نگرانی سازمان گزارشگران بی مرز از ناپدید شدن علی اکبر خیر‌خواه

علی اکبر خیرخواه، خبرنگار و عکاس، سه‌شنبه سوم خرداد از خانه به قصد کار بیرون رفته و ناپدید شده است

طالبان در نه ماه گذشته در حدود ۹۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای را بازداشت کرده و یا مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند-  عکس از صفحه تویRSF

سازمان گزارشگران بی مرز از ناپدید شدن علی اکبر خیرخواه، خبرنگار و عکاس روزنامه صبح کابل، ابراز نگرانی کرد.

علی اکبر خیر‌خواه، خبرنگار و عکاس روزنامه صبح کابل، سه‌شنبه سوم خرداد از خانه به قصد کار بیرون رفته و ناپدید شده است.

نزدیکان علی اکبر خیرخواه می‌گویند گزارش‌هایی در دست دارند که نشان می‌دهد طالبان او را بازداشت کرده‌اند، اما این گروه بازداشت علی اکبر خیرخواه را تایید نکرده‌اند.

سازمان گزارشگران بی مرز از طالبان خواست برای پیدا کردن علی اکبر خیرخواه تلاش کنند و بی‌درنگ تحقیقاتی را برای پیدا کردن او انجام دهند.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز این سازمان از افزایش بازداشت‌های خودسرانه خبرنگاران ابراز نگرانی کرده بود و از ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر حقوق بشر در افغانستان، خواست که برای محافظت از خبرنگاران در این کشور اقدام کند.

بر اساس گزارش نهاد‌های حمایت از خبرنگاران، طالبان از پانزدهم اوت ۲۰۲۱ میلادی تا‌کنون، حدود ۹۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای را بازداشت کرده و مورد ضرب و شتم قرار داده است. خالد قادری، خبرنگار رادیو نوروز در هرات که حدود یک ماه پیش بازداشت شده بود، در یک دادگاه نظامی به تبلیغ علیه دولت طالبان متهم و زندانی شد.

طالبان از هنگام تسلط بر افغانستان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱، برای محدود کردن آزادی بیان و خبرنگاران، به‌ویژه زنانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند، تلاش می‌کند.

در آخرین مورد، طالبان به مجریان زن در رسانه‌ها دستور داده‌اند که چهره‌هایشان را در هنگام اجرای برنامه بپوشانند.

اعمال محدودیت‌ بر رسانه‌ها و خبرنگاران، به‌ویژه خبرنگاران زن، موجب نگرانی نهاد‌های جهانی دفاع از خبرنگاران و حقوق بشر شده است.

بیشتر از جهان