فریاد بلند اعتراض در شهرهای دیگر در همبستگی با آبادان

مردم در خرمشهر، بهبان و شاهین‌شهر به خیابان آمدند و علیه مقامات جمهوری اسلامی شعار دادند

باگذشت چهار روز از فروریختن برج متروپل آبادان حالا هم اوضاع اجتماعی در این شهر با گسترش اعتراض‌ها وارد مرحله حساسی شده است و هم وضعیت آواربرداری بسیار سخت‌ و پرمخاطره است.

پنجشنبه‌شب دامنه اعتراض مردم به شرایط امدادی و پرونده اهمال منجر به تخریب برج متروپل وارد مرحله تازه‌ای شد. مردم خرمشهر عصر روز پنجشنبه به خیابان آمدند و با سردادن شعارهای تند از جمله «فرمانده اینجا ویران شده» خواستار رسیدگی سریع به عوامل این جنایت شدند. اما خرمشهر تنها شهری نبود که مردم در آن به خیابان آمدند. مردم در بهبهان و شاهین‌شهر هم در حمایت از مردم آبادان و سوگواری برای کشته‌شدگان فروریختن متروپل به خیابان‌ها آمدند.

با وجود صدور دیرهنگام پیام تسلیت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خطاب به مردم آبادان و خانواده‌های داغدار پس از ۱۸ ساعت قطعی کامل اینترنت همراه اول و ایرانسل و قطع اینترنت خانگی در بخش‌های از شهرهای آبادان و خرمشهر، مردم اعتراض خود را از مبدا محل سابق ساختمان سینما رکس آغاز کردند.

پس از آنکه معترضان شعارهای تندی به‌خصوص علیه خامنه‌ای سر دادند، نیروهای ضدشورش که تمام روز با خودروهای نظامی در شهر تردد می‌کردند، اقدام به شلیک هوایی کردند که خشم بیشتر معترضان را به همراه داشت. نیروهای امنیتی در خاک‌سپاری دو نفر از جان‌باختگان نیز حضور گسترده‌ای داشتند.

گزارش‌ها حاکی از وقوع آتش‌سوزی در ساختمان شورا و شهرداری آبادان است. اما منابع محلی می‌گویند این آتش‌سوزی‌ها را معترضان ایجاد نکرده‌اند. در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ نیز آتش‌سوزی و تخریب خودروها به معترضان نسبت داده شد، اما بعدا ویدیوهایی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای امنیتی با باتوم شیشه خودروها را می‌شکنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنجشنبه شب، انتشار خبر ریختن یکی از دیوارهای داخلی برج متروپل و به آتش کشیده شدن مغازه آجیل‌فروشی برادران عبدالباقی خبرهایی بود که توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. 

از آغاز روز پنجشنبه اخبار و تصاویر در خصوص کند بودن روند آواربرداری و امدادرسانی، نبود تجهیزات کافی در محل متروپل و اخبار ضدونقیض در خصوص تصمیم بر تخریب کامل و ضعف مدیریت بحران، برج مسائلی بودند که افکار عمومی را به‌شدت نگران کردند. خانواده‌های داغداری هم که نزدیک به سه روز در انتظار نزدیکان محبوس خود بودند، به‌ویژه خانواده کارگران حبس شده زیر آوار در این روز جامه غم و داغ پوشیدند. مسئله‌ای که حاکی از کاهش امید‌ها به زنده‌بودن حبس شدگان زیر آوار بود.

اما دو خبر مهم دیگر در این روز در رسانه‌ها انعکاس یافت. خبر نخست بازداشت فردی بود که قصد سرقت فایل دوربین مداربسته برج متروپل را داشت. این فرد به‌سرعت هویتش معلوم شد و مشخص شد از نزدیکان حسین عبدالباقی، پیمانکار متروپل و یکی از اعضای هیئت‌مدیره سابق منطقه آزاد اروند بوده که ارتباط نزدیک با هلدینگ عبدالباقی دارد.

یک ساعت بعد انتشار فیلمی از لحظه حادثه که نشان می‌داد عبدالباقی در دفتر فروش مجتمع بوده به ابهام‌ها افزود. این فیلم را رسانه محلی نزدیک به سپاه و قوه قضائیه منتشر کرد. شخصی که فیلم را ضبط می‌کرد هم طبق تصاویر با گوشی موبایل و در محل آشپزخانه یک واحد مسکونی این کار را انجام داده بود.

در این فیلم خانمی دیده می‌شود که منشی دفتر فروش متروپل است و روز نخست نجات پیدا کرد و پایش شکسته است. سالار کشفی کارگزار مجموعه عبدالباقی و حسین عبدالباقی و شخص دیگری نیز در این فیلم دیده می‌شدند. انتشار این فیلم باعث ایجاد تردید جدی‌تر در مورد مرگ حسین عبدالباقی و عکس‌های منتشر شده از پیکر منسوب به او شد. از جمله اینکه چگونه پیکر سالار کشفی دقایقی پس از ریزش برج پیدا شد و در اثر ضربه مغزی درگذشت و پیکر حسین عبدالباقی یک روز بعد پیدا شد. درحالی‌که بر اساس این ویدیو هر دو آنها در اتاق کار کوچک حسین عبدالباقی در طبقه همکف بوده‌اند. همچنین پیکر سالار کشفی هیچ‌گونه آسیب جدی فیزیکی ندیده، اما پیکر حسین عبدالباقی متلاشی شده است. اعلام نتیجه فوری آزمایش دی‌ان‌ای و تایید هویت عبدالباقی نیز بر تردید‌ها افزود.

به‌این‌ترتیب روز پنجشنبه آبادان در حالی به پایان رسید که این شهر باغم و اضطرابی عمیق نظاره‌گر حادثه‌ای تکان‌دهنده و باورناپذیر است.