احتمال ترور دبیرکل سابق سازمان ملل قوت گرفت

هواپیمای حامل هامارسکولد در سال ۱۹۶۱ به طور اسرارآمیزی سقوط کرد

آنتونیو گوترش در حال ادای احترام به همتای سابق خود  Fredrik SANDBERG / TT News Agency / AFP

یک تحقیق جدید نتیجه گرفته است که سقوط اسرارآمیز هواپیمایی که در سال 1961 دبیرکل سابق سازمان ملل متحد (UN) را کشت، ممکن است ناشی از یک "حمله خارجی" باشد.

داگ هامارسکولد برای یک مأموریت جدال آمیز صلح به سوی کنگوی جنگ زده در پرواز بود که هواپیمای DC-6 وی در زامبیای امروزی با وجود شرایط عالی و خدمه با تجربه سقوط کرد.

بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، آفریقای جنوبی و روسیه ـ که همه آنها در این درگیری های داخلی نیروهای رسمی یا غیر رسمی داشتند ـ در گزارش جدید 95 صفحه ای سازمان ملل در مورد این فاجعه متهم به عدم ارائه اطلاعات مربوط به این فاجعه هستند.

هر چهار کشور به همراه تعدادی دیگر از قدرت های غربی، در این جنگ به دنبال منافعی بودند، زیرا در پی استقلال کنگو از بلژیک در سال پیش از جنگ، شرکت های بزرگ بین المللی به دنبال دستیابی به ثروت معدنی منطقه بودند.

در این کشور پرتشنج که امروز جمهوری دموکراتیک کنگو است، آقای هامارسکولد سوئدی در حال پرواز بود.

گزارش جدید محمد چاند عثمان، رئیس سابق دادگستری تانزانیا، اظهار می دارد: «به نظر می رسد كه علت سقوط، حمله خارجی یا تهدید پذیرفتنی باشد، چه از طریق حمله مستقیم ... و چه با پرت کردن لحظه ای حواس خلبانان».

آقای عثمان گفت که این تحقیقات بر اساس اطلاعات جدید بنا شده است، از جمله توضیحات جدید در مورد دلایل احتمالی، عکس هایی از محل سقوط، قطع ارتباطات مربوطه، نقش کنترل ترافیک هوایی و اطلاعات بیشتر در مورد ظرفیت های نظامی احزاب مختلف در منطقه.

در این گزارش آمده است: «حضور در منطقه‌ای با شبه نظامیان خارجی، از جمله خلبانان و پرسنل اطلاعاتی، به این معنا است كه نمی‌توان وجود حمله را رد كرد».

اما در حالی که گفته می شود این تحقیقات پیشرفت داشته است، آنتونیو گوترش، دبیر‌کل کنونی سازمان ملل متحد، گفت که "روشن است که کار برای رسیدن به حقیقت این واقعه غم انگیز باید به فوریت از سر گرفته شود و ادامه یابد".

او گفت که از 14 کشور خواسته شده است كه فرد مستقلی را برای انجام بررسی آرشیو اطلاعاتی، امنیتی و دفاعی داخلی به عنوان بخشی از تحقیقات منصوب كنند.

وی گفت كه بیشتر آنها با این موضوع موافقت کرده اند، اما بریتانیا، آمریكا، آفریقای جنوبی و روسیه همگی نتوانسته اند پاسخ های اساسی به سئوالات مربوط به اسناد كلیدی و شواهد احتمالی که ممکن است نزد خود نگه داشته باشند، ارائه دهند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/africa/united-nations

© The Independent