سفارت آمریکا درکابل: از شفافیت در«انتخابات ۱۳۹۸» اطمینان داد

شواری نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تقلب‌های گسترده‌ درانتخابات را اعلام کرد

زنی در حال رای دادن با کودکش 

NOORULLAH SHIRZADA / AFP

کرین دیکر، معاون سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل، پس از دیدار از یکی از مراکز اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به شهروندان این کشور و رای دهندگان ششم مهر، اطمینان داده است که هیچ امکانی برای تقلب در شمارش آرا وجود ندارد و رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ خورشیدی، مطمئن باشند.

خانم دیکر، گفت: «شهروندان که در روز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، پای صندوق‌های رای‌دهی رفتند، سزاوارند که آرای قانونی توام با شفافیت و بی‌طرفی داشته باشند». او همچنین تاکید کرده است: «ایالات متحده آمریکا، حمایت از شهروندان افغانستان و روند انتخابات را مسئولیت خود می‌داند و در بیست سال گذشته برای نهادینه‌ سازی دموکراسی در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است و آماده است که تا ۲۰ سال دیگر نیز در این زمینه برای کمک به مردم افغانستان، کار خود را ادامه دهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم دیکر، درحالی از شفافیت روند شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری به شهروندان افغانستان اطمینان می‌دهد که چند روز پیش «جان بس» سفیر آمریکا در افغانستان، از گزارش‌های گوناگون در مورد این که کمیسیون انتخابات چه زمانی «مرکز ملی دسته‌بندی آرا» را باز می‌کند، ابراز نگرانی کرده بود.

آقای بس، در صفحه تویترش نوشته بود که این کار (باز نکردن مرکز ملی دسته‌بندی آرا)، به ابهام و سردرگمی در انتخابات افغانستان می‌افزاید.

روز دوشنبه، 14 مهر، شواری نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در نخستین جلسه‌شان ادعا کردند که در انتخابات ششم مهر، سال جاری تقلب‌های گسترده‌ی صورت گرفته است و اکنون نیز شماری از دبیران کمیسیون انتخابات، به نفع تیم‌های مشخص به ویژه «ارگ» (دولت ساز)، کار می‌کنند.

این شورا، همچنین گفته‌اند که شماری از سفارتخانه‌های خارجی در کابل تالاش دارند که روند شمارش آرا را تحت مدیرت خود داشته باشند و از نتیجه حمایت کنند که برخلاف خواسته‌های شهروندان افغانستان و رای دهندگان باشد.

شورای نامزدها، هشدار دادند: «سفارتخانه‌های خارجی نباید در مسایل داخلی افغانستان بویژه انتخابات ریاست جمهوری مداخله داشته باشند، بگذارند که هر دو کمیسیون (کمیسیون انتخابات و شکایت انتخاباتی)، نتیجه آرای پاک و حقیقی مردم را اعلام کنند».

شیرشاه عثمانی، کسی است که در روز انتخابات پس از یک ساعت منتظر ماندن در صف رای دهندگان توانسته است به نامزد دلخوا خود رای دهد، او در مورد شفافیت و شمارش آرای پاک به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت:«ما شماری از شهروندان افغانستان با پذیرفتن خطرات جانی، در انتخابات شرکت کردیم و رای دادیم؛ اکنون خواست ما از جامعه جهانی، سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا و هر دو کمیسیون‌های انتخاباتی، این است که همه دست به دست هم داده از آرای پاک شهروندان افغانستان، دفاع کنند و نگذارند که چند تا زورگو و متقلب با سرنوشت ۳۵ میلیون شهروند این کشور بازی کنند». آقای عثمانی، افزود: «سفارت‌خانه‌ها باید حامی رای دهندگان پاک باشند، نه افراد و اشخاص که تقلب و یا سازماندهی کردند».

نوریه چاغوری، که در انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر، شرکت داشته است می‌گوید: «امید است که این بار ایالات متحده آمریکا، آرای پاک رای دهندگان افغانستان را نادیده نگیرد و یا اینکه مانند گذشته اجازه ندهد که یک حکومت ضعیف و ناکارا مانند حکومت وحدت ملی، دوباره به میان بیاید».

خانم چاغوری، هشدار داد: «اگر این بار نهادهای بین‌المللی، کمیسیون‌های انتخابات و ایالات متحده آمریکا، بدون در نظر داشتن آرای پاک شهروندان افغانستان نظام بسازند، بدانند که دموکراسی و مردم سالاری را یکجا دفن کرده‌اند که هیچگاه زنده نخواهد شد».

شهروندان افغانستان،نهادهای بین‌المللی و سفارت آمریکا، در حالی در مورد شفافیت انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارند که در سال ۲۰۱۴ به دلیل ادعاها و سرصداهای زیاد از تقلب‌های گسترده دو نامزد ریاست جمهوری (عبدالله و غنی)، با پا در میانی «جان کری» وزیر خارجه، پیشین آمریکا،حکومت وحدت ملی را تشکیل دادند.    

بیشتر از