وزیر انرژی عربستان سعودی: در تلاشیم به‌جای این‌که علت مشکل باشیم، راه‌حل ارائه کنیم

بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان در راستای «گذار جهانی به استفاده از انرژی‌های سبز» گام‌های مهمی برداشته است

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان گفت کشورش به‌عنوان یک شهروند خوب جهانی، درپی دستیابی به اهداف پایدار اقلیمی است- Fayez Nureldine / AFP

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفت کشورش با گام‌هایی که برداشته، تضمین می‌کند که در موضوع «گذار جهانی به استفاده از انرژی‌های سبز»، به‌جای این‌که «علت مشکل» باشد، «ارائه‌دهنده راهکارها» است.

او روز پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با برگزاری «مجمع هوانوردی آینده» در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، به شبکه خبری «العربیه» گفت که برای اطمینان از کاهش انتشار کربن، باید رویکردی جامع‌تر و واقع‌بینانه‌تر دنبال شود.

وزیر انرژی کشوری که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان محسوب می‌شود، افزود: «ما به‌عنوان یک شهروند خوب جهانی، می‌خواهیم به این [اهداف پایدار] برسیم. به‌جای این‌که علت مشکل باشیم، با ایفای نقش به‌عنوان بخشی از راه‌حل یا ارائه‌دهنده راه‌کارها، در این جهت گامی بزرگ برمی‌داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به تلاش جهانی برای دستیابی به راه‌حل‌هایی برای کاهش انتشار کربن در همه حوزه‌ها و رویکرد کل‌نگر عربستان سعودی در این زمینه، گفت: «با رویکرد کل‌نگر در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای، ما با همه ابزارهایی که در اختیار داریم، به سراغ تمام حوزه‌ها رفتیم… حتی درصورتی‌که شاخص‌های ابزاری [برای این کار] در دسترس نباشد، باید با دیگران سخت کار کنیم تا ابزارهایی را به‌دست آوریم که در آینده امکان پیش‌رفتن را به‌ ما بدهند.»

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان در زمینه هوانوردی تاکید کرد که کاهش وزن هواپیماها می‌تواند در کاهش مصرف انرژی و درنتیجه کاهش انتشار کربن در این صنعت، نقش مهمی داشته باشد و باید در ساخت بدنه هواپیماها به‌کارگیری مواد سبک‌تر را در نظر بگیریم. 

او همچنین استفاده از سوخت کم‌کربن به‌ویژه در حوزه هوانوردی را یکی از الزامات گذار واقع‌بینانه‌تر به‌سمت انرژی‌های سبز دانست و این رویکرد را از سناریوی رسیدن به «کربن صفر خالص» کارآمدتر دانست. 

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان آبان‌ماه سال گذشته نیز در مجمع «ابتکار سبز عربستان سعودی»، اعلام کرده بود: «کشور ما در خط مقدم تولید انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر قرار خواهد گرفت و به‌زودی به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تامین کننده هیدروژن در جهان مبدل خواهد شد.» او در این مجمع که در راستای اهداف «چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی» برگزار شد، گفت با توجه به اینکه عربستان سعودی توان تولید و ادغام اشکال جدید انرژی در اقتصاد و صادرات را دارد، می‌تواند به‌عنوان منبع قابل‌اعتمادی برای همه انواع انرژی‌ها باشد و حتی در آینده نزدیک خودروهای برقی تولید کند.

بهره‌برداری تجاری از نخستین مزرعه تولید انرژی بادی در عربستان سعودی نیز در مردادماه سال گذشته آغاز شد. این نیروگاه چهارصد مگاواتی که ساختش از سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود، حدود ۹ ماه پیش به شبکه سراسری برق آن کشور وصل شد و شروع به تولید برق عاری از کربن کرد.