یارانه شش میلیون نفر قطع شد، نزدیک به پنج میلیون نفر شکایت کردند

مقام‌های دولت رئیسی ادعا می‌کنند که فقط یارانه افراد پردرآمد حذف شده است

تاکنون حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر درخواست بازنگری برای دریافت یارانه را ثبت کرده‌اند - فردانیوز

دولت رئیسی با وعده‌هایی همچون «مردمی کردن یارانه‌ها» و «جراحی اقتصادی»، ارز ترجیحی کالاهای اساسی را حذف کرد اما برآوردهای اولیه آشکار می‌کند که شش تا هفت میلیون نفر از جمعیت واجدشرایط ایران یارانه کمک معیشتی نگرفته‌اند.

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آمار افرادی را که یارانه آنان قطع شده است، پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که از این میان، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر درخواست بازنگری اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

پیش‌تر داریوش ابوحمزه، معاون او در وزارت رفاه، تعداد جاماندگان یارانه را هفت میلیون نفر اعلام کرده و در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «ممکن است تعدادی از جاماندگان بخواهند یارانه دریافت کنند.»

جاماندگان یارانه کمک معیشتی از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران، دهک دهم درآمدی‌اند که اوضاع مالی مناسبی دارند اما اعتراض‌هایی که در سامانه شکایت‌های مردمی ثبت شد، خلاف این ادعا را اثبات می‌کند. حتی حجت‌الله عبدالملکی، وزیر رفاه، نیز به این موضوع اذعان کرد و گفت یارانه برخی افراد به این دلیل قطع شد که کارپرداز شرکت‌ها بودند یا صندوق قرض‌الحسنه فامیلی داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام او، تاکنون حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر درخواست بازنگری برای دریافت یارانه را ثبت کرده‌اند. با این‌ حال درباره آمار واقعی افرادی که یارانه آنان حذف شده است، ابهام‌هایی وجود دارد.

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز، روز پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت، گفته بود که نیمی از جمعیت ایران از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند. او مقام‌های دولت رئیسی را به سخنان «خلاف واقعیت» متهم کرد و گفت: «مردم آگاه و باسوادند و وقتی می‌گویید یک دهک از دریافت یارانه حذف شدند، یعنی معادل ۱۰ درصد جمعیت؛ اما بر اساس آمارها، شاید نیمی از جمعیت این یارانه ۳۰۰ تومانی را هم نگرفته‌اند.»

به گفته این نماینده مجلس، برخی افراد فقط به این دلیل که خانه یا ماشین خود را فروخته‌اند و پولی به حسابشان آمده است، از لیست افراد واجدشرایط دریافت یارانه حذف شده‌اند. او حذف یارانه افراد ثروتمند را هم اشتباه خواند و گفت: «حتی یارانه دهک دهم نیز باید پرداخت شود؛ این افراد خودشان فرهنگ دارند و این پول را به محرومان بازمی‌گردانند.»

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۱۲۰ اپراتور سامانه ثبت شکایات مردمی به طور هم‌زمان به تماس‌های تلفنی پاسخ می‌دهند و هر یک از آنان در یک نوبت کاری به‌طور متوسط، پاسخگوی ۱۵۰ تا ۲۰۰ تماس تلفنی‌ است. این آمار آشکار می‌کند تعداد زیادی از جمعیت ایران از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند.

بیشتر از اقتصاد