دولت چین دستور اصلاح محتوای کتاب‌های درسی مدارس این کشور را صادر کرد

وزارت آموزش چین، با صدور یک دستور، اعلام کرد کتاب‌های درسی باید به روش «صحیح سیاسی و فرهنگ چینی» وفادار باشند

در برخی از این تصاویر پسر بچه‌هایی تصویر شده‌اند که برجستگی‌هایی در قسمت جلوی شلوارشان به چشم می‌آید -- توییتر What's on Weibo

وزارت آموزش چین به موسسه دولتی «انتشارات آموزش مردمی»، که از ۱۹۵۰ به این‌سو بزرگ‌ترین انتشارات چاپ کتاب‌های درسی در چین محسوب می‌شود، دستور داد تا، پیش از شروع فصل جدید مدارس در پاییز ۲۰۲۲، برخی تصاویر کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی را «تصحیح و اصلاح» کند.

به‌گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، وزارت آموزش چین همچنین دستور «بازرسی کامل» تمامی کتاب‌های درسی در سراسر کشور را صادر کرد تا از این موضوع که محتوای آموزشی کتاب‌های درسی «به راه و روش صحیح سیاسی وفادارند، مبلغ فرهنگ چینی‌اند و با ذائقه زیباشناختی عموم مردم همخوانی دارند» اطمینان حاصل کند.

بر پایه گزارش ‌سی‌ان‌ان، این دستور دولتی، که روز شنبه ۲۸ مه ۲۰۲۲ صادر شد، در پی برخی کارزارهای فضای مجازی رقم خورد که اعضای آن‌ها به تصویرسازی‌های کتاب‌های درسی اعتراض دارند. این گروه از چینی‌ها با به راه انداخت کارزاری در شبکه اجتماعی «ویبو» (Weibo)، یکی از شبکه‌های اجتماعی چینی که ساختاری شبیه به توییتر دارد، اعلام کردند تصاویر کتاب‌های درسی کودکان در مدارس چین «به شکل غم‌انگیزی کریه» است.

در برخی از این کتاب‌های درسی، از جمله کتاب ریاضی مقطع ابتدایی، تصاویری از دختران خردسال کشیده‌اند که در حال بازی‌‌ هستند و لباس زیرشان دیده می‌شود یا پسر بچه‌هایی در این کتاب‌ها تصویر شده‌اند که برجستگی‌هایی در قسمت جلوی شلوارشان به چشم می‌آید و کاربرهای معترض شبکه اجتماعی ویبو می‌گویند که چنین برجستگی‌هایی به‌نوعی آلت تناسلی این کودکان را تصویر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش روزنامه گاردین، تصاویری که به‌وسیله کاربرهای فضای مجازی در ویبو منتشر شده است، و برای آن‌ها نیز هشتگی مخصوص ساخته‌اند، تا روز دوشنبه، ۳۰ مه ۲۰۲۲، بیش از چهار میلیارد بازدید داشته و باقی کاربرها میلیون‌ها کامنت در زیر این عکس‌ها و متن‌های مرتبط با آن‌ها نوشته‌اند.

به این ترتیب، با بالا گرفتن انتقادهای افکار عمومی چین در این زمینه، برخی از چهره‌های متنفذ راه یافتن چنین تصاویری به کتاب‌های درسی را ناشی از «نفوذ فرهنگی غرب» دانسته‌اند و – بی‌آنکه مدرکی در این زمینه ارائه دهند – مدعی شده‌اند تصویرگرهای کتاب‌های درسی به‌صورت مخفیانه با «نیروهای خارجی»، خاصه ایالات متحده آمریکا، همکاری می‌کرده‌اند تا، آن‌چنان که سی‌ان‌ان گزارش داده است، «روح کودکان معصوم چینی را فاسد کنند.»

به‌گزارش سی‌ان‌ان، این گروه از کاربرهای شبکه اجتماعی ویبو معتقدند که تصویرسازی‌های این کتاب‌های درسی مروج فرهنگ آمریکایی است، چون در برخی از آن‌ها نشانه‌هایی دال بر این موضوع به‌چشم می‌آید. به‌عنوان مثال آن‌ها بر تصاویری انگشت می‌گذارند که کودکانی در آن‌ها لباس‌هایی راه‌راه با طرح ستاره به تن‌ کرده‌اند که، از نظر منتقدها، شبیه به پرچم ایالات متحده آمریکا است.

بیشتر از جهان