سمند و تیبا در آستانه خروج از خط تولیدند

حاکمیت می‌خواهد افتضاحی را که منع واردات خودروهای خارجی به وجود آورده است، جمع‌ کند

مقام‌های سازمان ملی استاندارد مدعی‌اند که حذف خودروهای بی‌کیفیت با هدف اجرای وعده‌های دولت انجام می‌شود‌ـ فرارو

در پی انتقادهای بسیار به سازمان ملی استاندارد درباره خودروهای بی‌کیفیت، دو خودرو سمند و تیبا از فهرست تمدید اعتبار این سازمان حذف شدند.

مصطفی آجرلو، رئیس روابط عمومی سازمان ملی استاندارد، در توییتی، این خبر را اعلام کرد و نوشت که «عیوب پرتکرار» علت حذف این دو خودرو از فهرست تمدید اعتبار بودند. او در پایان توییتش، از هشتگ «وعده صادق دولت مردمی» استفاده کرد تا این تصور را ایجاد کند که دولت سیزدهم این گام را در جهت بهبود کیفیت خودروهای داخلی برداشته است؛ حال آنکه عملکرد سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت دولت رئیسی درباره خودروهای داخلی خلاف این ادعا را اثبات می‌کند و به نظر می‌رسد سازمان ملی استاندارد با دستور نهادهای حاکمیتی این کار را انجام داده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران که پیش‌تر نیز از کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کرده بود، روز ۱۹ اردیبهشت در سخنانی، بار دیگر موضع خود درباره ممنوعیت واردات ماشین‌های خارجی را تکرار کرد ولی از خودروسازان خواست از حرف او «سوء‌استفاده» نکنند، چون وضع آنان تعریفی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای در حالی این سخنان را مطرح کرد که واردات خودروهای آمریکایی به ایران با دستور او متوقف شد و خودروسازان داخلی در سایه انحصاری که حکومت برایشان ایجاد کرد، بهای محصولات خود را بالا بردند اما کیفیت را کاهش دادند.

در نتیجه این دستور، قیمت‌ خودروهای داخلی در مدت کمتر از سه سال بالغ‌ بر ۳۰۰ درصد افزایش یافت و شمار قربانیان تصادف‌های جاده‌ای نیز بیشتر شد. سازمان ملی استاندارد هم که وظیفه نظارت بر کیفیت خودروها را به عهده داشت، در عملکردی منفعلانه، برای جلوگیری از تولید خودروهای بی‌کیفیت هیچ اقدام موثری انجام نداد.

پس از انتقاد اخیر علی خامنه‌ای از کیفیت خودروهای داخلی، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، از سازمان ملی استاندارد خواست به «تکلیف» و «مسئولیت قانونی» خود در موضوع خودرو توجه کند. مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، نیز در واکنش به سخنان خامنه‌ای و منتظری گفت: «تا پایان امسال، بخش عمده‌ای از تولیدهای فعلی به دلیل کیفیت پایین از چرخه تولید حذف می‌شوند و باید خودروهای مطابق با استانداردهای روز دنیا جایگزین آن‌ها شوند.»

رئیس سازمان ملی استاندارد در حالی چنین وعده داد که پیش‌تر در واکنش به انتقادهای رئیس پلیس راهور گفته بود: «پلیس راهور در جایگاهی نیست که برای ما تعیین تکلیف کند.»

کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور، و تیمور حسینی، جانشین او، از منتقدان جدی خودروهای داخلی‌اند. هادیان‌فر پیش‌تر در سخنانی، خودروسازان داخلی را به تولید «ارابه مرگ» متهم کرده و با انتقاد از عملکرد سازمان ملی استاندارد، گفته بود: «آیا اینکه سازمان استاندارد ۱۰ سال قبل نظارت کرده، آن هم از طریق شرکت‌های واسط که خود از خودروسازان‌اند، برای تضمین استاندارد و ایمنی خودرو کافی است؟»

رئیس سازمان ملی استاندارد در واکنش به این انتقادها کمال هادیان‌فر را «ژنرال سلبریتی» خطاب کرد و مدعی شد او به هر حوزه‌ای وارد می‌شود.

پس از جنجال به‌وجودآمده میان پلیس راهور و سازمان ملی استاندارد، دادستان کل کشور هم وارد ماجرا شد و ضمن حمایت تلویحی از پلیس راهور، گفت: «مسئله استاندارد بودن خودروهایی که مردم از آن استفاده می‌کنند، مسئله بسیار مهمی است.» محمدجعفر منتظری در ادامه، به وظایف سازمان ملی استاندارد اشاره کرد و افزود: «سازمان مربوطه در این حوزه وظیفه دارد تا به تمام مقررات استاندارد خودرو که فقدان آن سلامت جامعه را تهدید می‌کند، توجه و آن‌ها را بررسی کند.»

حالا مقام‌های سازمان ملی استاندارد مدعی‌اند که حذف خودروهای بی‌کیفیت با هدف اجرای وعده‌های دولت انجام می‌شود اما شواهد آشکار می‌کند که این اقدام در پی انتقاد شدید خامنه‌ای و ورود دادستان به مسئله آغاز شده است و به نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی ایران قصد دارد افتضاحی را که در نتیجه دستور او به وجود آمد، به‌نحوی جمع‌ کند.