAN KHANNA / AFP

چگونه می‌توان با واقعیت هراسناک کشتار با اسلحه در آمریکا مقابله کرد؟ مدافعان وضع قانون علیه حمل سلاح با اشاره به آمار کاهش کشتار در ایالت‌هایی که قوانین اینچنینی بیشتری دارند این را راهکار اصلی می‌دانند. از آن جمله ایالت کالیفرنیا، پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا، است. روزنامه لیبرال‌ماب نیویورک تایمز روز سه‌شنبه با کارشناسی گفت‌وگو کرد که از آنچه می‌توان «الگوی کالیفرنیا» نامید، دفاع می‌کند.

دکتر گارن جی وینتیموت، پزشک بخش اورژانس، که سال‌ها است در مورد کشتار با اسلحه تحقیق می‌کند، به این روزنامه گفت: «از دو سال همه‌گیری که در آن شاهد افزایش قتل و خودکشی در سراسر کشور بودیم که بگذریم، نسبت به ۲۰ و حتی شاید ۲۵ سال گذشته آمار خشونت با اسلحه کاهش یافته‌ است.»

این کارشناس که مدیر برنامه «پژوهش در مورد پیشگیری از خشونت» در مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیای دیویس در ساکرامنتو، پایتخت کالیفرنیا، است افزود: «و این در حالی است که بیشتر این آمار در سایر نقاط کشور بالا رفته‌اند.»

نرخ مرگ‌ومیر بر اثر اسلحه در کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰ معادل ۸.۵ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر بود که جزو پایین‌ترین‌ آمار در کل آمریکا است. این نرخ در ایالت تگزاس ۱۴.۲ است (آمار «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها»). ایالت تگزاس برخی از آزادترین قوانین مربوط به حمل اسلحه را دارد و سیاستمداران آن گفتند این سیاست‌ها به‌دلیل جانبداری آن‌ها از متمم دوم قانون اساسی آمریکا است. طبق تحلیلی که موسسه سیاست‌گذاری عمومی کالیفرنیا انجام داده است امکان کشته شدن مردم کالیفرنیا در تیراندازی دسته‌جمعی نسبت به ساکنان سایر ایالت‌ها ۲۵ درصد پایین‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر وینتیموت در گفت‌وگو با نیویورک تایمز یادآوری کرد که کالیفرنیا به‌عنوان پرجمعیت‌ترین ایالت کشور بیشترین تعداد تیراندازی‌های دسته‌جمعی را دارد اما روند قتل و خودکشی در این ایالت سیر نزولی دارد. کالیفرنیا در آمار سرانه خشونت با اسلحه در جایگاه ۲۹ از میان ۵۰ ایالت برای قتل و جایگاه ۴۴ از ۵۰ ایالت برای خودکشی است.

او تاکید کرد که اگر سیاست‌های کنترل اسلحه کالیفرنیا به‌صورت کلی بررسی شوند تاثیر مثبت آن‌ها قابل مشاهده است. این کارشناس مجموعه سیاست‌های این ایالت غرب آمریکا را با «الگوی پنیر سوییسی» مقایسه می‌کند که کارشناسان بهداشت عمومی با آن به جنگ ویروس کرونا رفته‌اند، یعنی رویکردی چند لایه که سوراخ‌های مختلف را می‌پوشاند.

از جمله سیاست‌های کالیفرنیا قوانینی است که به موجب آن‌ها افراد پرخطر امکان خرید اسلحه ندارند. درضمن افرادی که به‌دلیل بیماری روانی برای خودشان یا دیگران خطر محسوب می‌شوند چنین اجازه‌ای ندارند. در ایالت کالیفرنیا اگر دادگاه کسی را به‌دلیل اقدامی خشن مقصر بداند این فرد اجازه داشتن اسلحه را به مدت ۱۰ سال از دست می‌دهد.

در ضمن، نه فقط فروشنده‌های دارای جواز که خریداران نیز نیاز به کنترل پیشینه دارند در حالی که در سایر ایالت‌ها چنین نیست. در ضمن سیستمی وجود دارد که به موجب آن دولت اسلحه‌های «افراد ممنوع» را از آن‌ها پس می‌گیرد، یعنی افرادی که در جنایت‌های خشونت‌آمیز مقصر شناخته شده‌اند و یا به حکم دادگاه به‌دلیل خشونت خانگی اجازه نزدیک شدن به افرادی مشخص را ندارند.

دکتر وینتیموت در ضمن تاکید کرد که یکی از علل موفقیت کالیفرنیا این است که نه تنها چنین قوانینی دارد که بر خلاف بسیاری از ایالت‌ها در عمل نیز آن‌ها را اعمال می‌کند.

کالیفرنیا در زمینه تولید اسلحه نیز توانسته محدودیت‌هایی موفق ایجاد کند. مثلا در اوایل دهه ۱۹۹۰ اسلحه‌های ارزان همگی در اطراف لس آنجلس تولید می‌شدند، اسلحه‌هایی که به «ویژه شب شنبه» معروف بودند. چند شرکت سالی ۸۰۰ هزار اسلحه ارزان‌قیمت اینچنینی می‌ساختند. اما قوانینی که کالیفرنیا در زمینه طراحی و ایمنی وضع کرد باعث تغییر اوضاع شد. یکی از این شرکت‌ها به ایالت همسایه، نوادا، رفته است، اما بسیاری ورشکسته شدند.

بیشتر از جهان