نام خانوادگی ملکه چیست؟

وقتی ملکه در سال ۱۹۴۷ با شاهزاده فیلیپ ازدواج کرد نام او را بر خود نگذاشت

اولین بار است که شخصی ۷۰ سال بر بریتانیا حکومت می‌کند‌ـ POOL/AFP via Getty Images

کشور بریتانیا مهیای برگزاری جشن هفتاد سالگی سلطنت ملکه الیزابت دوم در ماه ژوئن می‌شود و قرار است رویدادهایی برای جشن موسوم به پلاتین برگزار شود.

اولین بار است که این مناسبت بزرگ در تاریخ بریتانیا رخ می‌دهد و پادشاهی به چنین مرحله مهمی رسیده است. این رخداد قرار است با برگزاری مجموعه رویدادهایی در تعطیلی سراسری تمدید‌شده آخرهفته‌ برگزار شود.

این رویدادها کنسرت جشن پلاتین، رژه رنگ‌ها، برگزاری نمایشی تاریخی و برگزاری مراسم شکرگزاری در کلیسا را شامل می‌شود.

در حالی که افراد بسیاری در مورد دوران تاریخی سلطنت ملکه تامل می‌کنند، شاید مایه شگفتی برخی طرفداران سلطنت بریتانیا باشد اگر بفهمند از نام خانوادگی ملکه آگاهی کامل ندارند.

اگر مطمئن نیستید نام خانوادگی ملکه چیست، در ادامه هر آنچه باید بدانید می‌آید.

نام خانوادگی ملکه چیست؟

ملکه الیزابت دوم در ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ در دوره سلطنت پدربزرگ پدری‌اش، شاه جورج پنجم، به دنیا آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با عمل سزارین در خانه پدربزرگ مادری‌اش در میفر به دنیا آمد و در روز ۲۹ مه، کازمو گوردون لنگ، اسقف اعظم کلیسای انگلیکان یورک، در کلیسای کوچک و خصوصی کاخ باکینگهام او را غسل تعمید داد.

نام او را از روی مادرش، الیزابت، و از روی مادر مادربزرگ پدری‌اش که شش ماه پیش‌‌تر از دنیا رفته بود الکساندرا و از اسم مادربزرگ پدری‌اش، مری گذاشتند.

نام خانوادگی او که در خاندان سلطنتی وینزر چشم به جهان گشوده بود، آن زمان وینزر بود.

اعضای نزدیک خانواده‌اش از روی محبت او را «لیلیبت» نیز صدا می‌کردند، نامی که شاهزاده هری و مگان مارکل نیز از آن استفاده کردند و در ژوئن ۲۰۲۱ بر دومین فرزند خود نهادند و او را لیلیبت «لی‌لی» دایانا ماونت‌بتن-وینزر خواندند.

البته وقتی ملکه در سال ۱۹۴۷ با شاهزاده فیلیپ ازدواج کرد، برخلاف عرف، نام او را بر خود نگذاشت.

ملکه در سال ۱۹۵۲ پس از رسیدن به سلطنت، نام خانوادگی خاندان سلطنتی را وینزر نهاد.

البته ملکه و دوک ادینبورو در سال ۱۹۶۰ تصمیم گرفتند نوادگان مستقیم خود را از بقیه خاندان سلطنتی متمایز کنند، زیرا «وینزر» نام خانوادگی مورد استفاده تمام مردان و زنان مجرد اعقاب جورج پنجم بود.

بنابراین، در شورای خصوصی اعلام کردند آن دسته از اعقاب ملکه، غیر از دارندگان عنوان والاحضرت همایونی و لقب شاهزاده/شاهدخت یا نوادگان زن متاهل، نام ماونت‌بتن-‌وینزر را خواهند داشت.

چرا برخی از اعضای خانواده سلطنتی نام خانوادگی ندارند؟

آن دسته از اعضای خانواده سلطنتی که عنوان والاحضرت همایونی شاهزاده یا شاهدخت دارند در اکثر موارد به نام خانوادگی نیازی ندارند اما هر زمان یکی از آن‌ها (مثلا به علت ازدواج) به نام خانوادگی نیاز پیدا کند، از نام خانوادگی ماونت‌بتن‌ـ وینزر استفاده می‌کند.

برای گشتی در خاطرات ۷۰ سال سلطنت شگفت‌انگیز ملکه به جنی بوند، خبرنگار سابق بخش سلطنتی بی‌بی‌سی، در میزگرد ساعت ۶.۳۰ بعد‌از‌ظهر پنجشنبه ۱۹ مه ایندپیندنت به‌مناسبت جشن هفتاد سالگی سلطنت بپیوندید.

شان اوگریدی، معاون سردبیر، سانی هاندال، معاون سردبیر بخش دیدگاه‌ها، و لورا همپسون، معاون سردبیر بخش سبک زندگی ایندیپندنت، همراه مجریان این برنامه خواهند بود تا فراز‌و‌نشیب‌های هفت دهه سلطنت علیاحضرت ملکه را بررسی کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان