حسن نوروزی: فرزندان مسئولان به جای آمریکا، به روسیه و چین بروند

حواشی مربوط به حضور ۴ هزار آقازاده در خارج از ایران ادامه دارد

حسن نوروزی: «حضور فرزندان ما در کشورهایی که در جنگ‌های جهانی و غیره با ایران درگیر بودند، خطرآفرین است»- عکس: مهر

پس از حواشی به وجود آمده در مورد حضور فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در خارج از کشور، حسن نوروزی، نائب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس به مسئولان پیشنهاد کرد که فرزندان‌شان را به‌ جای کشورهای متخاصم، به کشورهای دیگری مانند روسیه، چین و یا هند بفرستند.

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که مرتضی میریان، رئیس اداره عملیات زمینی سپاه پاسداران روز سه‌شنبه گذشته در یک برنامه تلویزیونی از زندگی «چهار هزار» نفر از فرزندان مقام‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور خبر داد و گفت: «امروز نزدیک چهار هزار فرزند برخی از مسئولان در آمریکا، اروپا و کانادا زندگی می‌کنند. این افراد باید رصد شوند تا در آینده، هیچ پست مدیریتی در جمهوری اسلامی به آن‌ها داده نشود.»

پس از این صحبت‌ها، فعالان سیاسی و رسانه‌ای نزدیک به حاکمیت از او انتقاد کردند و این اخبار را کذب دانستند. اما حسن نوروزی، نماینده مجلس با تایید این عدد گفت: «حضور حدود چهار هزار نفر از فرزندان مسئولین در خارج از کشور واقعیت دارد. از اول انقلاب بخش عظیمی از اینها در خارج از کشور هستند و ما هم اعتقادمان این است که حضور دارند. نباید فرزندان مسئولین در کشورهایی که متخاصم هستند، حضور داشته باشند طبیعتا از آنها سواستفاده خواهد شد و درست نیست. بنابراین ما همواره گفتیم که حضور فرزندان مسئولین در خارج از کشور چیزی جز خسران برای انقلاب اسلامی نخواهد بود.»

حضور فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف همواره مورد مناقشه بوده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا دردوران وزارتش اعلام کرده بود که «کسانی که مشغول نابود کردن زندگی مردم ایران‌اند، فرزندان‌شان را به خارج می‌فرستند تا درس بخوانند، خرید کنند، و از مواهب آزادی در ایالات متحده آمریکا استفاده کنند».

برایان هوک نیز گفته بود که موضوع «اخراج» فرزندان مقام‌های ایرانی از این کشور در حال بررسی است. اتفاقی که البته به صورت عملی رخ نداد؛ اما بسیاری از شهروندان ایرانی در طی سال‌های اخیر و همزمان با تحریم سپاه توسط ایالات متحده، به علت گذراندن دوران سربازی خود در سپاه پاسداران از ورود به آمریکا منع شدند. این در حالی‌ است که در ایران سربازی اجباری است و تعیین ارگان و محل خدمت، داوطلبانه نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش دیده‌بان ایران حسن نوروزی در ادامه، گزینه‌هایی جایگزین برای مقامات و فرزندانشان معرفی کرد و گفت: «البته کشورهای دیگری مانند روسیه، چین و یا هند هستند که با ما غیرمتخاصم هستند و اشکالی ندارد فرزندان مسئولین به آن کشورها بروند و تحصیل کنند. اما حضور فرزندان ما در کشورهایی که در جنگ‌های جهانی و غیره با ایران درگیر بودند، خطرآفرین است.»

حسن نوروزی در حالی از جایگزینی روسیه به جای «کشورهایی که در جنگ‌های جهانی و غیره با ایران درگیر بودند» صحبت می‌کند که پس از شروع جنگ جهانی دوم، شوروی به ایران حمله کرد و برای مدتی بخشی از خاک ایران را اشغال کرده بود.

این نماینده مجلس همچنین از اقدام مجلس برای آقازاده‌های خارج از کشور گفت و توضیح داد: «به عنوان قوه مقننه با  طرح «قانونِ نظارت بر اموال و سفرهای مسئولان با ضمانت اجرایی» به حضور فرزندان مسئولین در کشورهای متخاصم ورود می‌کنیم اما بیشتر شورای امنیت باید از نظر امنیتی آن را بررسی کند چرا که بسیاری از افرادی که آنجا رفتند، کارشان مفید نبوده است. به عنوان مثال بگوییم فقط برای تحصیلات رفته‌اند، به‌هرحال همان علم و دانش در ایران نیز وجود دارد، لذا این قبیل سفرها خیلی مثبت ارزیابی نمی‌شوند.»

پیش از این و در سال ۹۸ مجتبی ذوالنوری در یک برنامه تلویزیونی در مورد حضور فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی در خارج از کشور مورد سوال قرار گرفت. ذوالنوری در پاسخ به این سوال که آیا او و مجلس قصد دارند در مورد تعداد فرزندان مقامات در کشورهای خارجی تحقیق کنند گفت: «لازم هست ولی به جای اینکه بررسی کنیم و وقت برای بررسی بگذاریم، مسئله را حل کنیم و قانونی تصویب کنیم که افرادی که مسئولیت دارند فرزندان‌شان خارج از کشور نباشند. که البته من این طرح را به این شوری قبول ندارم. باید تنها برای کشورهای متخاصم این طرح نوشته شود.»

این طرح تا به امروز تصویب و اجرایی نشده است. در عین حال، مقامات مختلف در حالی از لفظ دولت متخاصم استفاده می‌کنند که اداره کل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است: «جز رژیم غاصب صهیونیستی که واجد وصف دولت نمی‌باشد و دولت شناخته نشده است هیچ دولتی با جمهوری اسلامی ایران در حالت تخاصم قرار ندارد.»