طالبان: در مورد مدرسه‌های دخترانه به‌زودی تصمیم می‌گیریم

وزیر کشور طالبان در دیدار با نماینده ویژه اتحادیه اروپا، از کشورهای جهان خواست از گروه‌های مقاومت حمایت نکنند

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان با تروریست ۱۰ میلیون دلاری فهرست سیاه اف‌بی‌آی ملاقات کرد - عکس:  @BakhtarNA توییتر

 

توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، روز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه)، در توییتی، از ملاقات خود با سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان، در کابل خبر داد. نیکلسون در این توییت نوشت که سراج‌الدین حقانی صراحتا قول داده است که ظرف چند هفته آینده به موضوع بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان رسیدگی شود؛ با این حال، در گزارش وزارت داخله طالبان درباره این ملاقات، فقط به نگرانی‌های امنیتی اشاره شده است.

در حالی که طالبان هر روز محدودیت‌های بیشتری را برای زنان وضع می‌کنند، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان با ابراز ناامیدی از بسته ماندن مدارس دخترانه در افغانستان، در توییتی نوشت: «در گفت‌وگو (با سراج‌الدین حقانی) تعجب و ناامیدی عمیق خود را از باز نشدن مدارس دختران بعد از نوروز، ابراز کردم. آقای حقانی صراحتا قول داد که ظرف چند هفته به این موضوع رسیدگی خواهد شد.»

طالبان برخلاف قولی که داده بود، پس از نوروز مدارس دخترانه را باز نکرد و هرچند بارها به جامعه جهانی قول داد که با آغاز سال تحصیلی جدید- که از دوم فروردین شروع شد- مدارس دخترانه در سراسر افغانستان را بازگشایی کند، در دقیقه ۹۰، از این وعده عقب‌نشینی کرد و دستور بسته ماندن مدارس برای دختران بالاتر از کلاس ششم را صادر کرد.

وزارت معارف طالبان، پیش از این اعلام کرد که دلیل بسته ماندن مدارس دخترانه مشخص نشدن نوع حجاب دانش آموزان و آموزگاران است. اما با اینکه طالبان روز شنبه، هفدهم اردیبهشت، از دستورالعمل جدید حجاب برای زنان در افغانستان رونمایی کرد، سرنوشت مدرسه‌های دخترانه هنوز مشخص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توماس نیکلسون در این توییت، به مشکلات افغان‌ها در دسترسی به گذرنامه در افغانستان و سفارتخانه‌های افغانستان در خارج از این کشور هم اشاره کرد و نوشت که با حقانی در مورد تسهیل روند صدورگذرنامه برای اتباع افغان در داخل و بیرون این کشور مذاکره کرده است.

با این حال، وزارت داخله طالبان در گزارشی که از این ملاقات در توییتر منتشر کرد، تنها به نگرانی‌های امنیتی پرداخت و به بازگشایی مدارس دخترانه هیچ اشاره‌ای نکرد. از توییت وزارت داخله طالبان چنین بر می‌آید که سراج‌الدین حقانی در این نشست، بیشتر نگرانی‌ خود از حمایت کشورهای جهان از جبهه‌های مقاومت علیه طالبان را ابراز کرده است. در توییت وزارت داخله طالبان آمده است: «ما از کشورهای جهان می‌خواهیم که از حمایت گروه‌های مخالف مسلح در افغانستان خودداری کنند.»

این پیام حقانی به جامعه جهانی در حالی ارسال می‌شود که در یک هفته اخیر، گروه‌های مقاومت علیه طالبان در پنجشیر و اندراب، حملات سنگینی علیه طالبان ترتیب داده‌اند و تلفاتی نیز از هر دو طرف گزارش شده است. طالبان در روزهای گذشته، مقام‌های ارشد امنیتی خود را به پنجشیر فرستاد و گزارش‌هایی نیز از بازداشت و شکنجه اهالی پنجشیر و اندراب به ظن همکاری با نیروهای مقاومت، منتشر شد.

علاوه بر این، وزیر داخله طالبان در این ملاقات تاکید کرد که بر اساس توافقنامه دوحه، طالبان به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان برای تهدید کشورهای همسایه استفاده کند. این در حالی است که گروه داعش روز شنبه، هفدهم اردیبهشت، از داخل افغانستان یک حمله موشکی به خاک تاجیکستان انجام داد. تاجیکستان نیز این حمله را تایید کرد. علاوه بر این، تحریک طالبان پاکستان نیز در ماه‌های اخیر بارها از داخل خاک افغانستان، پاسگاه‌های ارتش پاکستان را هدف قرار داده است.