امیر قطر: قصد نداریم واسطه میان تهران و غرب شویم

«قطر در تلاش است تا به همه طرف‌ها کمک کند تا به توافق اتمی ۲۰۱۵ بازگردند»

شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی گفت که قطر تلاش می‌کند تا در مدیریت، حل‌وفصل و همچنین جلوگیری از درگیری‌ها در جهان مشارکت کند- Fabrice COFFRINI / AFP

امیر قطر هر گونه نقش‌ میانجی‌گری دوحه میان تهران و کشورهای غربی در خصوص پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران را تکذیب کرد.

شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی که در مجمع جهانی اقتصاد در داوس سوئیس سخن می‌گفت، تاکید کرد که قطر در تلاش است تا به همه طرف‌ها کمک کند تا به توافق اتمی ۲۰۱۵، موسوم به برجام، بازگردند.

شیخ تمیم پیش‌تر در روز پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) به منظور پایان دادن به مناقشه میان تهران و واشنگتن بر سر احیای توافق برجام، به تهران سفر کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطر متحد نزدیک ایالات متحده آمریکا است و امیر آن کشور خواستار گفت‌وگوی بیشتر برای حل بن‌بست بر سر احیای برجام شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، نیز در ماه اسفند به قطر سفر کرده بود.

به گزارش بخش عربی شبکه خبری الجزیره متعلق به کشور قطر، شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، در سخنان روز دوشنبه خود در سوئیس، همچنین گفت که در ده‌های اخیر شاهد کم‌رنگ شدن نقش سازمان ملل متحد در مسائل جهان بوده‌ایم و قطر تلاش می‌کند تا در مدیریت، حل‌وفصل، و نیز جلوگیری از درگیری‌ها در جهان، مشارکت کند.

امیر قطر همچنین گفت که درباره بحران اوکراین با تمام طرف‌ها در ارتباط است. او گفت که جنگ در اروپا بحران انرژی را در سراسر دنیا افزایش داده است و تاکید کرد که قطر آماده است تا برای یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران، وارد عمل شود.

نشست جهانی اقتصاد از روز دوشنبه، ۲۳ مه، در داوس آغاز شد. این اولین اجلاس حضوری پس از دو سال وقفه به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا است و حدود ۵۰ تن از سران کشورهای جهان و بیش از دو هزار و ۵۰۰ تن از کارشناسان اقتصادی و سیاسی و تجاری در آن شرکت می‌کنند.

بیشتر از جهان