بلا حدید تاریخ مد را به کن برد

دوناتلا ورساچه با سخاوتمندی آرشیو برادر فقیدش را در اختیار بلا حدید گذاشت

مغز متفکر پشت همه این انتخاب‌ها، لاو روچ، طراح آمریکایی بود - Combo/ AFP/ instagram/ luxurylaw

بلا حدید با بیرون آوردن چندین پیراهن از مشهورترین آرشیوهای لباس، لحظات احساسی و باارزشی را برای علاقه‌مندان مد در جشنواره فیلم کن رقم زد. هفتاد و پنجمین دوره این جشنواره به پایان رسید ولی ما تا مدت‌ها انتخاب‌های درخشان  او را از یاد نخواهیم برد.

ایزابلا خیر حدید که دنیای مد او را با نام بلا حدید می‌شناسد سال گذشته جای پای خود را به عنوان ملکه کن در این جشنواره محکم کرد، اما می‌خواست امسال ظاهر متفاوتی داشته باشد. آن‌هم با سبک لباس‌هایی که ارزش دوباره و چندباره دیده شدن را داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پشت همه این انتخاب‌ها، لاو روچ، طراح آمریکایی بود که برای نخستین بار چند ماه پیش حدید را برای رویداد «پرنس‌تراست» حاضر کرد و نشان داد یک طراح موفق که روح مدل و فضای رویداد هنری را بشناسد چطور می‌تواند به‌تنهایی یک نمایشگاه تاریخ مد به راه بیندازد.

انتخاب اول حدید، لباس مشکی بدون بند جیانی ورساچه از مجموعه بهار و تابستان ۱۹۸۷ این طراح فقید بود که با پوشیدن آن برای دقایقی همه را احساساتی کرد. با لطف دوناتلا ورساچه آن‌ها توانستند به آرشیو جیانی نگاهی بیندازد.

از نظر روچ حتی امکان لمس این لباس‌ها برای هرکسی موهبت بزرگی است «چه گروه ما و چه مردم، همه از دیدن این لباس به تن بلا حدید احساساتی شدیم و این همان کاری است که مد می‌کند. قدرت این را دارد که احساسات ما را برانگیزد.»

بعدازآن حدید پیراهنی از مجموعه پاییز ۲۰۰۱ دوناتلا ورساچه پوشید. حدید با تشکر از دوناتلا در اینستاگرام خود گفت که امیدوار است همیشه مایه افتخار این خواهر و برادر طراح ایتالیایی بوده باشد.

سومین لباس از مجموعه ۱۹۸۶ کارل لاگرفلد برای شنل بود. حدید این پیراهن آستین پفی را در شب‌نشینی باشکوه شوپارد در کن پوشید. لباس لاگرفلد، طراح فقید آلمانی، با آستین‌های پف‌دار و دامن حجیم نیز داستان دیگری داشت: «این‌یکی از اولین طراحی‌های کارل و برای سال ۱۹۸۶ بود. آدم به‌راحتی نمی‌تواند شانس لمس این لباس‌ها را داشته باشد. آنچه در دهه هشتاد دنبال می‌شد شکوه و موفقیت بود و آستین‌های این لباس هم دقیقا همین ویژگی‌ها را با خود داشتند. می‌توان گفت که کارل آن مجموعه را با در ذهن داشتن کوکوشنل طراحی کرده است.»

 آخرین لباس، پیراهن سفید آستین‌بلند تام فورد برای گوچی بود که باعث شد بلا حدید در اوج به اختتامیه کن رسیده و آن را ترک کند. این انتخاب فراموش‌نشدنی اغلب فعالان مد در کن را شادمان کرد. واکنش‌ها به پیراهن بلند چاک‌دار با تزئینات فلزی زیر آن بسیار مثبت بود و بارها توسط افرادی که شاید در سال ۱۹۹۶ از نزدیک شاهد نمایش به‌یادماندنی تام فورد و مدل‌هایش در پیراهن‌های سفید بودند، تحسین شد.

هفتادوپنجمین رویداد باشکوه سینمایی کن امسال از ۱۷ مه آغاز شد و تا ۲۸ مه ادامه داشت.

بیشتر از مُد و زیبایی