با گذشت ۹ ماه، پناهجویان افغان همچنان بلاتکلیف‌اند

پرونده‌ شماری از پناهجویان افغان به‌دلیل نداشتن مدارک کافی، بیش از این طول خواهد کشید

ده‌ها هزار افغان، در دو هفته از طریق پروازهای تخلیه نظامی آمریکا، افغانستان را سراسیمه ترک کردند‌ـ CRISTINA QUICLER / AFP

 

فاکس نیوز روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه)، در گزارشی از اقامتگاه‌های موقت پناهجویان افغان در کشورهای سوم، اعلام کرد شمار زیادی از پناهجویان افغان با گذشت بیش از هشت ماه، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و پرونده‌ برخی از آنان مدت بیشتری معلق خواهد ماند.

به گزارش فاکس نیوز، شماری از پناهجویان افغان، که تعداد دقیقشان هنوز مشخص نیست، پس از بازگشت طالبان به قدرت، با پروازهای نظامی از افغانستان خارج شدند و همچنان در اقامتگاه‌های موقت در یونان به سر می‌برند. این افراد که بیشتر کارکنان محلی نهادهای مرتبط با ایالات متحده آمریکا بودند هنوز موفق به دریافت ویزای آمریکا نشده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به فاکس نیوز گفت روند بررسی درخواست ویزای متقاضیان افغان، به‌خصوص ویزای مهاجرت ویژه (SIV)، ادامه دارد. او گفت: «اخیرا روند بررسی درخواست‌ها، فرایند بررسی‌های پزشکی و امنیتی را برای افغان‌های متقاضی ویزا تسریع کرده‌ایم.» با این حال، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است بسیاری از متقاضیان افغان که اکنون در کشور سوم به سر می‌برند همچنان در وضعیت بلاتکلیف باقی خواهند ماند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

برنامه «ویزای مهاجرت ویژه» برای شهروندان افغان که پیش از این با نهادهای وابسته به آمریکا کار کرده‌اند، فرصتی برای دریافت ویزای بلندمدت فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از افرادی که با پروازهای تخلیه از افغانستان خارج شدند کسانی بودند که پیش از سقوط دولت افغانستان، درخواست این ویزا را داده بودند، اما به‌دلیل وضعیت بد امنیتی در ماه‌های پیش از سقوط دولت و تعطیلی سفارت آمریکا، روند بررسی پرونده‌شان متوقف شده بود. شماری از این افراد پس از آن که به کشور سوم منتقل شدند، ویزا دریافت کردند، اما شماری دیگر هنوز بلاتکلیف‌اند.

یکی از فعالان حقوق بشر که به وضعیت پناهجویان افغان در یونان رسیدگی می‌کند، به فاکس نیوز گفت کسانی که از افغانستان به یونان منتقل شده‌اند شرایط لازم برای دریافت ویزای مخصوص ورزشکاران و هنرمندان (P1 / P2) و ویزای مهاجرت ویژه (SIV) را دارند. او افزود: «این افراد از خطر کشته شدن به‌دست طالبان نجات یافتند، اما اکنون هم در خطرند، مگر این که دولت آمریکا اقدامی فوری در مورد آنان صورت دهد.»

دولت آمریکا، هم‌زمان با خروج شتاب‌زده نیروهای نظامی‌اش از افغانستان، روند تخلیه افغان‌های در معرض خطر را نیز آغاز کرد. در دو هفته اول تسلط طالبان بر افغانستان، ده‌ها هزار نفر از طریق پروازهای تخلیه نظامی، از افغانستان خارج شدند. این افراد به کشورهای قطر، امارات متحده عربی، گرجستان، آلبانی، یونان و برخی کشورهای اروپایی فرستاده شدند. با گذشت هشت ماه، بیش از ۷۵ هزار نفر از این افراد به آمریکا رسیدند، اما هنوز هزاران نفر دیگر در شرایط نامساعد در اقامتگاه‌های موقت پناهجویان به سر می‌برند.