صدها افغان پس از رسیدن به آمریکا، اقامتگاه‌‌های خود را پیش از موعد ترک کرده‌اند‎

خروج زودهنگام افغان‌ها از اردوگاه‌‌‌‌های محل اقامت‌شان، ممکن است نگرانی‌هایی نیز در زمینه احتمال وقوع رویدادهای امنیتی و جنایی در برخی از شهرها پدید آورد

کارشناسان امور مهاجرت به رویترز گفته‌اند که خروج زودهنگام افغان‌ها از کمپ‌های اقامت، قانون مهاجرت ایالات متحده را نقض نمی‌کند، اما ممکن است در روند رسیدگی به پرونده‌های سایر افغان‌ها چالش ایجاد کند- REUTERS/Evelyn Hockstein TPX IMAGES OF THE DAY

شماری از افغان‌هایی که در روند تخلیه نیروهای آمریکایی و همکاران آنان از افغانستان به خارج انتقال یافته و در کمپ‌های موقت در شهرهای مختلف آمریکا مستقر شده بودند، پیش از تکمیل بررسی اسنادشان در روند برنامه اسکان مجدد، اقامتگاه‌های خود را ترک کرده‌اند.

 خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی به نقل از منابع خود نوشته است که رویداد نامنتظره در کمپ‌های نظامی ایالات متحده که مهاجران افغان در آنان به صورت موقت اسکان داده شده‌اند، این است که تا کنون حدود ۷۰۰ تن از افغان‌ها، آن اقامتگاه‌‌ها را ترک کرده‌اند. این رخداد، نگرانی‌هایی را در زمینه روند رسیدگی مجدد به پرونده‌های سایر افغان‌های مقیم کمپ‌ها ایجاد کرده است. 

سخنگوی وزارت امنیت ملی ایالات متحده در یک بیانیه اعلام کرد که شماری از افغان‌هایی که در روند تخلیه از افغانستان خارج شده‌اند، قبلاً دارای ویزا، اقامت رسمی، یا شهروندی آمریکا بوده‌اند و به همین دلیل، مدت کوتاهی پس از رسیدن به آمریکا، اقامتگاه‌ها را ترک کرده‌اند. همچنین، رویترز به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که افغان‌هایی که در روند تخلیه از افغانستان خارج شده‌اند، پیش از رسیدن به ایالات متحده مورد آزمایش‌های دقیق امنیتی قرار گرفته‌اند و بنا بر این اگر مشکلی برای آن‌هایی که کمپ‌ها را زودهنگام ترک کرده‌اند ایجاد شود، مسئولیت آن بر عهده خودشان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان امور مهاجرت به رویترز گفته‌اند که خروج زودهنگام افغان‌ها از کمپ‌های اقامت، قانون مهاجرت ایالات متحده را نقض نمی‌کند، اما ممکن است در روند رسیدگی به پرونده‌های سایر افغان‌ها چالش ایجاد کند.

یک مقام اداره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده به رویترز گفته است که خروج زودهنگام شماری از افغان‌ها از اقامتگاه‌ها، می‌تواند مشکلات زیادی برای سایر افغان‌های ساکن آن اماکن ایجاد کند. این مقام که نخواسته است نامش در گزارش ذکر شود، با اشاره به پیچیده بودن روند رسیدگی به پرونده‌های افراد برای اسکان مجدد، گفته است که رسیدگی به این چالش ممکن است زمان زیادی ببرد.

پنج‌شنبه گذشته، قانونی در کنگره ایالات متحده تصویب شد که براساس آن، روند رسیدگی به پرونده‌های تقاضای پناهندگی افغان‌ها سریع‌تر انجام می‌شود و نیز خدمات بهتری در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.  به گزارش رویترز، این مزایا شامل حال کسانی نمی‌شود که قبل از نهایی شدن برنامه اسکان مجدد، اقامتگاه‌‌ها را ترک کرده‌اند.

در گزارش رویترز به نقل از یک سند که در آن مزایای ماندن در کمپ تا تکمیل شدن روند اسکان مجدد برای افغان‌ها شرح داده شده، آمده است: «اگر کمپ را قبل از تکمیل روند اسکان مجدد ترک کنید، مزایایی را از دست می‌دهید که قابل برگشت نیست.»

رویترز نوشته است که خروج زودهنگام افغان‌ها از اردوگاه‌‌‌‌های محل اقامت‌شان، ممکن است نگرانی‌هایی نیز در زمینه احتمال وقوع رویدادهای امنیتی و جنایی در برخی از شهرها پدید آورد.