دیپلمات‌های افغان: سازمان ملل در مورد جنایت‌های جنگی طالبان تحقیق کند

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان کشتار مردم غیرنظامی را در پنجشیر، تخار و بغلان جنایت جنگی خواندند

جمعی از دیپلمات‌های افغان روز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، (۱۱ مه)، در بیانیه‌ای مشترک، از سازمان ملل متحد و دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته‌اند که بازداشت، شکنجه، گروگانگیری و قتل مردم غیرنظامی را به دست نیروهای طالبان در استان‌های پنجشیر، تخار، و بغلان با جدیت بررسی، و برای مجازات عاملان آن اقدام کنند. 

محمد اشرف حیدری، سفیر دولت پیشین افغانستان در سریلانکا، در توییتی با انتشار بیانیه مشترک دیپلمات‌های افغان، نوشته است: «جامعه جهانی باید برای کمک به توقف جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در سراسر افغانستان اقدامی سریع انجام دهد.» او در این توییت خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، افزوده است که نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل باید در این زمینه گام‌های ملموسی بردارند.

پس از شدت گرفتن درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر، اندراب و تخار، طالبان در یک هفته گذشته به گروگانگیری، شکنجه، و قتل افراد غیرنظامی به ظن همکاری و حمایت آنان از نیروهای مقاومت‌ دست زده‌اند. ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که طالبان افراد مسن، زنان، نوجوانان، و حتی کودکان را شکنجه می‌کنند و شماری از آنان را نیز دست‌بسته تیرباران کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلمات‌های افغان در نامه‌ خود سازمان ملل متحد، این اقدام‌های طالبان را «جنایت علیه بشریت» خوانده‌اند و می‌گویند که طالبان با اعتماد به احتمال گریزشان از مجازات، حکومت ظالمانه و ضد حقوق بشری خود را تقویت می‌کنند. آنان از سازمان ملل خواسته‌اند که یک گروه ویژه حقیقت‌یاب را برای مستندسازی جنایت‌های جنگی طالبان به افغانستان اعزام کند و گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان نیز این موارد را با جدیت پیگیری کند. در متن بیانیه همچنین خطاب به دادگاه عالی کیفری بین‌المللی آمده است: «ما از دادگاه کیفری بین‌المللی می‌خواهیم تا با تحقیق و بازجویی از مجرمان، زنجیره فرماندهی، و رهبران آن‌ها، به وظایف خود عمل کند تا از تکرار این جنایات در آینده جلوگیری شود.»

نیروهای «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود و «جبهه آزادی افغانستان» از روز جمعه، شانزدهم اردیبهشت، حمله‌های خود را بر مواضع طالبان در پنجشیر و اندراب آغاز کردند. اما طالبان سخت‌ترین انتقام این نبرد را از شهروندان غیرنظامی در شهرستان‌های درحال درگیری گرفتند. 

یکی از ساکنان دره عبدالله‌خیل پنجشیر، روز سه‌شنبه به ایندیپندنت فارسی گفت، طالبان دست‌کم ۲۰۰ تن از افراد غیرنظامی را از این روستا با خود بردند و تا شامگاه روز بعد جسد ۲۰ تن آنان پیدا شد و بقیه ناپدید مانده‌اند.