افزایش شمار جانباختگان متروپل آبادان به ۲۹ نفر همزمان با ادامه تظاهرات ضدحکومتی

شب گذشته مردم دست کم ده شهر به خیابان آمدند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، هفتم خرداد، شمار قربانیان حادثه برج متروپل آبادان را ۲۹ نفر اعلام کرد.

او گفت: «همچنان تعدادی دیگر از اجساد در این منطقه مشاهده شده که آنها هم بیرون آورده خواهند شد و با توجه به حجم آمارها ممکن است مقداری تاخیر زمانی داشته باشیم.»

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز به خبرنگاران گفت: «با توجه به بخش باقی‌مانده سازه متروپل که بسیار خطرناک است و احتمال ریزش آن، شتاب در انجام عملیات اولویت نیست.»

در همین حال، قدرت‌الله محمدی، رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران که وزیر کشور او را به عنوان فرمانده میدان حادثه متروپل آبادان منصوب کرده است، گفت: «فاز جدید آواربرداری با وسایل و ماشین‌های مکانیزه آغاز شده است و کشف اجساد تا سه روز آینده به پایان می‌رسد.»

ادامه اعتراضات و حمله به مردم معترض

همزمان عزاداری برای کشته‌شدگان حادثه متروپل آبادان و همچنین اعتراض به مقامات دولتی و حکومت جمهوری اسلامی جمعه شب نیز در شهرهای مختلف ایران ادامه یافت.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جمعه شب دست‌کم در ۱۰ شهر ایران مردم برای حمایت از آبادانی‌ها به خیابان‌ها آمدند. شهرهای بوشهر، قم، اصفهان، سربندر، شاهین‌شهر، اهواز، یزد، امیدیه، ماهشهر و آبادان شب گذشته با تجمع‌های مختلفی همراه بود. در این میان به جز شهرهای یزد، قم، اصفهان و سربندر که بر اساس ویدئوهای منتشر شده، که مردم همدردی خود را با عزاداری و حمل پلاکارد به نمایش گذاشتند، در دیگر شهرها، این اعتراض‌ها با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند.

مردم آبادان که با جمعیتی چندهزار نفری به خیابان آمده بودند با یکی از شدیدترین سرکوب‌ها در طی روزهای اخیر مواجه شدند. معترضان در خیابان با پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی مستقیم نیروهای ضدشورش و سپاه مواجه شدند. همچنین برخی شهروندان آبادانی گزارش داده‌اند که پیامکی تهدیدآمیز از نیروهای امنیتی دریافت کرده‌اند. این پیام که از سوی حسابی با نام سازمانی «هشدار» ارسال شده است، اعتراضات مردمی را «سلب امنیت و آرامش مردم» دانسته و شهروندان را به «پیگرد قانونی» تهدید کرده است.

 

اکانت توییتری ۱۵۰۰ تصویر با انتشار گزارش‌های مردمی خبر از زخمی و کشته شدن تعدادی از معترضان در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی در آبادان داد. تا این لحظه گزارشی از تعداد احتمالی زخمی و یا کشته‌شدگان این اعتراضات منتشر نشده است.

در آبادان، مردم این شهر با عزاداری و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «رضا شاه، روحت شاد»، «ننگ ما صدا و سیمای ما» در حال اعتراض به جمهوری اسلامی بودند که با سرکوب گسترده و خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی روبرو شدند. ویدئوهای زیادی از این شهر منتشر شده که در آن نشان داده می‌شود نیروهای امنیتی در حال تیراندازی مستقیم به مردم هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدها نفر از مردم محله کیانپارس اهواز نیز با اشاره به برگزاری جشن سلام فرمانده در بحبوحه حادثه متروپل آبادان شعار دادند: «تهران عروسیه، آبادان خونریزیه». مردم اهواز همچنین با شعارهای «ما همه اهل جنگیم، بجنگ تا بجنگیم»، «این است شعار اهواز، آبادان سرافراز» و «نفت و گازو بردن، خونمون رو خوردن» به سیاست‌های جمهوری اسلامی و سرکوب معترضان انتقاد کردند. در این شهر نیز نیروهای امنیتی اقدام به حمله به سمت معترضان و عزاداران کردند.

صدها نفر از مردم اهواز همچنین مقابل کتابخانه مرکزی این شهر اقدام به روشن کردن شمع به یاد کشته‌شدگان آبادان کردند. ویدیوهای منتشر شده از اهواز نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک کردند.

مردم شهر ماهشهر که یکی از کانون‌های اصلی اعتراض‌های آبان ۹۸ بود نیز با سر دادن شعارهایی علیه ولایت فقیه و جمهوری اسلامی به خیابان‌های این شهر آمدند و در همبستگی با مردم آبادان عزاداری کردند. تجمع مردم ماهشهر که با شعار «مرگ بر ستمگر» اعتراض خود را اعلام می‌کردند نیز با دخالت و سرکوب نیروهای امنیتی همراه بود.

در شاهین شهر اصفهان هم عزاداری مردم این شهر با دخالت نیروهای امنیتی متشنج شد. برخی از معترضان روبروی نیروهای امنیتی به صف شدند و روی زمین نشستند و علیه سیاست‎های جمهوری اسلامی شعار دادند. خبرگزاری فارس در مورد اعتراضات این شهر نوشت: «شاهین‌شهر نیز در قافله عزای امام صادق، یاد درگذشتگان متروپل را گرامی داشتند. در انتهای  تجمع برخی تلاش داشتند با شعار سیاسی مراسم را به حاشیه بکشاندند.»

این خبرگزاری در حالی عزاداری مردم برای کشته‌شدگان آبادان را به عزای امام صادق ربط داد که برگزاری جشن سلام فرمانده در استادیوم آزادی تهران توسط حامیان حکومت در شب شهادت امام ششم شیعیان، مورد انتقادات بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و از طرف دیگر بعضی از کاربران از تناقض در شعارها و عمل حامیان حکومت نوشتند.

همانند شب‌های گذشته اینترنت باز هم در شهرهای درگیر اعتراض‌ها دچار اختلال شدید بوده است. فیلتربان جمعه شب اعلام کرد که وضعیت اینترنت در ایران بر اساس داده‌های IODA نشان می‌دهد، که تمامی استان‌های ایران‌ به ‌جز خراسان و چهارمحال بختیاری، طی ۲۴ ساعت گذشته درگیر قطعی اینترنت و اختلال بوده‌اند. جمعه شب نیز کاربران شبکه‌های اجتماعی از قطع دسترسی به اینترنت همراه در ساعات پایانی روز خبر دادند.