حامد کرزی و نماینده سازمان ملل خواستار آزادی تحصیل و کار زنان شدند

رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان بر لزوم اتحاد افغان‌ها و جلوگیری از جنگ تاکید کرد

حامد کرزی با نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد درمورد نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان گفت‌وگو کرد- Twitter/ @KarzaiH

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، روز پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت، در فیس‌بوک، از ملاقات با دبورا لاینز، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، خبر داد. آن‌ها در این دیدار، بر لزوم بازگشایی مدارس دخترانه و اجازه کار و فعالیت برای زنان تاکید کردند و از رهبران طالبان خواستند حقوق انسانی زنان را در نظر بگیرند و به دختران دانش‌آموز اجازه دهند به مدرسه بازگردند.

در این دیدار، از درگیری‌های اخیر طالبان با مخالفانشان در شمال افغانستان هم ابراز نگرانی شد و رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان تاکید کرد: «طالبان مکلف‌اند تا همه افغان‌ها را گرد هم آوردند و متحد کنند. وحدت ملی صلح و ثبات را در افغانستان تامین می‌کند.»

از یک هفته پیش، جنگجویان طالبان با مقاومت شدید مبارزان جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر و اندراب‌ها مواجه‌اند و براساس گزارش‌ها و ادعاهای جبهه مقاومت ملی، به این گروه تلفات سنگین هم وارد شده است. برخی گزارش‌ها هم از انتقام‌جویی طالبان از غیرنظامیان و حتی زنان و کودکان خبر می‌دهد.

طالبان برای رویارویی با افراد جبهه مقاومت در پنجشیر و اندراب‌ها، جنگجویان خود را از سراسر افغانستان به این دو استان فرا خوانده و گزارش‌های منابع محلی حاکی از حضور جنگجویان خارجی در میان افراد طالبان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ملاقات کرزی با نماینده دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان، به قوانین سختگیرانه اخیر طالبان برای زنان هم اشاره شد. رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان گفت: «افغان‌ها مردمانی متدین‌اند و همیشه بر اساس قوانین ملی خود حجاب را رعایت کرده‌اند.» در دستور جدید طالبان برای حجاب، زنان به پوشیدن برقع یا چادر سیاه بلند با روبنده، ملزم شده‌اند.

طالبان یکی از دلایل ممنوعیت کار و تحصیل دختران در افغانستان را مشخص نبودن نوع حجاب زنان اعلام کرده و پیش از این مدعی شده بود تا زمانی که نوع پوشش زنان مشخص نشود و فضا کاملا اسلامی نباشد، به زنان اجازه داده نخواهد شد به سر کار و مدارس بازگردند.

اکنون نزدیک به ۹ ماه از بسته شدن درهای مدارس به روی دختران می گذرد و با اینکه طالبان اینک قوانین جدید حجاب مدنظر خود را هم ابلاغ کرده است، هنوز از باز شدن مدارس دخترانه خبری نیست. سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای جهان بارها به بسته ماندن مدارس دخترانه واکنش‌ نشان داده‌اند، اما طالبان همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند. به‌تازگی سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان، در دیدار با توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، گفت که سرنوشت مدارس دخترانه ظرف چند هفته آینده، مشخص می‌شود.