«۴۳ درصد مردم افغانستان با کمتر از یک وعده غذا در روز زندگی می‌کنند»

«سیاست‌های کمک‌کنندگان بین‌المللی که برای منزوی کردن اقتصادی طالبان طراحی شده است، همزمان باعث فروپاشی اقتصاد افغانستان می‌شود»

با وصف این که در هشت ماه گذشته میلیون ها دلار کمک بشردوستانه به افغانستان سرازیر شده است اما هنوز نصف نفوس افغانستان در خطر قحطی شدید قرار دارند  - عکس: 

WAKIL KOHSAR / AFP

 

کمیته بین‌المللی نجات (IRC)، روز پنجشبه ۲۲ اردیبهشت (۱۲مه)، گزارش جدیدی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد دست‌کم ۲۰هزار نفر در افغانستان در شدیدترین سطح ناامنی غذایی قرار دارند و برای ۹۰ درصد از مردم افغانستان، دسترسی به غذا اساسی‌ترین چالش است. این سازمان سیاست‌های جامعه جهانی در قبال افغانستان را عامل این فروپاشی شدید اقتصادی و تشدید گرسنگی عنوان کرده است.

کمیته بین‌المللی نجات اعلام کرد بحران اقتصادی که از اوت ۲۰۲۱ افغانستان را فرا گرفته است، اکنون عامل اصلی تداوم ناامنی غذایی است که بقای نزدیک به ۲۰ میلیون افغان را تهدید می‌کند و کمک‌های بشردوستانه نمی‌تواند جایگزین یک اقتصاد فعال شود. به گزارش کمیته بین‌المللی نجات، فروپاشی دولت و اقتصاد به‌طور همزمان در افغانستان، باعث فقیر شدن ۹۷ درصد جمعیت این کشور شده است و به نظر می‌رسد این بحران بیشتر از جنگ ۲۰ ساله قربانی بگیرد.

درگزارش کمیته بین‌المللی نجات آمده است: «برای اولین بار در یک دهه اخیر، برخی از افغان‌ها قحطی را تجربه می‌کنند.» تجزیه‌ و تحلیل جدید این سازمان نشان می‌دهد ۴۳ درصد از مردم افغانستان، با کمتر از یک وعده غذایی در روز زندگی می‌کنند. علاوه بر این، سطح بدهی خانوارها به‌دلیل نیاز به خرید مواد غذایی در حال افزایش است و گزارش‌ها از ازدواج و کار کودکان خبر می‌دهد و همچنین فروش اعضای بدن نیز هر روز بیشتر می‌شود.

ویکی آکن، رئیس کمیته بین‌المللی نجات در افغانستان، در این گزارش گفت: «این واقعیت که افغانستان با ارقام بی‌سابقه ناامنی غذایی مواجه است، ارتباط مستقیم با سیاست‌های جامعه جهانی در قبال افغانستان دارد.» او در ادامه افزود: «بحران در افغانستان در حال تبدیل شدن به یک فاجعه است زیرا سیاست‌های کمک‌کنندگان بین‌المللی که برای منزوی کردن اقتصادی طالبان طراحی شده است، همزمان باعث فروپاشی اقتصاد افغانستان می‌شود و نزدیک به ۲۰ میلیون افغان را به وضعیت ناامنی غذایی حاد سوق می‌دهد».

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، با اقدام آمریکا به مسدود کردن ذخایر ارزی افغانستان، زمین‌گیری سیستم بانکی، و توقف کمک‌های انکشافی که بیشترین خدمات دولتی را تامین مالی می‌کرد، رکود شدیدی در سیستم اقتصادی افغانستان رخ داد. کمیته بین‌المللی نجات گزارش داد بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، شمار خانوارهایی که بابت تهیه مواد غذایی بدهی داشته‌اند، از ۷۸ درصد به ۸۲ درصد افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته بین‌المللی نجات در این گزارش، به جامعه جهانی توصیه‌هایی کرده و از کشورها و سازمان‌های حقوق بشری خواسته است تا درخواست‌های بشردوستانه را به‌طور کامل و با سرعت تامین کنند. این سازمان همچنان توصیه کرده است که سازمان ملل، تسهیلات تبادل بشردوستانه را برای به گردش درآوردن پول و کاهش بحران نقدینگی در افغانستان فراهم کند.

به باور کمیته بین‌المللی نجات، برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان، ضروری است تا ذی‌نفعان کلیدی از جمله موسسات مالی بین‌المللی، سازمان ملل متحد و کمک‌کنندگان کلیدی در مورد اقتصاد افغانستان گرد هم بیایند، کمک‌های تکنیکی را به «د افغانستان بانک» (بانک مرکزی افغانستان) اعزام کنند و امکان راهنمایی و اعتباردهی برای بانک‌های خصوصی را فراهم کنند.

پس از آنکه ایالات متحده، ذخیره ارزی بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد، بانک‌های خصوصی در افغانستان، دچار اختلال شدند و کمبود نقدینگی در کشور سبب شد تا مردم به پول‌های سپرده‌شده‌ خود در بانک‌ها دسترسی نداشته باشند. در حال حاضر با وصف این که مواد غذایی در بازارهای افغانستان موجود است، اما مردم به پول نقد دسترسی ندارند تا مواد غذایی خریداری کنند.